Gelukkig nieuwjaar?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2012

I body•LIFE 1I2012

Innoveren oftewel een leven lang leren; deel 1

Als ik dat zo zie vind ik innoveren maar magertjes. Innoveren lijkt dan een makkelijke manier om je klanten tijdelijk voor de gek te houden om ze zo over een bepaalde tijd weer iets nieuws voor te schotelen. Volgens mij kun je het meest optimaal innoveren door een leven lang te leren. Noem mij een sobere Achterhoeker maar na jarenlang in de VS te hebben gewoond, zien we daar nu de sterke opkomst van kwaliteit begeleiding en individuele aandacht met daarnaast natuurlijk altijd wel aandacht voor nieuwe trends en gadgets. Innoveren betekent voor mij dat we de Nederlandse markt in een aantal groepen gaan verdelen. En dan wil ik niet in hokjes denken zoals: de vrouwen boven de 40 of de jongeren onder de 18, de diabetespatiënten, de artrosegroep etc., maar meer in groepen van belevingswerelden. Deze benaderingen van deze groepen moeten het doel zijn van onze innovatie. Je kunt daarbij natuurlijk je best doen je te concentreren op één groep. Maar je kan er voor kiezen een diversiteit van programma’s aan te bieden zodat meerdere groepen zich bij je thuis voelen. Mijn idee voor de innovatie van 2012, maar dan is het wel van belang te herkennen welke groepen er zoal zijn.

De groep die sporten leuk vindt

Deze groep mensen is vaak opgegroeid of groeit op dit moment op met sport en bewegen. Zij komen bij je omdat ze zich op fitness toe willen leggen, omdat ze geen tijd meer hebben voor een verenigingssport; of omdat ze blessures hebben opgelopen tijdens het uitoefenen van hun werk of in hun vrije tijd. Deze klanten zijn in ons centrum vaak al vele jaren lid omdat ze plezier in het bewegen hebben. Wij hebben de taak hen voldoende afwisseling te bieden zodat ze steeds een nieuwe uitdaging kunnen vinden binnen ons centrum. Daarvoor is het niet van belang dat je ieder seizoen iets nieuws hebt, maar wel dat je een magazijn van oefeningen en trainingen hebt waarmee je ze steeds weer aan kunt spreken op het niveau van dat moment. Deze oefeningen en trainingen kun je binnen je team vergaren door steeds bezig te blijven met het uitbreiden van de kennis binnen het team en niet zozeer met het overnemen van de laatste trends uit de markt. Het mooiste is dan ook dat dit team bestaat uit mensen met meer en minder ervaring en jongere zowel als oudere collega’s. De teamleden met ervaring kunnen deze delen. Andersom kunnen de jongere collega’s hun enthousiasme delen maar ook hun kijk op het trainen van nu en de levensstijl van de huidige tijd. De oudere collega’s hebben de tradities van het trainen op de oude manier nog in hun aderen. En de collega’s met minder ervaring kunnen alles opnemen en er kritisch op reageren. Als team kun je hiermee elk lid van je centrum bedienen want de groep die sporten leuk vindt zal bestaan uit jongeren, ouderen, ervaren sporters en novices. Omdat ze allen trainen leuk vinden, kun je ze op deze manier bedienen met een weldaad aan trainingen die ieder tot zijn maximum uitdaagt. Je creëert een subgroep binnen je centrum met een lage drempel voor het geval iemand uit een andere groep eens wil komen snuffelen.

De groep die moet bewegen om af te vallen

Deze groep heeft meestal een gevoel van schaamte over de staat van hun eigen lichaam. Iemand die moet bewegen om af te vallen komt grotendeels niet uit een actief verleden. Het zijn soms nog heel jonge kinderen die uit een gezin komen waar sport niet aan de orde komt of die om welke reden dan ook niet mee willen doen aan bewegen. Heel vaak ook de mensen die na een aantal jaren druk te zijn met carrière en gezin, het gewicht uit de hand hebben laten lopen. Soms ook mensen die als gevolg van een depressie zich fysiek helemaal terug getrokken hebben. Daarnaast zijn er nog de mensen die als gevolg van een blessure langere tijd niet hebben kunnen bewegen. Voor de groep die moet bewegen om af te vallen is het van belang dat een rustige programmaopbouw als uitgangspunt aangehouden wordt. Deze week hoorde ik nog het verhaal van een jonge vrouw die 50kg was afgevallen door heel gedecideerd een wandelprogramma te volgen. Iedere dag door weer en wind. Geweldig vind ik dat, maar dat leert ons ook dat deze groep plezier moet krijgen aan het bewegen. En hoe harder je van stapel loopt, hoe eerder de kans op burnout ten aanzien van bewegen. Ieder op zijn eigen begin niveau vaart wél bij een van te voren opgebouwd programma bestaande uit een geleidelijke toename van inspanning. Hiermee bereik je dat doelen haalbaar zijn, blessures onder controle blijven en ze misschien ooit eens gaan behoren tot de groep hierboven.

Zo zie je maar, innovatie komt hier helemaal niet aan te pas in de vorm van een nieuwe training of een nieuwe espressobar. Gewoon de bestaande kennis uitbreiden om misschien wel heel innovatief op een nieuwe manier te kijken naar je bestaande klant. Volgende maand meer over innoveren door een leven lang leren met de volgende groepen:

• De groep die wil bewegen om blessures op te lossen

• De groep die op zoek is naar gezelligheid en het sociale contact

• De groep die bewegen belangrijk vindt om zo lang mogelijk mobiel te blijven

IN·NO·VA·TIE; invoering van nieuwe ideeën (Van Dale)

Het gaat slecht met de economie en opeens word je om de oren geslagen met de opdracht: ”Innoveren moet!”. Je bent geen vooruitstrevend bedrijf meer als je niet innoverend bezig bent. Maar laten we nu eens, in het nuchtere februari van 2012, kijken naar de betekenis van dit woord. Het betekent gewoon een nieuwigheidje invoeren in de vorm van een nieuw idee, nieuwe goederen, diensten of processen (Wikipedia). Dus een nieuwe trainingsvorm, een nieuw stuk apparatuur, een nieuw administratief systeem, het is allemaal een innovatie.

Innoveren I business

Lilian Rijfkogel, C.E.A.S., L.P.T., Artros Bewegings-centrum: Bewegen is goed; Goed bewegen is beter

body•LIFE 1I2012 I

Edities