Business Nieuws

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2012

I body•LIFE 1I2012

Wat kunt u leren van….Aad Ouborg

De lijfspreuk van Aad Ouborg: Ondernemen is entertainen, loopt als een rode draad door zijn unieke manier van zakendoen. Met een uitgekiende, nooit gekopieerde emotie- en detailmarketingstrategie, gecombineerd met veel show, glitter en glamour, nam hij het op tegen de reuzen in de branche en slaagde hij erin zijn merken groot te maken. Nu echter, na de verkoop van Babyliss en Princess Household Appliances en 29 jaar ondernemen, vindt hij de tijd rijp om zijn "geheimen" te delen in zijn boek: ‘Ondernemen is entertainen’. Een boek dat een unieke kijk achter de schermen biedt van zijn bedrijven onder de Ouborg Group B.V.: Babyliss, Princess etc. Voor de lezers van body•LIFE geeft Aad Ouborg een aantal tips hoe ze in deze moeilijke tijden toch succesvol kunnen zijn.

1. Draag je product met trots uit

Ouborg: “Ik heb nog nooit een product verkocht waar ik zelf niet achter sta. Dat is volgens mij een belangrijke voorwaarde om succes te hebben. Dat lukt alleen als jij in je product gelooft. De les is dat je je product dan ook zo maakt dat je er zelf van gaat houden. Daarbij zijn doorzettingsvermogen en humor belangrijke elementen.”

2. Zorg dat je een goede marketing boodschap hebt

Ouborg: “Er zijn genoeg mensen die aan fitness willen gaan doen in het kader van hun gezondheid, conditie enz. Maar je moet ze wel triggeren. Je kunt natuurlijk helemaal op de prijs gaan zitten met je propositie, maar volgens mij liggen er juist kansen door je beter te onderscheiden in de markt. Je moet zorgen dat je opvalt. Daar staat of valt alles bij. Vertel in je marketingboodschap wat de unieke mogelijkheden zijn van jouw fitnesscentrum en communiceer dit naar de diverse doelgroepen: beginners, studenten, middengroep, ouderen, zakenmensen met een voor deze doelgroep afgestemde propositie. Het verbaast me dat ik nog nooit door een fitnesscentrum ben uitgenodigd voor een kennismaking of gebeld word met een leuk aanbod. Daar moeten fitnesscentra volgens mij veel creatiever en verrassender mee omgaan door bijvoorbeeld mensen in een bepaalde wijk uit te nodigen voor een exclusief ontbijt. Daarnaast denk ik dat fitnesscentra zich ook meer moeten richten op het midden- en topsegment van de markt. Een doelgroep die ook bereid is om meer te betalen voor je product, mits het goed is. Verder kan ik me voorstellen dat gezinnen ook een belangrijke doelgroep kunnen zijn voor de fitnesscentra. Maak een gezinsabonnement en zorg dat families met de nodige egards worden ontvangen met een kopje koffie en een drankje voor de kinderen. Fitness mag in mijn ogen meer beleving hebben.”

3. Zorg dat je de klanten behoudt.

Om klanten te behouden is volgens Ouborg service van essentieel belang. “Voor een fitnesscentrum betekent dit dat niet alleen de begeleiding optimaal dient te zijn, maar ook de gastvrijheid. Vang mensen op na het sporten en maak een praatje met ze. Maak een gezellige hoek in je centrum met bijvoorbeeld een lounge bank waar mensen na het sporten gezellig kunnen zitten om iets te drinken of kranten/tijdschriften kunnen lezen. Zaken die je allemaal niet de kop hoeven te kosten, maar erg belangrijk zijn. Zorg ook dat mensen zich kunnen ontspannen na het sporten in je centrum in de sauna of massagestudio. In feite dient het hele traject van presales en aftersales op elkaar afgestemd te zijn en is dit voor iedere persoon anders gerelateerd aan zijn behoefte. Vandaar dat het van belang is om te weten wie die persoon is die bij jou komt sporten. Is het een doener, een gestrest iemand of een fanatiekeling? Kortom: breng je klant in kaart en stem daar je begeleiding op af.”

