- 2014 – a better life for you met Artros

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2013

Als lezer van body•LIFE bestel je het inspiratieboek “Van Bankzitter tot Topper!” nu voor de gereduceerde prijs van €12,50. Interesse? Stuur een mail met je naam en contactgegevens naar info@bodylifebenelux.nl en wij sturen het inspiratieboek voor je op. Reserveer ook tijdig een plaats voor de gratis inspiratiesessie “Van Sportschool naar Lifestyle club” en vergroot je retentie en concurrentiekracht. Kijk voor meer informatie over dit unieke sport, voeding & lifestyle programma op

www.bankzittertottopper.nl

of vraag de brochure aan.

Van Bankzitter tot Topper!

De komende maanden geeft Wouter Lagendijk, auteur van het inspiratieboek “Van Bankzitter tot Topper!”, je in een reeks van inspirerende artikelen een kijkje buiten de traditionele kaders van onze branche. Een bredere kijk en visie op sport, beweging, ondernemen en lifestyle en nieuwe energie om je marktpositie te versterken en je business model verder uit te bouwen.

Wat is het verschil tussen een Bankzitter en een Topper?

Het klinkt allemaal mooi, maar: “Hoe werkt dat nu precies dat van Bankzitter tot Topper?” Dat is de vraag die ik afgelopen week kreeg van een fitness ondernemer. Veel van zijn leden weten in de praktijk namelijk niet zo goed waar ze moeten beginnen, staan niet direct open voor nieuwe activiteiten of kijken als een berg op tegen iedere vorm van verandering. Ze houden daarom liever vast aan oude gewoonten. Voor 8 van de 10 mensen is een bezoek aan een fitness centrum slechts een soort ‘bezigheidstherapie’ geworden. Ze maken niet alleen iedere keer gebruik van dezelfde locker, dezelfde loopband en dezelfde douche, ook parkeren ze bij voorkeur hun auto iedere keer op dezelfde plek. Het moment van opzeggen en thuis op de bank blijven zitten komt voor veel leden op deze manier dan ook steeds dichterbij.

Herken jij dit patroon bij jouw leden? Wil je hier in het belang van de klant en vanuit bedrijfsoogpunt graag iets aan veranderen? Dan is het van essentieel belang dat je mensen bewuster maakt van hun eigen gedrag en ze regelmatig uitdaagt en verleidt om iets nieuws te beleven. Denk hierbij aan het regelmatig organiseren van nieuwe events, introductie van nieuwe beweegactiviteiten, het omgooien van de indeling van de fitnesszaal of kleedkamer, een nieuw drankje aan de bar of nieuwe begeleidingvormen en cursussen.

Retentie

Iedere prikkel die mensen uit hun vaste gedragspatroon verlost, draagt uiteindelijk bij aan het vergroten van de retentie. En dat niet alleen, als je leden in staat zijn om vaker hun sporttas uit de kast te pakken en nieuwe uitdagingen aan te gaan, zullen ze ook beter in staat zijn om buiten de muren van jouw club allerlei gedrags- en denkpatronen te doorbreken. En juist deze eigenschap is in een snel veranderende samenleving van steeds grotere economische en maatschappelijke waarde!

Als ondernemer dien je bijvoorbeeld voortdurend te anticiperen en in te spelen op de vele veranderingen in de markt. Ook werkgevers kijken steeds vaker naar deze eigenschappen bij het selecteren en aannemen van nieuwe werknemers. Waarom zijn deze eigenschappen zo belangrijk? Binnen bedrijven komt een vergelijkbaar gedragspatroon terug zoals we dat zien onder onze leden. De gevolgen zijn groot. Je zult het niet geloven, maar bijna tachtig procent van de mensen geeft aan een baan te hebben die men eigenlijk niet leuk vindt! Tevens werkt één op de drie werknemers in Nederland onder zijn opleidingsniveau. Op de vraag of we graag iets zouden willen veranderen, wordt in de meeste gevallen bevestigend geantwoord. Net als de meeste mensen vol enthousiasme en motivatie starten met sporten, kennelijk graag iets willen bereiken of veranderen in hun leven, hebben zij niet de kracht, het doorzettingsvermogen en motivatie om het blijvend vol te houden. Als je weinig plezier en voldoening haalt uit je werk is de kans groot dat je aan het einde van de dag weinig energie overhoudt om nog iets te gaan doen. Een avond op de bank geeft je vervolgens geen nieuwe energie voor een volgende werkdag waardoor de kans groot is dat je in een negatieve spiraal terecht komt; ziekteverzuim en eventuele burnout zijn uiteindelijk het resultaat en zijn de grote angst van iedere werkgever. Om nog maar niet te spreken van het snelgroeiende tekort aan daadkrachtige managers met lef en visie die in staat zijn om een bedrijf te veranderen en klaar te maken voor de toekomst.

