- Van bankzitter tot topper!

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2013
Hoge opkomst VES Minibeurs

De beurs was een mooie mix van aanbieders van fitnessapparatuur en groepslessen en B2B oplossingen zoals de Fitapp4you App waarmee fitnessondernemers binnen een maand het aantal contactmomenten met leden kunnen vervijfvoudigden. Het is onbeperkt mogelijk om pushberichten versturen naar alle App-gebruikers, naar subgroepen of naar een individu. Onder andere de 'lof en kritiek' functionaliteit zorgt voor tweerichtingscommunicatie en feedback van leden. Ook is er communicatie onder de App-gebruikers onderling en wordt samen sporten gestimuleerd. Naast de Fitapp4you lieten Gymapps en Virtuagym vergelijkbare oplossingen zien. Op het gebied van software liet Health Software de nieuwste programma’s zien om trainingsprogramma’s mee te kunnen maken. Binnenkort verschijnt er van Health Software ook een leefstijlprogramma op de markt met o.a. voedingsadviezen. Op voedingsgebied toonde TarwegrasKoning.nl een grasgroen drankje Tarwegras genaamd dat volgens een van de woordvoerders het meest voedzame natuurproduct ter wereld is. Door het te persen met een slowjuicer ontstaat een supergeconcentreerd sap. Dit tarwegrassap is een complete bron van vitaminen, mineralen en levende enzymen. Ook is tarwegrassap rijk aan chlorofyl, een stof met vele gezonde eigenschappen. Ook spraken we nog even met Onefit die op de beurs de Onefit pas promote, een prepaid pas waarmee je bij inmiddels bij ruim 250 fitnesscentra in Nederland terecht kunt. En wie aan retentiebeleid wil doen moet ook eens denken aan de bestaande leden. Vaak worden alleen aantrekkelijke kortingen of cadeaus gegeven voor nieuwe leden. Hotelpas biedt een mogelijkheid om bijvoorbeeld je trouwe leden een hotelpas aan te bieden waarmee ze bij meer dan 1000 hotels in Europa gratis kunnen overnachten. De VES Minibeurs is een van de vele activiteiten die de VES jaarlijks organiseert en volgens directeur Yvonne Smits duidelijk voorziet in een behoefte. Door het kleinschalige karakter is voor de ondernemers mogelijk om 1 op 1 gesprekken te voeren met de aanbieders”, aldus Yvonne.

Op vrijdag 31 mei jl. hield de VES haar jaarlijkse Minibeurs bij Squash & Wellness in Bussum, een prachtige locatie die garant stond voor een goed bezochte Minibeurs waar 28 exposanten hun producten en diensten aanboden. Een dag die goed georganiseerd was met tussen de bedrijven door demonstraties van BodyBoxx Beat the Music, een mega energieke groepsles voor elk niveau waar je leert boksen op de beat van de muziek en Greinwalder met een demonstratie van de Slim Belly. Veel belangstelling was er ook voor de retentietraining van Paul Bedford.

VES I branche actueel

body•LIFE 4I2013 I

Zumba® Instructor Conference Lille in alle opzichten geslaagd

Van 3 t/m 5 mei vond in Lille, Frankrijk, voor de tweede keer in successie de Europese Zumba® Instructor Conference plaats. Vanuit de hele wereld waren ruim 3.000 Zumba® Instructeurs in hun mooiste en kleurrijkste Zumba Outfits naar Lille gekomen om kennis te maken met de nieuwste Zumba® workouts, Zumba® kleding en het live-Fitness-Concert.

Een geslaagd evenement waarbij alle Zumba® Founders: CEO/Co-Founder Alberto Perlman, Creator/Co-Founder Beto Perez en de Celebrity Instructeurs zoals Gina Grant, Tanya Beardsley en Kass Martin aanwezig waren. De redactie van body•LIFE was samen met media uit heel Europa uitgenodigd om drie volle dagen te genieten van de instructeurtrainingen, Zumba® fashion-evenementen, en het live-Fitness-Concert

