Moeilijke tijden

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2012
Wie ben ik?

De fit20 studio van Wendy is nu ruim een maand open. Hoe is het haar tot nu toe vergaan?

“In de afgelopen maand ben ik actief bezig geweest met de promotie van fit20 om enerzijds meer naamsbekendheid te creëren en anderzijds nieuwe leden te werven. Ik heb o.a. geadverteerd in lokale kranten in Veenendaal en Ede in combinatie met een redactioneel artikel waarin ik het concept van fit20 nader heb kunnen toelichten. Acties die behoorlijk wat respons hebben opgeleverd en hebben geleid tot afspraken voor een kennismakingstraining en nieuwe leden hebben opgeleverd. Verder heb ik een aantal netwerkbijeenkomsten bezocht en verschillende contacten opgedaan en mensen uitgenodigd voor een kennismakingstraining. Via de fit20 website heb ik al diverse aanvragen voor een brochure en kennismakingstrainingen gekregen. Nu sta ik al met mijn studio op een aparte pagina op de fit20 website, maar deze zal verder gepersonaliseerd gaan worden. Ik zal hier ook mijn nieuws en klantervaringen e.d. op gaan plaatsen. In Google scoort fit20 hoog”, aldus Wendy.

Reacties van leden

“De reacties van mensen die lid zijn geworden zijn over de hele linie positief. Ze bestaan uit mix van jongeren en ouderen, voor de helft mannen en voor de helft vrouwen. De meesten waren in het begin sceptisch ten aanzien van dit concept: 1 x per week 20 minuten trainen, dat kan toch niet, was hun reactie. Nu ze het een aantal keren ervaren hebben, stellen ze hun mening vrij snel bij en merken ze al een verschil voordat ze begonnen met trainen. Ze zijn sterker en strakker geworden en kunnen meer zaken aan. De training van 20 minuten wordt door de leden als intensief en vrij zwaar ervaren, maar dat moet ook wel om ervoor te zorgen dat het lichaam de juiste ‘prikkels’ krijgt om te gaan versterken.”

Ondernemen

Ben je in de afgelopen periode nog tegen bepaalde zaken aangelopen? “Wat ik nu ervaar is dat het ondernemerschap veel facetten heeft. Aan de ene kant houd ik me bezig met het werven van nieuwe leden en het geven van kennismakingstrainingen en aan de andere kant ben ik bezig met het geven van reguliere trainingen. Daarnaast heb je het promoten van het bedrijf en dienen alle bijkomende zaken zoals financiën en de administratie ook geregeld te worden. Belangrijk is om deze verschillende facetten zo goed en efficiënt mogelijk in te plannen. Dit is niet altijd even gemakkelijk, het is echt een leertraject. Daarbij krijg ik van fit20 de nodige ondersteuning en kan ik met vragen ook terecht bij de andere franchisenemers van fit20. Ik heb altijd de drive gehad om een eigen bedrijf te starten en ben er nog steeds enthousiast over. Vooral het geven van de trainingen, de persoonlijke omgang met mensen en de vooruitgang die ze maken vind ik leuke aspecten van mijn bedrijf. Ik hoop dan ook op deze voet verder te gaan.” Hoe het met Wendy verder gaat, kunt u lezen in de volgende uitgave van body•LIFE.

In het vorige nummer van body•LIFE heeft u het interview kunnen lezen met startende onderneemster Wendy Vink, die begin dit jaar de franchise studio fit20 Veenendaal-Ede opende. In elke editie van body•LIFE komt een verslag over hoe het Wendy vergaat.

Tekst: Loet van Bergen

Wie ben ik?I business

body•LIFE 2I2012 I

Paspoortcheck:

• Geboorteplaats:' s- Hertogenbosch

• Geboortedatum: 27-05-1987

• Ouders: beide nog in leven

• Partner: Joep Schutter

• Opleiding: CIOS en daarnaast allerlei cursussen op het gebied van aerobics, steps, bodyshape, yoga, sportmassage, Zumba enz. Momenteel bezig met NASM PT en Kettlebel 2 en 3.

I body•LIFE 2I2012

Uniek Fitness: Op een prettige manier aan gezondheid en conditie werken

Rachel Goesten geldt als de jongste fitnessondernemer in Nederland. Op 20-jarige leeftijd startte ze met Uniek Fitness, een sfeervol en gezellig fitnesscentrum in Grieks-Romeinse stijl. Bij Uniek Fitness staan de wensen van de klanten centraal en kunnen ze verantwoord en veilig sporten onder persoonlijke begeleiding van ervaren instructeurs. Stuk voor stuk goed opgeleide vakmensen met hart voor hun vak. Zij zorgen ervoor dat de leden kunnen bewegen op een manier die bij hen past.

Uit wat voor gezin komt u?

Ik kom uit een ondernemersgezin en heb nog twee zussen. Mijn vader heeft samen met mijn oom een groothandel in AGF. De ouders van mijn moeder deden in kleding en stoffen. Het ondernemen is me dus met de paplepel ingegoten.

