- Kan training een hernia opheffen?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2013
Ben jij al aan de fles?

Geen wonder, want dit flesje bevat een uniek filter dat door de NASA is ontwikkeld om in een oogwenk ‘vies’ water in drinkwater om te toveren. Meer dan 99,9% van de schadelijke stoffen in kraanwater, inclusief bacteriën en chloor, worden verwijderd, terwijl de goede mineralen zoals natrium en magnesium worden behouden. Het resultaat: gezond, ultraschoon water voor slechts een paar eurocent per liter.

Het filtersysteem zit in een 75cl herbruikbare plastic fles, die €29.95 kost en vaatwasserbestendig is. Het filter (2-in-1 verpakking voor €22.95) kan drie maanden lang gebruikt worden en elk filter kan 200 liter water zuiveren. De flesjes worden geleverd in een mooi doosje van slechts 9 x 8,5 centimeter, zodat ze op de balie gezet kunnen worden.

Maar dat is nog niet het hele verhaal. De flesjes kunnen beletterd worden met de naam van je club, het logo en andere gegevens. Dit betekent dat je klanten, of ze nu buiten aan het joggen zijn, of aan het trainen in jouw club, voor jou reclame lopen.

Water is letterlijk van levensbelang. Het is algemeen bekend dat uitdroging hoofdpijn kan veroorzaken, vermoeidheid en een verminderd concentratievermogen. Maar kraanwater is niet altijd even schoon en betrouwbaar, zoals mensen die veel reizen wel weten. Water-to-Go biedt een oplossing om deze problemen te voorkomen. Dankzij de handige fles is het de ideale oplossing voor onderweg, tijdens de studie of het werk – of in de sportschool!

Er worden veel drinkflesjes weggegooid, waarvan niet alle worden gerecycled. Water-to-Go is gemaakt voor mensen die niet alleen een gezond leven willen leiden, maar ook aan het milieu denken – en aan hun portemonnee.

Meer informatie over Water-to-Go is beschikbaar door een email te sturen naar info@watertogo.eu, of te bellen naar 0044 (0) 1582 841412

Slimme sportschooleigenaren zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om de omzet en de winst te stimuleren. Een uitstekend product om die winst op te krikken is een drinkflesje met de naam Water-to-Go. In de korte tijd dat dit op de markt is, heeft het zich al ontzettend populair gemaakt bij fitnessfans.

advertorial I health

body•LIFE 8I2013 I

I body•LIFE 8I2013

In de vorige nummers van body•LIFE heeft u kennis kunnen maken met Motivational Interviewing en de rol van de fitnessinstructeur hierin. Waar in het eerste artikel vooral de nadruk lag op de algemene uitvoering en de effectiviteit van Motivational Interviewing binnen de fitnessbranche, ging het in het tweede artikel over de tweestrijd die sporters ervaren bij verandering. Het derde artikel ging over verandertaal en commitmenttaal, en hoe deze een rol kunnen spelen in het versterken van de motivatie van de sporter om te veranderen. In het vierde artikel gaan we in op omgaan met weerstand: afstemmen van de golflengte.

Omgaan met weerstand: Afstemmen van de golflengte

Stel, u bent in gesprek met een sporter van uw club. U heeft net het gezondheidsprobleem in kaart gebracht en u ziet vanuit uw deskundigheid dat meer bewegen een aanknopingspunt is om het gezondheidsprobleem te lijf te gaan. Vol enthousiasme legt u uit dat meer bewegen de sporter zeker gaat helpen om het probleem de baas te worden. De sporter lijkt uw uitleg echter niet zo te begrijpen en uit allerlei bezwaren. U geeft vervolgens nog wat meer informatie over de voordelen die bewegen met zich mee brengt. Nu lijkt de sporter nog meer tegengas te geven en trekt zelfs uw deskundigheid in twijfel. U weet zeker dat het klopt wat u zegt en u merkt diep van binnen dat u zelfs een beetje boos wordt.

Hakken in het zand

Het zal voor veel instructeurs herkenbaar zijn dat omgaan met weerstand vaak veel energie kost. Onze natuurlijke reflex is om extra moeite te doen ons punt te maken. Maar dat resulteert vaak in het gegeven dat de sporter nog krachtiger zijn hakken in het zand zet. Wat is weerstand eigenlijk en hoe kun je er het beste mee omgaan? Vanuit de visie van Motivational Interviewing (MI) wordt een antwoord gegeven op deze vragen.

Wat is weerstand?