4. Investeer in events in plaats van advertenties

Het is volgens Ouborg belangrijk dat je fitnesscentrum nieuwswaarde heeft. “Je kunt natuurlijk veel geld aan advertenties uitgeven, maar ik denk dat je juist op een creatievere manier moet marketen, door opnieuw te kijken naar bestaande kanalen.” Je kunt volgens hem op zoek gaan naar barterdeals en partnerships. Je hebt in dat verband veel aan het organiseren van een event. “Doe dat met partners die bij je doelgroep passen en zorg ervoor dat het echt een wow-factor heeft.”

5. Bedenk slimme acties

Ouborg: “Klanten moeten het gevoel krijgen dat ze waar voor hun geld krijgen. Je doet dat door ze heel riant over de streep te trekken. Wat heel goed werkt bij klanten is dat als ze bijvoorbeeld lid worden voor drie maanden ter waarde van 65 euro, ze er dan iets gratis cadeau bij krijgen ter waarde van datzelfde bedrag of hoger. Ook hier kun je het zoeken in partnerships met de media of bijvoorbeeld de plaatselijke middenstand. Betrek ze bij acties die je organiseert. Zorg voor spektakel. Gegarandeerd dat de media over je schrijven. Zet bij wijze van spreken een aantal apparaten op de markt in je woonplaats of organiseer een 24 uurs sessie in je fitnesscentrum met bekende lokale mensen. Het geeft honderd keer meer output dan adverteren en je hebt met zijn allen honderd keer meer lol. Zorg dat je altijd groot denkt en de uitvoer simpel houdt. Succes is pas succes als je het samen kunt delen. Wat ook werkt, zijn publieksacties waarbij mensen iets kunnen winnen. Geheid dat ze op je afkomen, dat is een natuurwet. Daar is in Nederland lang de neus voor opgetrokken. Uit ons succes blijkt: geheel onterecht.”

Vanaf 1983 timmerde Aad Ouborg zo succesvol aan de weg met beautyproducten van Babyliss dat hij met dat merk de nummer één werd in Nederland. In 1994 startte Ouborg met het merk Princess voor huishoudelijke apparatuur, en ook op dat gebied werd hij als snel nationaal marktleider. Na de verkoop van dit bedrijf in 2010 ging hij verder met de Ouborg Group. Daaronder vallen bedrijven die actief zijn op het gebied van sportsgear, monumentale gebouwen, hotels en entertainment.

Tekst: Loet van Bergen

'Ondernemen is entertainen'

De lijfspreuk van Aad Ouborg: Ondernemen is entertainen, loopt als een rode draad door zijn unieke manier van zakendoen. Met een uitgekiende, nooit gekopieerde emotie- en detailmarketingstrategie, gecombineerd met veel show, glitter en glamour, nam hij het op tegen de reuzen in de branche en slaagde hij erin zijn merken groot te maken. Nu echter, na de verkoop van Babyliss en Princess Household Appliances en 29 jaar ondernemen, vindt hij de tijd rijp om zijn "geheimen" te delen in zijn boek: ‘Ondernemen is entertainen’. Een boek dat een unieke kijk achter de schermen biedt van zijn bedrijven onder de Ouborg Group B.V.: Babyliss, Princess etc. Voor de lezers van body•LIFE geeft Aad Ouborg een aantal tips hoe ze in deze moeilijke tijden toch succesvol kunnen zijn.

1. Draag je product met trots uit

Ouborg: “Ik heb nog nooit een product verkocht waar ik zelf niet achter sta. Dat is volgens mij een belangrijke voorwaarde om succes te hebben. Dat lukt alleen als jij in je product gelooft. De les is dat je je product dan ook zo maakt dat je er zelf van gaat houden. Daarbij zijn doorzettingsvermogen en humor belangrijke elementen.”

