Zichtbaar beter…

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2012

I body•LIFE 2I2012

Beleeft uw centrum moeilijke tijden? Zo ja, hoe gaat u daarmee om? Wanneer u bij de pakken neer gaat zitten, wordt de recessie een self fulfilling prophecy. U kunt er ook voor kiezen om anders om te gaan met de situatie. Een moeilijke periode aangrijpen om eens kritisch te kijken naar de verschillende disciplines binnen uw bedrijf. Evalueer bijvoorbeeld deze zeven verbeterpunten en kijk waar u nog verbetering kunt realiseren en winst kan behalen.

Moeilijke tijden? Kijk eens naar deze 7 mogelijke verbeterpunten binnen uw centrum

Doelen stellen is

doelen halen

Heeft u voor uzelf duidelijk wat u in 2012 wilt bereiken? Stel elk jaar inspirerende en meetbare doelen vast en leg ze vast in een jaarplan. Pas als u concrete targets heeft verwoord, gaat u ernaar werken. Formuleer doelstellingen voor ledenbehoud, sales, marketing, personeel, faciliteiten, groeps- en individueel aanbod, enzovoorts. Zorg dat uw hele team op de hoogte is van deze doelen en wijs taken en verantwoordelijkheden toe om er als team voor te zorgen dat doelen worden behaald.

Doelgroepgerichte communicatie

Hoe profileert u uw centrum? Kijk eens naar taalgebruik en inhoud van uw boodschappen. Wat communiceert u op uw website en in advertenties? Wat voor apparatuur u heeft staan bijvoorbeeld, of juist wat men bij u kan bereiken? Waarvoor denkt u dat men bij u komt? Vertel waarbij u uw leden kan helpen, hoe u dat doet en welke resultaten daarmee kunnen worden behaald. Dan communiceert u een boodschap die aansluit bij de behoeften van uw doelgroep. Belicht de emotionele in plaats van de materiële kant, dan raakt u de juiste snaar. Moeilijk om dit zelf te bedenken? Ga eens op zoek op internet en kijk hoe andere aanbieders hun diensten presenteren en verwoorden. Haal daar de goede elementen uit, pas ze aan en maak ze specifiek voor uw centrum.

Denk buiten de muren

van uw fitnesscentrum

Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking heeft wel beweegbehoefte, maar traint niet of wil niet trainen bij een fitnesscentrum. Een verloren groep of liggen daar juist groeikansen? Bedenk eens hoe u dit deel van de bevolking toch kunt faciliteren vanuit uw centrum met andere activiteiten dan fitness. Denk bijvoorbeeld eens aan buitenactiviteiten of bewegingsbegeleiding op locatie.

Personeel zorgt voor

de belevenis

Apparatuur wordt steeds geavanceerder. Er wordt geïnvesteerd in muziek en beeld. Maar komt men voor de tv of voor de aandacht van uw instructeurs? Natuurlijk draagt mooie, goede apparatuur bij aan uw uitstraling, maar uw team is de echte sleutel tot succes. Oprechte aandacht zorgt voor de belevenis waarvoor men terug blijft komen. Investeer in een goed team en beloon enthousiaste medewerkers. Hun hartelijkheid bindt mensen.

Leer door onderzoek

Weet u daadwerkelijk wat uw leden vinden van uw centrum? Waarover zijn ze positief en waarover negatief? Vraag het ze. Benader uw leden en stel ze vragen om hun behoeften beter op uw netvlies te hebben. Klanttevredenheid bepaalt namelijk uw omzet. Uw succes wordt bepaald door de mate waarin u uw leden tevreden weet te stellen. Doe dus jaarlijks een klanttevredenheidsonderzoek. Het levert u niet alleen belangrijke informatie op, u geeft uw klanten ook een gevoel van meer macht. U bent geïnteresseerd in hun ervaringen en daardoor voelt men zich belangrijk.

Cross- en upselling

Zoek niet alleen naar meer winst door het binnenhalen van nieuwe leden, maar bekijk ook eens mogelijkheden om binnen uw huidige ledenbestand uw omzet te vergroten. Hiervoor bestaan enkele technieken. Upselling is bijvoorbeeld een (nieuw) lid een duurder abonnement aanbieden waarbij bijvoorbeeld meer begeleiding is inbegrepen. Cross-selling is een techniek waarbij u uw leden aanvullende diensten of producten verkoopt, zoals personal training, voedingsbegeleiding of een hartslagmeter. Evalueer uw abonnementenstructuur en kijk of u specifieke abonnementen voor specifieke doelstellingen kunt samenstellen. Komt men om af te vallen, dan past daar een abonnement bij waarin trainings- én afslankbegeleiding is inbegrepen. Komt men om te revalideren en/of om klachten in de toekomst te voorkomen, dan past daarbij een abonnement waarin bijvoorbeeld eens per maand 1-op-1 begeleiding door een fysiotherapeut is inbegrepen. Legio varianten te bedenken.

Investeer in uw ledenbestand i.p.v. het louter werven van nieuwe klanten

Het is vaak zo dat centra in verhouding meer investeren in het binnenhalen van nieuwe klanten dan in het behoud van bestaande klanten. En dat terwijl het vele malen duurder is om nieuwe klanten te werven dan klanten die u reeds binnen hebt aan uw centrum te binden. Bovendien kunnen loyale, tevreden leden fungeren als goede ambassadeurs voor uw centrum. Ze zorgen voor mond-tot-mondreclame en bevelen uw centrum aan bij hun vrienden, familie en relaties. Uw huidige ledenbestand zorgt dus niet alleen voor uw huidige omzet, maar kan ook een aanzienlijke bijdrage leveren aan uw salesdoelstellingen. Koester ze, beloon ze voor hun trouw, verras ze af en toe met een leuke, onverwachte actie. Laat hen weten dat ze belangrijk voor u zijn.

'Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking heeft wel beweegbehoefte, maar traint niet of wil niet trainen bij een fitnesscentrum'

verbeterpunten I business

Anke Hendriks

Marketing Manager bij BenFit.nl,

het voedings- & levensstijlprogramma voor de fitnessbranche.

body•LIFE 2I2012 I

Edities