Hoe bent u

ondernemer geworden?

Na de middelbare school ben ik naar het CIOS gegaan. Tijdens mijn laatste jaar heb ik hard nagedacht over de toekomst en allerlei vervolgopleidingen gedaan op het gebied van o.a. steps, aerobic, bodyshape en spinning. Het idee om zelf een fitnesscentrum op te gaan zetten is tijdens mijn opleiding geboren. Toen moest ik een ondernemingsplan schrijven. Eigenlijk had ik niet direct de bedoeling om een eigen fitnesscentrum te openen, maar ik kom uit een ondernemende familie en toen de ruimte bij ons huis vrijkwam, was de keuze snel gemaakt. Ik heb me voordat ik startte terdege voorbereid en ruim dertig sportscholen in de omgeving bezocht om te zien hoe ik mijn eigen zaak zou willen inrichten en met welke apparatuur ik wilde gaan werken.

Hoe is uw onderneming gegroeid en hoe heeft dat plaatsgevonden?

Het pand waar Uniek Fitness in is gevestigd is van mijn vader. In een half jaar tijd hebben we het pand verbouwd met behulp van mijn ouders, waarbij de voormalige kantoor-, werk- en opslagruimte van de groothandel van mijn vader en oom is omgeturnd tot drie multifunctionele ruimtes met een aparte fysiotherapieruimte. In april 2008 zijn we gestart met een Open Week. Tijdens die week schreven zich 250 mensen in. Momenteel zitten we rond de 800 leden. Uiteindelijk willen we doorgroeien naar zo’n 1200 leden. Dat gaat echter niet vanzelf. Zeker in deze tijd waarin mensen bezuinigen. Met creatieve zelf verzonnen acties proberen we nieuwe leden te werven. Daarnaast onderscheiden we ons in de markt door de gezellige sfeer en het sociale aspect, met volop gelegenheid om te kletsen met leeftijdsgenoten. Onze doelgroep is vooral 40+ ,senioren en kinderen. De bedoeling is wel om de focus meer te gaan richten op senioren. Een lastige doelgroep die het liefst hetzelfde wil en weinig open staat voor nieuwe dingen. Uiteindelijk is het echter wel een doelgroep die steeds belangrijker wordt en nieuwe leden kan opleveren.

Ziet u mogelijkheden voor verbetering van de fitnessbranche?

Zeker. Ik vind dat goede begeleiding heel belangrijk is. Het is niet voor niets dat er steeds meer blessures komen door fitness. Je kunt een beginner niet zomaar op de apparatuur loslaten zonder optimale begeleiding. Dit is wel een van de grote pluspunten van ons centrum. Iedereen roept wel dat ze goede begeleiding geven, maar in de praktijk wordt dat maar al te vaak niet waargemaakt. Daarnaast vind ik dat fitnesscentra zich meer dienen te onderscheiden in de markt. Teveel eenheidsworsten met ledenwervingsacties die allemaal op elkaar lijken. De meeste acties verzinnen we zelf. We zijn nu al aan het brainstormen voor Valentijnsdag volgend jaar, dat een knaller gaat worden. Kortom: zorg dat je origineel wordt.

Wat doet uw bedrijf aan duurzaamheid?

Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel. Alle beetjes helpen en dat is ook goed voor de eigen portemonnee. De meeste ruimten zijn voorzien van energiezuinige lampen, waarbij we er op letten dat lampen niet onnodig branden. Ook hebben we de airco door een installateur goed laten inregelen, zodat die niet onnodig aanslaat.

Bent u ook maatschappelijk betrokken bij de regio?

We zijn lid van de ondernemersvereniging van Ammerzoden. Verder proberen we zo veel mogelijk mee te doen met alles wat in het dorp georganiseerd wordt. PAD markt, Samenloop

voor hoop enz.

Hoe combineert u uw werk met uw privéleven en hoe ziet u de toekomst?

Eigenlijk heb ik geen privéleven en ben ik praktisch de hele dag en de weekenden in de zaak aanwezig. Het is een grote verantwoordelijkheid om een zaak met 16 man personeel draaiende te houden. Sinds kort werkt mijn vriend ook in de zaak en als je dan thuis komt bespreek je toch zaken met elkaar. Uiteraard doen we leuke dingen in de vrije tijd en gaan we regelmatig uit in het weekend en op vakantie, maar niet langer dan 8 dagen. Over de toekomst heb ik wel nagedacht. In ieder geval willen we meer leden en wellicht het centrum uitbreiden met squashbanen, wat een forse investering betekent. Van mijn ouders heb ik geleerd: eerst verdienen en dan pas uitgeven.

Met de rubriek ‘ondernemer in beeld’ biedt body•LIFE een informatief artikel over een ondernemer die werkzaam is in de fitnessbranche. Enerzijds wordt het ondernemen belicht, anderzijds de persoon achter de onderneming. Voor deze editie interviewde de redactie Rachel Goesten, eigenaar van Uniek Fitness in Ammerzoden.

Edities