- Aad van Loon Sport bestaat 25 jaar

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2013
Retentiemanagement in de praktijk Duurzame gezondheid, duurzame lidmaatschappen

Retentiemanagement is primair onze leden langer vasthouden. Ik bekijk het nog liever vanuit onze bedrijfsvisie, duurzaam bewegen, duurzamere gezondheid. Als we als visie hebben om mensen te helpen duurzaam gezonder te worden door duurzaam bewegen, dan trekken we dus alles uit de kast om ervoor te zorgen dat leden in een actieve leefstijl blijven, en daar past het frequent bezoek aan de club prima in.

We benaderen retentiemanagement dus vanuit duurzaam bewegen, onze leden op een dermate manier begeleiden en behandelen, dat ze ervoor blijven kiezen om hun beweegactiviteiten bij ons te blijven doen. Maar hoe pakken we dat in de praktijk aan? Wat zijn effectieve interventies? En vooral, waar te beginnen?

Retentiemanagement is natuurlijk geen eenmalige activiteit. Alle facetten van bedrijfsvoering hebben invloed, maar toch is het goed om vanuit een model te werken. Het ISO 9001:2008 model dat voor de fitnessbranche ontworpen is, blijkt een uitstekend model te zijn om in te zetten in retentiemanagement. Hier een kort overzicht van dit ‘retentie’ kwaliteitsmodel:

De keten is zo zwak als de zwakste schakel. Is er geen duidelijke visie, dan wordt bijvoorbeeld de positionering een probleem. De fitness of groepssporten zullen een consistente kwaliteit moeten hebben. Wordt in de Sales verteld wat men daarna echt tegenkomt? Hoe staat het met de klantcommunicatie, servicegerichtheid en klantgerichtheid door het gehele bedrijf? Wordt het team optimaal geprikkeld en aangestuurd om kwalitatief te blijven presteren? Ondervindt de klant een consistentie in de facilitaire kwaliteit, hygiëne, reparaties, enz? Worden operationele zaken effectief gerapporteerd en wordt de maandrapportage gebruikt in de doorontwikkeling van de service en kwaliteit? Is er een duidelijk kwaliteitshandboek waardoor een ieder inzicht heeft in de verantwoordelijkheden en worden die procedures regelmatig gecheckt? Dit zijn slechts enkele aspecten die vallen onder de 7 pijlers van retentiekwaliteit.

In de serie ‘Retentiemanagement in de praktijk’ gaan we in de komende maanden in op de meest belangrijke pijlers van retentiemanagement en begeleiding naar duurzaam bewegen. In dit nummer steken we van wal met het fundament van een kwalitatieve organisatie, het organogram en de duidelijke onderverdeling van eindverantwoordelijkheden. Niks zo vervelend als onduidelijkheid over wie waar verantwoordelijk voor is en doorverwezen worden van het ene naar het andere loket.

Wil je de kwaliteitscope ontvangen, mail dan naar j.vanheel@efaa.nl

Column john van heel I branche actueel

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 4I2013 I

I body•LIFE 4I2013

Van bankzitter tot topper!

Feestelijke Opening Universitair Sportcentrum Leiden

Voor het compleet gerenoveerde Universitair Sportcentrum in Leiden dat onlangs feestelijk geopend werd, is het Ivolution concept dé manier om studenten en medewerkers te prikkelen om meer te gaan bewegen en hun studieresultaten te verbeteren. “Als we de voordelen van sport, fitness en beweging koppelen aan studieprestaties, carrière en een leuke studententijd dan bereiken we veel meer. ‘Achieve More Through Sport’ is dan ook het thema dat wij de komende jaren actief gaan uitdragen naar de circa 60.000 studenten, universitair medewerkers en bedrijven in de directe omgeving van het sportcentrum”, aldus Anton Jongeneelen, hoofd van het Universitair Sportcentrum in Leiden.