Fashion

Na de ontvangst door het PR-team van Zumba® in het hotel, stond om 4 uur de eerste persmeeting op het programma die in het teken stond van de Zumba® kledinglijn en waar de voltallige pers een blik kreeg op de nieuwe lente- en zomerlijn van de Zumba® Wear 2013. De collectie valt op door ‘spacey’ prints, verschillende stofstructuren en de gedurfde, typische Zumba®-kleuren en is geïnspireerd door de energie en passie van Zumba®-instructeurs in meer dan 185 landen over de gehele wereld. “Deze ‘Universe’-collectie is een creatieve uitdrukking van de verschillende stijlen van mensen. Mensen van alle leeftijden, alle fitnessniveaus en alle culturen in de gehele wereld, die van de Zumba® Fitness-levensstijl en -programma’s genieten”, zegt Brian Ruskin, hoofd kleding (CAO) bij Zumba® Fitness. “Deze kledinglijn is de belichaming van de bevrijding die mensen met de Zumba®-levensstijl voelen. Alle kledingstukken zijn stuk voor stuk voorzien van een goede pasvorm, fijne stoffen en materialen en gaan lang mee. Kwaliteit staat bij Zumba® voorop. Veel van de Zumba® kleding wordt door de instructeurs en beoefenaars van Zumba® ‘custom made’ gemaakt.” De pers mocht zich vervolgens in de workshop Custom Cuts met behulp van een schaar naar hartelust uitleven op de Zumba® shirts die daardoor een geheel eigen look and feel kregen.

Zumba® Fitnessconcert

Voorafgaande aan het Zumba® Fitnessconcert was er een fotoshoot moment met Creator/Co-Founder Beto Perez, Celebrity Instructeurs en een aantal musici. Aansluitend vond het Zumba® Fitnessconcert plaats. Een spectaculair concert met een visuele explosie van kleur, licht en live muziek en high-energy dans met duizenden Zumba instructeurs uitgedost in Zumba® kleding. Het was een prachtig gezicht om te zien hoe de 3.000 Zumba® instructeurs harmonieus de Zumba®danspassen uitvoerden. Het concert werd geleid door Zumba® medeoprichter Beto en Zumba®-instructeurs met live optredens van de bekende DJ Mams en de op Haïti geboren singer / songwriter J Perry.

Kickoff Keynote Session

Op zaterdagmorgen vond er een kickoff plaats voor de voltallige media en instructeurs, dat werd geleid door Zumba® mede-oprichter en CEO Alberto Perlman. Hij vertelde in het kort iets over de fenomenale groei van Zumba® en over wat er komen gaat in 2013. “Meer dan 14 miljoen mensen in 151 landen op 140.000 locaties op de hele wereld, nemen iedere week deel aan Zumba® lessen. Ons doel is om van de huidige 14 miljoen Zumba liefhebbers door te groeien naar 100 miljoen. Dat willen we realiseren door een aantal zaken. In de eerste plaats door het ontwikkelen van nieuwe programma’s en tools. Zo is recent Zumbini gelanceerd, een programma voor jonge moeders met hun baby’s. Een les die bestaat uit muziek en bewegingen en dat allemaal op een speelse manier, wat niet alleen goed is voor de baby’s, maar ook de band versterkt met de moeder. Verder zijn we bezig met de ontwikkeling van een nieuw revolutionair programma dat volgend jaar op de markt komt en grootser wordt dan Zumba®”, voorspelt Alberto. “Een programma dat op ons hoofdkantoor wordt ontwikkeld waar we een grote studio hebben en waar al onze programma’s ook worden getest in combinatie met de muziek.” Zumba® beschikt over een eigen muziekplatform dat artiesten de mogelijkheid biedt om nummers uit te brengen via het wereldwijde Zumba® Fitness-netwerk. Hierin zitten veel instructeurs en fans. Artiesten als Pitbull, Wyclef Jean en Shakira werken samen met Zumba® Fitness om bekendheid te genereren voor hun singles 'Pause' en 'Historia'. Dit door hun singles te lanceren via het Zumba®-instructeursnetwerk. Hiermee bereiken ze meer dan veertien miljoen muziekliefhebbers in lessen over de gehele wereld. De muziek van Zumba® wordt in meer dan tienduizend verkooplocaties wereldwijd verkocht. “Voor de instructeurs hebben we onlangs ZIN-DJ gelanceerd waarmee ze op hun iPhone muziek kunnen mixen. Ook willen we meer Zumba® Fitnessconcert gaan organiseren. Het probleem zijn de locaties. We zijn op zoek naar locaties waar meer dan 3.000 mensen kunnen dansen. Inmiddels hebben we een partnership met o.a. Live Nation om de fitnessconcerten verder uit te bouwen. Verder zijn we nieuwe zaken aan het ontwikkelen op het gebied van social media. Alle instructeurs hebben een eigen website op zumba.com dat nu een link heeft met Facebook, waarmee de instructeurs gemakkelijker kunnen communiceren met hun leden.” Alberto verwacht dat social media een belangrijke invloed gaan krijgen op de fitnessmarkt. “De consument wil zelf bepalen wat goed voor hem is en zich niet meer laten dicteren door de fitnessinstructeur die bepaalt wat goed voor je is. De fitnessmarkt dient meer te luisteren naar de klant.” Los hiervan vindt Alberto de fitnessmarkt stabiel. Ondanks de crisis zijn er nog genoeg mensen die gaan sporten. Hij is trots op het feit dat Zumba® heeft gezorgd dat er meer banen zijn gecreëerd en als een katalysator werkt op de overige activiteiten binnen een fitnesscentrum. Concurrentie schuwt hij niet. Al die activiteiten binnen een fitnesscentrum werken alleen maar aanvullend op elkaar. Niemand gaat de hele dag Zumba® doen, maar combineert dit met bijvoorbeeld krachttraining, indoorcycling enz. Het gaat er uiteindelijk om dat de klant zich lekker voelt.