De eigenschappen van een Topper

Flexibiliteit, zelfreflectie, doorzettingsvermogen en creativiteit staan daarom niet voor niets bovenaan de verlanglijst van iedere werkgever. Het regelmatig ‘trainen van je zelfbeheersing’ en het bewust kunnen doorbreken van gewoontegedrag onderscheidt de Bankzitter van de Topper. Zo blijkt uit onderzoek dat mensen die in staat zijn om geregeld te gaan sporten, in de regel ook minder drinken of roken, hun huis beter schoon houden en allerlei administratieve taken minder lang laten liggen. Op allerlei vlakken vertonen zij minder uitstelgedrag en zij zijn beter in staat om hun levensdoelen te realiseren. Daar komt ook nog eens bij dat voldoende lichamelijke inspanning resulteert in een goede conditie en lichaamshouding om de energie door je lichaam te laten stromen, in balans te brengen en stress te ontladen.

Met andere woorden, iedereen heeft het in zich om een Topper te worden! Dit heeft niks te maken met het winnen van prijzen of buitengewoon talent. Een Topper ben je als je in staat bent om op eigen kracht vooruit te komen in het leven en jouw persoonlijke doelstellingen en dromen daadwerkelijk te realiseren. Hoe klein of hoe groot deze ook zijn.

En juist op dit vlak kunnen wij als fitnessbranche de komende jaren een belangrijke meerwaarde leveren. Ook biedt het nieuwe kansen voor samenwerking met zowel overheden, zorgverzekeraars als werkgevers: van Sportschool tot Lifestyle club!

De komende maanden neem ik je ter inspiratie graag mee langs alle maatschappelijke ontwikkelingen, trends en drijfveren van mensen om in beweging te komen. Van droombaan tot grote auto’s, meer status en dikke bedrijfswinsten. Van een sixpack tot verre reizen, sexy women, lekker eten en heerlijke cappuccino tot de meest waanzinnige belevenis ooit. Inspireer elkaar tot een gezonde en niet te vergeten… leuke, succesvolle, lekkere, gezellige, actieve en ontspannen manier van leven!

Wat is het verschil tussen een Bankzitter en een Topper?

Het klinkt allemaal mooi, maar: “Hoe werkt dat nu precies dat van Bankzitter tot Topper?” Dat is de vraag die ik afgelopen week kreeg van een fitness ondernemer. Veel van zijn leden weten in de praktijk namelijk niet zo goed waar ze moeten beginnen, staan niet direct open voor nieuwe activiteiten of kijken als een berg op tegen iedere vorm van verandering. Ze houden daarom liever vast aan oude gewoonten. Voor 8 van de 10 mensen is een bezoek aan een fitness centrum slechts een soort ‘bezigheidstherapie’ geworden. Ze maken niet alleen iedere keer gebruik van dezelfde locker, dezelfde loopband en dezelfde douche, ook parkeren ze bij voorkeur hun auto iedere keer op dezelfde plek. Het moment van opzeggen en thuis op de bank blijven zitten komt voor veel leden op deze manier dan ook steeds dichterbij.

Herken jij dit patroon bij jouw leden? Wil je hier in het belang van de klant en vanuit bedrijfsoogpunt graag iets aan veranderen? Dan is het van essentieel belang dat je mensen bewuster maakt van hun eigen gedrag en ze regelmatig uitdaagt en verleidt om iets nieuws te beleven. Denk hierbij aan het regelmatig organiseren van nieuwe events, introductie van nieuwe beweegactiviteiten, het omgooien van de indeling van de fitnesszaal of kleedkamer, een nieuw drankje aan de bar of nieuwe begeleidingvormen en cursussen.

Retentie

Iedere prikkel die mensen uit hun vaste gedragspatroon verlost, draagt uiteindelijk bij aan het vergroten van de retentie. En dat niet alleen, als je leden in staat zijn om vaker hun sporttas uit de kast te pakken en nieuwe uitdagingen aan te gaan, zullen ze ook beter in staat zijn om buiten de muren van jouw club allerlei gedrags- en denkpatronen te doorbreken. En juist deze eigenschap is in een snel veranderende samenleving van steeds grotere economische en maatschappelijke waarde!

