Health & Wellness Nieuws

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2012

I body•LIFE 1I2012

Voeding en beweging: Met deze combinatie boekt een lid resultaat

Recente cijfers eet- en beweeggedrag in Nederland*

• Slechts 16% van de 4-11 jarigen en 13% van de 12-17 jarigen voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB). Ook kijkt ruim eenderde van de kinderen van 4-11 jaar meer dan 2 uur per dag tv of zit achter de computer. Van de volwassenen voldoet bijna 60% aan de NNGB.

• Een positief resultaat is dat bijna alle 4-11 jarigen, ruim 80% van de jongeren van 12-17 jaar en bijna driekwart van de volwassenen dagelijks ontbijten.

• Echter minder dan 10% van de kinderen en jongeren voldoet aan de groentenorm, en minder dan 20% van deze doelgroepen eet voldoende fruit. Bij volwassenen ligt dit iets hoger: eenderde van de volwassenen voldoet aan de groente- en fruitnorm.

• Daarnaast wordt door alle leeftijdsgroepen weinig steun van de sociale omgeving ontvangen om gezond te eten en voldoende te bewegen.

• Op scholen geeft 52% van de 12-17 jarigen en 41% van de ouders van 4-11-jarige kinderen aan dat de school waarop het kind zit activiteiten aanbiedt ter preventie van overgewicht.

• Van de werkende volwassenen gaf ruim een kwart aan dat hun bedrijf activiteiten aanbiedt om werknemers te stimuleren (meer) te bewegen. Ruim de helft van deze werknemers zegt geen gebruik te maken van deze faciliteiten.

Totaalpakket

Jarenlang draaide het binnen fitnesscentra om beweging. Inmiddels wordt er meer van je verwacht. Langzamerhand verschuift de focus van alleen trainen naar levensstijlbegeleiding. Dit vergt niet alleen meer inzet en aanbod van het centrum. Ook vraagt dit om meer commitment van je leden. Want één keer per week een uurtje sporten, is iets anders dan werken aan een gezonde levensstijl. Maar wat men wil is resultaat! En daar staat inzet op meerdere fronten tegenover. Laten we daar voortaan altijd eerlijk over zijn tegen onze leden. Inspireer mensen om er voor te gaan, met alles wat daarbij komt kijken. Coach je leden op alle fronten en de kans op succes verdubbelt. En de band die je gaandeweg opbouwt samen? Die heeft een stevige basis en een lange levensduur!

Voedingsadvies integreren

Hoe ga je voeding nu integreren in je aanbod? Alleen maar wat richtlijnen meegeven, heeft weinig zin. Misschien volgt iemand je adviezen prima op in de eerste twee weken, als voedingsadvies echter geen structureel karakter heeft, zal de aandacht verslappen en verschuiven jouw adviezen naar de achtergrond. Zonde, want hoewel de intentie goed was, zal het resultaat alsnog achterblijven. Jezelf voornemen gezonder te gaan leven, is namelijk niet ‘zo gezegd, zo gedaan’. Het heeft te maken met gedragsverandering en daar is tijd voor nodig. En goede begeleiding. Oude gedragspatronen moeten worden afgeleerd en nieuwe patronen moeten deel uit gaan maken van het dagelijks leven. Hier gaat een lange periode overheen met ondertussen veel momenten en gebeurtenissen die de aandacht afleiden van het oorspronkelijke doel. Een coach die samen met jou gefocust blijft op het doel, steeds evalueert en bijstuurt, luistert en inspireert, is wat je nodig hebt om het uitgestippelde pad te blijven volgen. Voor fitnesscentra betekent dit dat er serieus werk gemaakt moet worden van voedingsadvies. Iemand die verstand heeft van voeding, de juiste adviezen kan geven en tijd en ruimte krijgt om hier samen met de leden mee aan de slag te gaan. Er zijn diverse opleidingen en ondersteunende softwarepakketten beschikbaar om kwalitatieve voedingsadviezen en –begeleiding op te nemen in het aanbod. Oriënteer jezelf goed op de mogelijkheden en kies de juiste opleiding of het programma dat bij jouw club past qua uitstraling, visie, gebruiksvriendelijkheid, advies en service.

Aandacht

‘Een boom groeit niet door aan de takken te trekken, maar door de wortels water te geven.’ Als je er eenmaal voor gekozen hebt om voeding op te nemen in je aanbod, blijft het van belang om daar aandacht aan te blijven besteden. Wil je serieus succes gaan boeken, dan moet voedingsadvies geïntegreerd worden in de organisatie en opgepakt door het gehele team. Eén of meerdere instructeurs zullen enkele uren moeten worden vrijgemaakt voor de begeleiding. Verder moet iedereen weten wat het advies inhoudt, wat je ermee kunt bereiken en op welke manier jullie de begeleiding aanpakken. Uitleg hierover aan de leden hoort onderdeel te zijn van de gespreksprotocollen. Promotie hiervan dient onderdeel uit te maken van je marketingplan.

Veel om over na te denken!

Wil je vrijblijvend eens sparren over de rol die voedingsadvies in jouw centrum kan spelen en over de mogelijkheden om het succesvol te integreren? Mail me gerust; anke@benfit.nl.

*Bron: Convenant Gezond Gewicht - nulmeting eet- en beweeggedrag van kinderen, jongeren en volwassenen in Nederland door TNO, april 2011.

“Nu ga ik sporten, dus dan zal ik ook wel wat afvallen…” Een gangbare gedachte voor veel mensen die lid worden van een sportschool. En vaak wordt er beloofd dat dat gaat lukken! Maar is die belofte wel eerlijk? Je kunt nog zulke fantastische trainingsprogramma’s voor je leden samenstellen, als mensen geen gezond eetpatroon hebben, is afvallen nagenoeg onmogelijk. Pas als de combinatie voeding en beweging juist is, zal er daadwerkelijk resultaat worden behaald. Wil je jouw leden dus een realistisch verwachtingspatroon bieden, neem voedingsadvies dan op in het plan van aanpak.