2. Zorg dat je een goede marketing boodschap hebt

Ouborg: “Er zijn genoeg mensen die aan fitness willen gaan doen in het kader van hun gezondheid, conditie enz. Maar je moet ze wel triggeren. Je kunt natuurlijk helemaal op de prijs gaan zitten met je propositie, maar volgens mij liggen er juist kansen door je beter te onderscheiden in de markt. Je moet zorgen dat je opvalt. Daar staat of valt alles bij. Vertel in je marketingboodschap wat de unieke mogelijkheden zijn van jouw fitnesscentrum en communiceer dit naar de diverse doelgroepen: beginners, studenten, middengroep, ouderen, zakenmensen met een voor deze doelgroep afgestemde propositie. Het verbaast me dat ik nog nooit door een fitnesscentrum ben uitgenodigd voor een kennismaking of gebeld word met een leuk aanbod. Daar moeten fitnesscentra volgens mij veel creatiever en verrassender mee omgaan door bijvoorbeeld mensen in een bepaalde wijk uit te nodigen voor een exclusief ontbijt. Daarnaast denk ik dat fitnesscentra zich ook meer moeten richten op het midden- en topsegment van de markt. Een doelgroep die ook bereid is om meer te betalen voor je product, mits het goed is. Verder kan ik me voorstellen dat gezinnen ook een belangrijke doelgroep kunnen zijn voor de fitnesscentra. Maak een gezinsabonnement en zorg dat families met de nodige egards worden ontvangen met een kopje koffie en een drankje voor de kinderen. Fitness mag in mijn ogen meer beleving hebben.”

3. Zorg dat je de klanten behoudt.

Om klanten te behouden is volgens Ouborg service van essentieel belang. “Voor een fitnesscentrum betekent dit dat niet alleen de begeleiding optimaal dient te zijn, maar ook de gastvrijheid. Vang mensen op na het sporten en maak een praatje met ze. Maak een gezellige hoek in je centrum met bijvoorbeeld een lounge bank waar mensen na het sporten gezellig kunnen zitten om iets te drinken of kranten/tijdschriften kunnen lezen. Zaken die je allemaal niet de kop hoeven te kosten, maar erg belangrijk zijn. Zorg ook dat mensen zich kunnen ontspannen na het sporten in je centrum in de sauna of massagestudio. In feite dient het hele traject van presales en aftersales op elkaar afgestemd te zijn en is dit voor iedere persoon anders gerelateerd aan zijn behoefte. Vandaar dat het van belang is om te weten wie die persoon is die bij jou komt sporten. Is het een doener, een gestrest iemand of een fanatiekeling? Kortom: breng je klant in kaart en stem daar je begeleiding op af.”

4. Investeer in events in plaats van advertenties

Het is volgens Ouborg belangrijk dat je fitnesscentrum nieuwswaarde heeft. “Je kunt natuurlijk veel geld aan advertenties uitgeven, maar ik denk dat je juist op een creatievere manier moet marketen, door opnieuw te kijken naar bestaande kanalen.” Je kunt volgens hem op zoek gaan naar barterdeals en partnerships. Je hebt in dat verband veel aan het organiseren van een event. “Doe dat met partners die bij je doelgroep passen en zorg ervoor dat het echt een wow-factor heeft.”

5. Bedenk slimme acties

Ouborg: “Klanten moeten het gevoel krijgen dat ze waar voor hun geld krijgen. Je doet dat door ze heel riant over de streep te trekken. Wat heel goed werkt bij klanten is dat als ze bijvoorbeeld lid worden voor drie maanden ter waarde van 65 euro, ze er dan iets gratis cadeau bij krijgen ter waarde van datzelfde bedrag of hoger. Ook hier kun je het zoeken in partnerships met de media of bijvoorbeeld de plaatselijke middenstand. Betrek ze bij acties die je organiseert. Zorg voor spektakel. Gegarandeerd dat de media over je schrijven. Zet bij wijze van spreken een aantal apparaten op de markt in je woonplaats of organiseer een 24 uurs sessie in je fitnesscentrum met bekende lokale mensen. Het geeft honderd keer meer output dan adverteren en je hebt met zijn allen honderd keer meer lol. Zorg dat je altijd groot denkt en de uitvoer simpel houdt. Succes is pas succes als je het samen kunt delen. Wat ook werkt, zijn publieksacties waarbij mensen iets kunnen winnen. Geheid dat ze op je afkomen, dat is een natuurwet. Daar is in Nederland lang de neus voor opgetrokken. Uit ons succes blijkt: geheel onterecht.”

'Draag je product met trots uit'

Wat kunt u leren van I business

body•LIFE 1I2012 I

Edities