Tenslotte vertelde Alberto nog iets over het 'Zumbathon® Charity Platform' dat is ontwikkeld om instructeurs en fans in de gehele wereld de kans te bieden samen geld in te zamelen voor goede doelen via Zumba®-lessen. Het 'Zumbathon® Charity Platform' haalde meer dan 3,5 miljoen dollar op voor doelen als 'Susan G. Komen for the Cure®' en wereldwijde non-profitpartners, de 'American Heart Association®' en de 'Muscular Dystrophy Association's Augie's Quest'.

Zumba® Sentao

Aansluitend op de kickoff meeting werd het onlangs gelanceerde Zumba® Sentao gepresenteerd door Beto himself, waarbij de pers werd gevraagd om actief mee te doen. Een workout waarbij gebruik wordt gemaakt van een stoel, waardoor het mogelijk is om zeer efficiënt staande en zittende oefeningen te doen, zoals push-ups, en arm-, buik- en beenspieroefeningen die de ‘core’ versterken, stabiliseren en in balans brengen. Een pittige workout waar bij menigeen het zweet op het voorhoofd stond. Gevolgd door de presentatie van ‘The Great Calorie Drive’. Onder het thema ‘Don’t just burn calories, donate them’ moedigt het bedrijf mensen over de hele wereld aan om mee te vechten tegen het wereldwijde hongerprobleem. Dit doet Zumba Fitness onder meer in samenwerking met het World Food Programme (WFP) van de Verenigde Naties, de grootste humanitaire organisatie die strijdt tegen honger. Zumba Fitness roept mensen op om vanaf 1 april tot en met 30 juni 2013 Zumba-lessen te volgen en de calorieën die daarin zijn verbrand om te zetten in een donatie aan het WFP. Zumba Fitness doneert het equivalent van het gemiddelde aantal verbrande calorieën per les (750 calorieën per les in maximaal drie lessen) aan het WFP en Feeding America. Tijdens deze drie maanden daagt Zumba Fitness de wereld uit om gezamenlijk 2,6 miljard calorieën te verbranden, wat neerkomt op 3,5 miljoen maaltijden (gebaseerd op de gangbare maaltijdgrootte) voor mensen die honger lijden. Een presentatie die gebeurde op de Energy Floor, die energie opwekt tijdens het dansen.

De dag werd besloten met de gemaskerde Zumba® Fitnessparty met live muziek van DJ Mams die o.a. zijn hit ‘Zumba He Zumba Ha’ ten gehore bracht en Buena Fiesta met Luis Guisao, Soldat Jahman and Zumba® Fitness co-founder Beto en singer/songwriter J Perry, 2012 Haitian Artiest van het jaar, wiens lied was genomineerd voor de ‘Hit Song of the Decade’ in Haïti. Terugkijkend waren het prachtige dagen met er weer een Zumba® fan bij.

I body•LIFE 4I2013

Edities