Recente cijfers eet- en beweeggedrag in Nederland*

• Slechts 16% van de 4-11 jarigen en 13% van de 12-17 jarigen voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB). Ook kijkt ruim eenderde van de kinderen van 4-11 jaar meer dan 2 uur per dag tv of zit achter de computer. Van de volwassenen voldoet bijna 60% aan de NNGB.

• Een positief resultaat is dat bijna alle 4-11 jarigen, ruim 80% van de jongeren van 12-17 jaar en bijna driekwart van de volwassenen dagelijks ontbijten.

• Echter minder dan 10% van de kinderen en jongeren voldoet aan de groentenorm, en minder dan 20% van deze doelgroepen eet voldoende fruit. Bij volwassenen ligt dit iets hoger: eenderde van de volwassenen voldoet aan de groente- en fruitnorm.

• Daarnaast wordt door alle leeftijdsgroepen weinig steun van de sociale omgeving ontvangen om gezond te eten en voldoende te bewegen.

• Op scholen geeft 52% van de 12-17 jarigen en 41% van de ouders van 4-11-jarige kinderen aan dat de school waarop het kind zit activiteiten aanbiedt ter preventie van overgewicht.

• Van de werkende volwassenen gaf ruim een kwart aan dat hun bedrijf activiteiten aanbiedt om werknemers te stimuleren (meer) te bewegen. Ruim de helft van deze werknemers zegt geen gebruik te maken van deze faciliteiten.

Totaalpakket

Jarenlang draaide het binnen fitnesscentra om beweging. Inmiddels wordt er meer van je verwacht. Langzamerhand verschuift de focus van alleen trainen naar levensstijlbegeleiding. Dit vergt niet alleen meer inzet en aanbod van het centrum. Ook vraagt dit om meer commitment van je leden. Want één keer per week een uurtje sporten, is iets anders dan werken aan een gezonde levensstijl. Maar wat men wil is resultaat! En daar staat inzet op meerdere fronten tegenover. Laten we daar voortaan altijd eerlijk over zijn tegen onze leden. Inspireer mensen om er voor te gaan, met alles wat daarbij komt kijken. Coach je leden op alle fronten en de kans op succes verdubbelt. En de band die je gaandeweg opbouwt samen? Die heeft een stevige basis en een lange levensduur!

Voedingsadvies integreren

Hoe ga je voeding nu integreren in je aanbod? Alleen maar wat richtlijnen meegeven, heeft weinig zin. Misschien volgt iemand je adviezen prima op in de eerste twee weken, als voedingsadvies echter geen structureel karakter heeft, zal de aandacht verslappen en verschuiven jouw adviezen naar de achtergrond. Zonde, want hoewel de intentie goed was, zal het resultaat alsnog achterblijven. Jezelf voornemen gezonder te gaan leven, is namelijk niet ‘zo gezegd, zo gedaan’. Het heeft te maken met gedragsverandering en daar is tijd voor nodig. En goede begeleiding. Oude gedragspatronen moeten worden afgeleerd en nieuwe patronen moeten deel uit gaan maken van het dagelijks leven. Hier gaat een lange periode overheen met ondertussen veel momenten en gebeurtenissen die de aandacht afleiden van het oorspronkelijke doel. Een coach die samen met jou gefocust blijft op het doel, steeds evalueert en bijstuurt, luistert en inspireert, is wat je nodig hebt om het uitgestippelde pad te blijven volgen. Voor fitnesscentra betekent dit dat er serieus werk gemaakt moet worden van voedingsadvies. Iemand die verstand heeft van voeding, de juiste adviezen kan geven en tijd en ruimte krijgt om hier samen met de leden mee aan de slag te gaan. Er zijn diverse opleidingen en ondersteunende softwarepakketten beschikbaar om kwalitatieve voedingsadviezen en –begeleiding op te nemen in het aanbod. Oriënteer jezelf goed op de mogelijkheden en kies de juiste opleiding of het programma dat bij jouw club past qua uitstraling, visie, gebruiksvriendelijkheid, advies en service.

Aandacht

‘Een boom groeit niet door aan de takken te trekken, maar door de wortels water te geven.’ Als je er eenmaal voor gekozen hebt om voeding op te nemen in je aanbod, blijft het van belang om daar aandacht aan te blijven besteden. Wil je serieus succes gaan boeken, dan moet voedingsadvies geïntegreerd worden in de organisatie en opgepakt door het gehele team. Eén of meerdere instructeurs zullen enkele uren moeten worden vrijgemaakt voor de begeleiding. Verder moet iedereen weten wat het advies inhoudt, wat je ermee kunt bereiken en op welke manier jullie de begeleiding aanpakken. Uitleg hierover aan de leden hoort onderdeel te zijn van de gespreksprotocollen. Promotie hiervan dient onderdeel uit te maken van je marketingplan.

Veel om over na te denken!

Wil je vrijblijvend eens sparren over de rol die voedingsadvies in jouw centrum kan spelen en over de mogelijkheden om het succesvol te integreren? Mail me gerust; anke@benfit.nl.

*Bron: Convenant Gezond Gewicht - nulmeting eet- en beweeggedrag van kinderen, jongeren en volwassenen in Nederland door TNO, april 2011.

Voeding I health

Anke Hendriks

Marketing Manager bij BenFit.nl,

het voedings- & levensstijlprogramma voor de fitnessbranche.

body•LIFE 1I2012 I

Edities