Hoe te overleven in een verdringingsmarkt – deel 1

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2012

I body•LIFE 2I2012

IN·NO·VA·TIE; invoering van nieuwe ideeën (van Dale)

Vorige maand was ik begonnen met het indelen van groepen naar hun belevingswereld. Deze maand wil de volgende groepen daarbij aan de orde laten komen:

• De groep die wil bewegen om blessures/klachten op te lossen;

• De groep die op zoek is naar gezelligheid en het sociale contact;

• De groep die bewegen belangrijk vindt om zo lang mogelijk mobiel te blijven;

• De groep die gaat bewegen op initiatief van een werkgever of brancheorganisatie.

De groep die wil bewegen om blessures/klachten op te lossen

80% van de Nederlanders krijgt vroeg of laat te maken met een blessure/klacht in rug, schouder, elleboog, heup of knie. Een deel van deze klachten lijkt in eerste instantie weg te gaan met rust, medicijnen en paramedische hulp. Op een ander deel hebben deze behandelingen geen enkel effect. Dat komt omdat deze klachten een hele reeks van oorzaken kunnen hebben, maar grotendeels terug te voeren zijn op compensaties in de bewegingspatronen.

Zodra de normale activiteiten dan weer oppakt worden, steken bij een groot deel van deze mensen de klachten opnieuw de kop op. Voor onze sector is deze groep een grote markt, je moet als centrum deze klanten heel behoedzaam analyseren. Waar komt de blessure vandaan? Wat ontbreekt er in hun bewegingsketens waardoor deze blessures ontstaan zijn? Als je dit eenmaal boven water hebt gekregen, kun je de klant aangeven hoe zijn/haar bewegingspatronen deze blessure onderhouden. Zo krijgen zij inzicht in hun eigen bewegen en presteren. Als dit gelukt is, hebben zij in eerste instantie een intensieve begeleiding nodig die hen leert op de goede en verantwoorde manier te gaan bewegen en trainen. Daar zijn wij als goed opgeleide fitnesstrainers de beste specialisten in. Deze klanten vragen misschien in eerste instantie een groot deel van onze tijd binnen een abonnement maar zullen, als ze een maal zelfstandig zijn, een trouwe klant worden omdat zij weten en ervaren hebben welke invloed een verantwoorde manier van trainen heeft op hun lichaam. Ons centrum draait voor 70% op deze mensen en dat zien we terug in een retentie van 85% over een periode van 5 jaar.

De groep die op zoek is naar gezelligheid en het sociale contact

Soms komen deze klanten als een groep binnen, soms zijn ze individueel op zoek naar aansluiting bij een groep die al bestaat binnen je centrum. Er zijn klanten die als een groep binnenkomen en het trainen zien als onderdeel van een sociaal samenzijn. Voor deze mensen hebben wij een vaste koffietafel in de zaal. Daar kan voor, na of tijdens het trainen lekker bijgepraat worden. Voor de individuen die op zoek zij naar aansluiting binnen een groep, is de fitness binnen hun groep, hoe groot of klein ook, erg belangrijk. Als centrum moet je daar op in kunnen spelen door eenieder zijn speciale training te geven maar toch de grote gemene deler van de groep als richtlijn te nemen. Dat betekent bijvoorbeeld een groepsles waarop je binnen de les verschillende niveaus van training aangeeft. Door hen de kans te geven zich geleidelijk binnen de groep te ontwikkelen, voelen zij zich uiteindelijk op hun gemak binnen je deuren. Zij gaan zelf vragen naar meer training en worden steeds enthousiaster.

Het sociale aspect zal in de komende 10 jaar alleen maar toenemen. In verband met de vergrijzing van de samenleving komen er steeds meer mensen met een kleinere sociale cirkel die op zoek zijn naar contact. Wij moeten klaar zijn voor mensen die verantwoord bewegen willen combineren met een gezellig sociaal contact.

De groep die bewegen belangrijk vind om zo lang mogelijk mobiel te blijven

Deze groep is aan de ene kant niet alleen 55plus of zelfs vaak 75plus, aan de andere kant zijn het vaak klanten die vanaf hun geboorte al een beperking hebben of als gevolg van een ongeval of ziekte gehandicapt geraakt zijn. Deze groep klanten heeft een aangepast programma nodig dat gericht is op algehele flexibiliteit, balans, onafhankelijkheid in de dagelijkse activiteiten en de algemene conditie. Het is mijn taak een volledig functioneel trainingsprogramma aan te kunnen binnen een volledig bereikbaar centrum.

De groep die moet bewegen op initiatief van een werkgever of brancheorganisatie

Als laatste de groep die op dit moment nog niet bestaat. Werkgevers hebben nog geen mogelijkheid hun medewerkers te verplichten om er een gezonde levensstijl op na te houden. Maar er gaan wel steeds meer stemmen op over eigen verantwoordelijkheid voor inzetbaarheid binnen de functie. Als fitnesscentra kunnen we hier een prachtig platform voor worden. Voor sommigen dus hardlopen om het hoofd leeg te maken en voor anderen trainen om rugklachten te beheersen.

In mijn eigen organisatie streven wij er al 20 jaar lang naar dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen welzijn. Wij vinden dat werkgevers van hun medewerkers mogen eisen dat ze er alles aan doen om fysiek of mentaal voldoende belastbaar te zijn. Dan wel op de voorwaarde dat ze de kennis en handvatten hebben om dat te realiseren. Dat kan door verantwoord te trainen in een fitnesscentrum. Maar dan wel in een fitnesscentrum met alle kennis aan boord. Dus innoveer met ons mee.