Als ondernemer dien je bijvoorbeeld voortdurend te anticiperen en in te spelen op de vele veranderingen in de markt. Ook werkgevers kijken steeds vaker naar deze eigenschappen bij het selecteren en aannemen van nieuwe werknemers. Waarom zijn deze eigenschappen zo belangrijk? Binnen bedrijven komt een vergelijkbaar gedragspatroon terug zoals we dat zien onder onze leden. De gevolgen zijn groot. Je zult het niet geloven, maar bijna tachtig procent van de mensen geeft aan een baan te hebben die men eigenlijk niet leuk vindt! Tevens werkt één op de drie werknemers in Nederland onder zijn opleidingsniveau. Op de vraag of we graag iets zouden willen veranderen, wordt in de meeste gevallen bevestigend geantwoord. Net als de meeste mensen vol enthousiasme en motivatie starten met sporten, kennelijk graag iets willen bereiken of veranderen in hun leven, hebben zij niet de kracht, het doorzettingsvermogen en motivatie om het blijvend vol te houden. Als je weinig plezier en voldoening haalt uit je werk is de kans groot dat je aan het einde van de dag weinig energie overhoudt om nog iets te gaan doen. Een avond op de bank geeft je vervolgens geen nieuwe energie voor een volgende werkdag waardoor de kans groot is dat je in een negatieve spiraal terecht komt; ziekteverzuim en eventuele burnout zijn uiteindelijk het resultaat en zijn de grote angst van iedere werkgever. Om nog maar niet te spreken van het snelgroeiende tekort aan daadkrachtige managers met lef en visie die in staat zijn om een bedrijf te veranderen en klaar te maken voor de toekomst.

De eigenschappen van een Topper

Flexibiliteit, zelfreflectie, doorzettingsvermogen en creativiteit staan daarom niet voor niets bovenaan de verlanglijst van iedere werkgever. Het regelmatig ‘trainen van je zelfbeheersing’ en het bewust kunnen doorbreken van gewoontegedrag onderscheidt de Bankzitter van de Topper. Zo blijkt uit onderzoek dat mensen die in staat zijn om geregeld te gaan sporten, in de regel ook minder drinken of roken, hun huis beter schoon houden en allerlei administratieve taken minder lang laten liggen. Op allerlei vlakken vertonen zij minder uitstelgedrag en zij zijn beter in staat om hun levensdoelen te realiseren. Daar komt ook nog eens bij dat voldoende lichamelijke inspanning resulteert in een goede conditie en lichaamshouding om de energie door je lichaam te laten stromen, in balans te brengen en stress te ontladen.

Met andere woorden, iedereen heeft het in zich om een Topper te worden! Dit heeft niks te maken met het winnen van prijzen of buitengewoon talent. Een Topper ben je als je in staat bent om op eigen kracht vooruit te komen in het leven en jouw persoonlijke doelstellingen en dromen daadwerkelijk te realiseren. Hoe klein of hoe groot deze ook zijn.

En juist op dit vlak kunnen wij als fitnessbranche de komende jaren een belangrijke meerwaarde leveren. Ook biedt het nieuwe kansen voor samenwerking met zowel overheden, zorgverzekeraars als werkgevers: van Sportschool tot Lifestyle club!

De komende maanden neem ik je ter inspiratie graag mee langs alle maatschappelijke ontwikkelingen, trends en drijfveren van mensen om in beweging te komen. Van droombaan tot grote auto’s, meer status en dikke bedrijfswinsten. Van een sixpack tot verre reizen, sexy women, lekker eten en heerlijke cappuccino tot de meest waanzinnige belevenis ooit. Inspireer elkaar tot een gezonde en niet te vergeten… leuke, succesvolle, lekkere, gezellige, actieve en ontspannen manier van leven!

lifestyle I health

Wouter Lagendijk, is directeur van Activation Group. Samen met een team van specialisten ontwikkelde hij het Sport, Voeding & Lifestyle programma "Van Bankzitter tot Topper!" Het Sportcoaching concept wordt inmiddels bij steeds meer fitness centra toegepast. Hij is benieuwd naar jouw reactie: wouter@activationgroup.eu of 06-32055558

Edities