- Column John van Heel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2013

Feestelijke Opening Universitair Sportcentrum Leiden

Voor het compleet gerenoveerde Universitair Sportcentrum in Leiden dat onlangs feestelijk geopend werd, is het Ivolution concept dé manier om studenten en medewerkers te prikkelen om meer te gaan bewegen en hun studieresultaten te verbeteren. “Als we de voordelen van sport, fitness en beweging koppelen aan studieprestaties, carrière en een leuke studententijd dan bereiken we veel meer. ‘Achieve More Through Sport’ is dan ook het thema dat wij de komende jaren actief gaan uitdragen naar de circa 60.000 studenten, universitair medewerkers en bedrijven in de directe omgeving van het sportcentrum”, aldus Anton Jongeneelen, hoofd van het Universitair Sportcentrum in Leiden.

Cabaretier Dolf Jansen had de lachers op z’n hand en nam het publiek mee in een prikkelende show met Erica Terpstra, Vincent Icke, Aerial Acrobatics en een ware SportQuiz. Sport time management, trainingsschema’s, sportpersoonlijkheden, Goal setting en het grote belang van wilskracht en doorzettingsvermogen passeerden de revue. Jansen is als geen ander in staat om mensen op geheel eigen wijze een spiegel voor te houden en zich bewuster te maken van hun eigen gedrag. En dat is precies wat de fitnessondernemer ook eens vaker zou moeten doen!

Ivolution Concept - van Bankzitter tot Topper!

Wouter Lagendijk en Puccio Marletta van Activation Group, samen inmiddels goed voor bijna 30 jaar ervaring in de fitnessbranche, bieden met het concept een panklare oplossing voor sportcentra en fitnessclubs die vooruit willen. Een ideale kapstok om de retentie te vergroten, nieuwe opbrengstenstromen te creëren en de samenwerking met bedrijven, sportverenigingen, scholen en universiteiten verder te intensiveren. Juist ondernemers die van nature een sterke band hebben met hun lokale omgeving en zich graag willen onderscheiden op het gebied van coaching en begeleiding, krijgen met het concept direct de tools in handen om hun marktpositie op korte termijn te versterken.

“Het doel daarbij is om mensen vaker te laten deelnemen aan het sport- en beweegaanbod en de retentie te vergroten. Van 0,9 naar 2x in de week! Parallel hieraan ontwikkelen we samen met de ondernemer nieuwe opbrengstenstromen en doelgroeppakketten waardoor de ondernemer minder afhankelijk wordt van de traditionele abonnementsstructuur, de binding met z’n leden vergroot en minder vatbaar is voor de toenemende lokale prijsconcurrentie”, aldus Wouter Lagendijk.

Van Sportschool naar Sport & Lifestyle Club

Dolf Jansen zinspeelde in zijn optreden bij Universiteit Leiden op het feit dat ‘de droom’ van een mooi, gespierd en slank lichaam die de fitnessbranche jarenlang heeft verkocht, inmiddels wel is uitgewerkt. Het motto van de komende jaren moet zijn â€˜U koopt een droom; u krijgt realiteitszin en bewustwording'. De maatschappij schreeuwt om realisme en heldere sport- en beweegpakketten met een duidelijke kop en staart; en niet te vergeten sportcoaches, trainers en instructeurs met ballen en een passie om mensen bewuster te maken van hun eigen gedrag. Hierbij draait het om inspiratie, motivatie en activatie. Alleen door toenemende bewustwording kan uiteindelijk een duurzame gedragsverandering plaatsvinden.

Kansen voor resultaatverbetering

Puccio en Wouter zijn er duidelijk over: “De fitnessondernemer laat in de praktijk nog veel kansen liggen in de samenwerking met sportverenigingen, scholen, bedrijven en gemeente. Ook op het retentievlak blijven veel mogelijkheden onbenut. Veelal komt dit door gebrek aan capaciteit en tools of een gebrekkige organisatie.”

Juist hier zagen zij een schone taak weggelegd om sportcentra te ondersteunen. Het is voor een individueel sportcentrum in de praktijk niet haalbaar om een dergelijk concept op eigen kracht te ontwikkelen. Dit kost veel tijd en geld en de meeste centra hebben hier intern simpelweg de capaciteit niet voor. Door je als fitnessondernemer of sportcentrum aan te sluiten bij een groeiend netwerk van Ivolution Sport & Lifestyle clubs heb je direct een kant-en-klaar marketingconcept in handen wat na implementatie direct in je voordeel gaat werken.

Lezersactie! Bestel het inspiratieboekje

Als lezer van body•LIFE en manager of ondernemer in de sport- en fitnessbranche kunt u het inspiratieboekje ‘Van Bankzitter tot Topper’ t.w.v. € 25,- de komende maand voor € 12,50 bij Activation Group bestellen. Dit 100 pagina's tellende inspiratieboekje neemt u in vogelvlucht mee langs alle maatschappelijke trends en ontwikkelingen die ten grondslag liggen aan het Ivolution concept en geeft u nieuwe inspiratie om een volgende stap te zetten richting het vergroten van het succes van uw bedrijf. Stuurt een e-mail naar Puccio Marletta of Wouter Lagendijk via info@activationgroup.eu of ga voor meer informatie over Activation Group naar www.activationgroup.eu.

Ivolution Concept I branche actueel

body•LIFE 4I2013 I

Edities