Innoveren oftewel een leven lang leren; slot

• De groep die wil bewegen om blessures/klachten op te lossen;

• De groep die op zoek is naar gezelligheid en het sociale contact;

• De groep die bewegen belangrijk vindt om zo lang mogelijk mobiel te blijven;

• De groep die gaat bewegen op initiatief van een werkgever of brancheorganisatie.

De groep die wil bewegen om blessures/klachten op te lossen

80% van de Nederlanders krijgt vroeg of laat te maken met een blessure/klacht in rug, schouder, elleboog, heup of knie. Een deel van deze klachten lijkt in eerste instantie weg te gaan met rust, medicijnen en paramedische hulp. Op een ander deel hebben deze behandelingen geen enkel effect. Dat komt omdat deze klachten een hele reeks van oorzaken kunnen hebben, maar grotendeels terug te voeren zijn op compensaties in de bewegingspatronen.

Zodra de normale activiteiten dan weer oppakt worden, steken bij een groot deel van deze mensen de klachten opnieuw de kop op. Voor onze sector is deze groep een grote markt, je moet als centrum deze klanten heel behoedzaam analyseren. Waar komt de blessure vandaan? Wat ontbreekt er in hun bewegingsketens waardoor deze blessures ontstaan zijn? Als je dit eenmaal boven water hebt gekregen, kun je de klant aangeven hoe zijn/haar bewegingspatronen deze blessure onderhouden. Zo krijgen zij inzicht in hun eigen bewegen en presteren. Als dit gelukt is, hebben zij in eerste instantie een intensieve begeleiding nodig die hen leert op de goede en verantwoorde manier te gaan bewegen en trainen. Daar zijn wij als goed opgeleide fitnesstrainers de beste specialisten in. Deze klanten vragen misschien in eerste instantie een groot deel van onze tijd binnen een abonnement maar zullen, als ze een maal zelfstandig zijn, een trouwe klant worden omdat zij weten en ervaren hebben welke invloed een verantwoorde manier van trainen heeft op hun lichaam. Ons centrum draait voor 70% op deze mensen en dat zien we terug in een retentie van 85% over een periode van 5 jaar.

De groep die op zoek is naar gezelligheid en het sociale contact

Soms komen deze klanten als een groep binnen, soms zijn ze individueel op zoek naar aansluiting bij een groep die al bestaat binnen je centrum. Er zijn klanten die als een groep binnenkomen en het trainen zien als onderdeel van een sociaal samenzijn. Voor deze mensen hebben wij een vaste koffietafel in de zaal. Daar kan voor, na of tijdens het trainen lekker bijgepraat worden. Voor de individuen die op zoek zij naar aansluiting binnen een groep, is de fitness binnen hun groep, hoe groot of klein ook, erg belangrijk. Als centrum moet je daar op in kunnen spelen door eenieder zijn speciale training te geven maar toch de grote gemene deler van de groep als richtlijn te nemen. Dat betekent bijvoorbeeld een groepsles waarop je binnen de les verschillende niveaus van training aangeeft. Door hen de kans te geven zich geleidelijk binnen de groep te ontwikkelen, voelen zij zich uiteindelijk op hun gemak binnen je deuren. Zij gaan zelf vragen naar meer training en worden steeds enthousiaster.

Het sociale aspect zal in de komende 10 jaar alleen maar toenemen. In verband met de vergrijzing van de samenleving komen er steeds meer mensen met een kleinere sociale cirkel die op zoek zijn naar contact. Wij moeten klaar zijn voor mensen die verantwoord bewegen willen combineren met een gezellig sociaal contact.

De groep die bewegen belangrijk vind om zo lang mogelijk mobiel te blijven

Deze groep is aan de ene kant niet alleen 55plus of zelfs vaak 75plus, aan de andere kant zijn het vaak klanten die vanaf hun geboorte al een beperking hebben of als gevolg van een ongeval of ziekte gehandicapt geraakt zijn. Deze groep klanten heeft een aangepast programma nodig dat gericht is op algehele flexibiliteit, balans, onafhankelijkheid in de dagelijkse activiteiten en de algemene conditie. Het is mijn taak een volledig functioneel trainingsprogramma aan te kunnen binnen een volledig bereikbaar centrum.

De groep die moet bewegen op initiatief van een werkgever of brancheorganisatie

Als laatste de groep die op dit moment nog niet bestaat. Werkgevers hebben nog geen mogelijkheid hun medewerkers te verplichten om er een gezonde levensstijl op na te houden. Maar er gaan wel steeds meer stemmen op over eigen verantwoordelijkheid voor inzetbaarheid binnen de functie. Als fitnesscentra kunnen we hier een prachtig platform voor worden. Voor sommigen dus hardlopen om het hoofd leeg te maken en voor anderen trainen om rugklachten te beheersen.

In mijn eigen organisatie streven wij er al 20 jaar lang naar dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen welzijn. Wij vinden dat werkgevers van hun medewerkers mogen eisen dat ze er alles aan doen om fysiek of mentaal voldoende belastbaar te zijn. Dan wel op de voorwaarde dat ze de kennis en handvatten hebben om dat te realiseren. Dat kan door verantwoord te trainen in een fitnesscentrum. Maar dan wel in een fitnesscentrum met alle kennis aan boord. Dus innoveer met ons mee.

Innoveren I business

Lilian Rijfkogel, C.E.A.S., L.P.T., Artros Bewegings-centrum: Bewegen is goed; Goed bewegen is beter

body•LIFE 2I2012 I

Edities