Cabaretier Dolf Jansen had de lachers op z’n hand en nam het publiek mee in een prikkelende show met Erica Terpstra, Vincent Icke, Aerial Acrobatics en een ware SportQuiz. Sport time management, trainingsschema’s, sportpersoonlijkheden, Goal setting en het grote belang van wilskracht en doorzettingsvermogen passeerden de revue. Jansen is als geen ander in staat om mensen op geheel eigen wijze een spiegel voor te houden en zich bewuster te maken van hun eigen gedrag. En dat is precies wat de fitnessondernemer ook eens vaker zou moeten doen!

Ivolution Concept - van Bankzitter tot Topper!

Wouter Lagendijk en Puccio Marletta van Activation Group, samen inmiddels goed voor bijna 30 jaar ervaring in de fitnessbranche, bieden met het concept een panklare oplossing voor sportcentra en fitnessclubs die vooruit willen. Een ideale kapstok om de retentie te vergroten, nieuwe opbrengstenstromen te creëren en de samenwerking met bedrijven, sportverenigingen, scholen en universiteiten verder te intensiveren. Juist ondernemers die van nature een sterke band hebben met hun lokale omgeving en zich graag willen onderscheiden op het gebied van coaching en begeleiding, krijgen met het concept direct de tools in handen om hun marktpositie op korte termijn te versterken.

“Het doel daarbij is om mensen vaker te laten deelnemen aan het sport- en beweegaanbod en de retentie te vergroten. Van 0,9 naar 2x in de week! Parallel hieraan ontwikkelen we samen met de ondernemer nieuwe opbrengstenstromen en doelgroeppakketten waardoor de ondernemer minder afhankelijk wordt van de traditionele abonnementsstructuur, de binding met z’n leden vergroot en minder vatbaar is voor de toenemende lokale prijsconcurrentie”, aldus Wouter Lagendijk.

Van Sportschool naar Sport & Lifestyle Club

Dolf Jansen zinspeelde in zijn optreden bij Universiteit Leiden op het feit dat ‘de droom’ van een mooi, gespierd en slank lichaam die de fitnessbranche jarenlang heeft verkocht, inmiddels wel is uitgewerkt. Het motto van de komende jaren moet zijn â€˜U koopt een droom; u krijgt realiteitszin en bewustwording'. De maatschappij schreeuwt om realisme en heldere sport- en beweegpakketten met een duidelijke kop en staart; en niet te vergeten sportcoaches, trainers en instructeurs met ballen en een passie om mensen bewuster te maken van hun eigen gedrag. Hierbij draait het om inspiratie, motivatie en activatie. Alleen door toenemende bewustwording kan uiteindelijk een duurzame gedragsverandering plaatsvinden.

Kansen voor resultaatverbetering

Puccio en Wouter zijn er duidelijk over: “De fitnessondernemer laat in de praktijk nog veel kansen liggen in de samenwerking met sportverenigingen, scholen, bedrijven en gemeente. Ook op het retentievlak blijven veel mogelijkheden onbenut. Veelal komt dit door gebrek aan capaciteit en tools of een gebrekkige organisatie.”

Juist hier zagen zij een schone taak weggelegd om sportcentra te ondersteunen. Het is voor een individueel sportcentrum in de praktijk niet haalbaar om een dergelijk concept op eigen kracht te ontwikkelen. Dit kost veel tijd en geld en de meeste centra hebben hier intern simpelweg de capaciteit niet voor. Door je als fitnessondernemer of sportcentrum aan te sluiten bij een groeiend netwerk van Ivolution Sport & Lifestyle clubs heb je direct een kant-en-klaar marketingconcept in handen wat na implementatie direct in je voordeel gaat werken.

Fitness 2.0 in de praktijk

“Als het je lukt om 2x in de week lekker te gaan sporten dan zul je hier ook op allerlei andere terreinen in je leven profijt van hebben!” Het is niet onomstotelijk bewezen maar regelmatig sporten zorgt ervoor dat je meer bereikt in het leven. Sport, fitness en beweging als vertrekpunt voor een sportieve en vooral succesvolle lifestyle. Dat is in een notendop de filosofie achter het Ivolution concept van Activation Group dat bij steeds meer Fitness clubs en Sportcentra wordt toegepast.

Edities