Weerstand wordt binnen de methodiek van Motivational Interviewing gezien als een resultaat van de communicatie tussen de sporter en de instructeur, waarbij de partijen niet op ‘dezelfde golflengte’ zitten. Met weerstand geeft iemand eigenlijk aan: ik loop niet meer samen met u op, u gaat te snel of u wilt iets anders dan ik. Los van het feit dat het in stand houden van weerstand voor zowel de instructeur als de sporter niet prettig is, worden hoge niveaus van weerstand geassocieerd met lage kansen op verandering. Met andere woorden: hoe meer weerstand iemand toont, des te kleiner de kans dat gedragsverandering optreedt. De methode MI geeft de instructeur een handvat om de weerstand zo laag mogelijk te houden. Soms is het lastig om signalen van weerstand op te vangen. Maar het is van groot belang deze te leren herkennen, want zonder deze waarschuwingen loopt u als het ware de verkeerde kant op. We kennen twee soorten weerstand:

1. Weerstand tegen de manier van communiceren/de interactie tussen de instructeur en sporter.

2. Weerstand tegen verandering.

1. Weerstand tegen de manier van communiceren

Deze vorm van weerstand is een reactie op de manier van communiceren door de instructeur en is enigszins vergelijkbaar met het fight or flight-principe, dat we kennen vanuit stresstheorieën. In bovenstaand kader leest u de oorzaken voor deze weerstand.

Hoe herkent u dit type weerstand? Mensen laten hun weerstand merken door zowel verbaal als nonverbaal gedrag. Fronsen, wegkijken, schouders ophalen en /of de armen over elkaar slaan kunnen voorbeelden zijn van nonverbale uitingen. Verbaal zijn er vier vormen waaraan we deze vorm van weerstand bij mensen kunnen herkennen. Te weten: het argumenteren, het onderbreken, het ontkennen en het negeren. Het verbaal uiten van weerstand in de communicatie wordt ook wel weerstandtaal genoemd.

2. Weerstand tegen de verandering

Deze vorm van weerstand is gericht tegen verandering, waarbij iemand liever alles bij het oude laat: de status-quo. Waardoor wordt deze weerstand veroorzaakt? In onderstaand kader vindt u een overzicht van de oorzaken van deze weerstand. Mensen overwegen misschien wel om te veranderen, maar zullen dit niet snel doen wanneer de voordelen van de status-quo zwaarder wegen dan de voordelen/de noodzaak van verandering. Uitingen van weerstand tegen verandering noemen we status-quotaal. Dit kan op verschillende manieren worden geuit:

- Sporter benoemt de wens om alles bij het oude te laten: “Zo erg vind ik dat ‘buiten adem zijn’ niet, als ik gewoon wat minder hard de trap op loop heb ik er geen last van.”

- Sporter benoemt alleen de voordelen van behoud (status-quo) van de huidige situatie: “Deze week komt het fitness er niet van, ik heb een deadline op het werk en woensdag wil ik voetbal kijken en dat wil ik echt niet missen.”

Weerstand? Meeveren! Hoewel het verleidelijk kan zijn om te proberen de weerstand te doorbreken, levert het in de praktijk meestal alleen maar meer weerstand op. Vandaar dat deze strategie vanuit het MI-perspectief niet wenselijk is. In plaats van tegen de weerstand te vechten (door bijvoorbeeld argumenteren, adviseren, overtuigen of ongevraagd informatie geven), dient de instructeur ‘mee te veren met de sporter’ met als doel de weerstand te laten afnemen. De kans op gedragsverandering wordt hiermee vergroot.

Wat werkt dan wel?

Het is van belang alert te zijn op de aanwezigheid van weerstand én indien deze aanwezig is, te signaleren welke weerstand dit betreft: weerstand in de communicatie of weerstand tegen de verandering. Afgestemd op deze soorten zijn er verschillende manieren om op weerstand te reageren en deze te laten afnemen. Wanneer er sprake is van weerstandtaal is het van belang om terug te gaan naar het punt waar de sporter en u elkaar zijn kwijtgeraakt. Probeer uzelf in te leven in de situatie van de sporter en toon empathie voor zijn reactie.

Dit doet u voornamelijk door te luisteren en te reflecteren. Reflecteren is het onder woorden brengen van wat u als instructeur denkt dat de sporter bedoelt te zeggen. In feite benoemt de instructeur de ‘ondertitel’ van datgene wat iemand eigenlijk bedoelt te zeggen, ondanks dat

iemand mogelijk letterlijk iets anders zegt. Reflecteren of reflectief luisteren heeft als doel te checken of je de ander echt begrepen hebt en het heeft tevens tot gevolg dat de ander zich op een natuurlijke manier begrepen voelt. In het volgende artikel wordt nader ingegaan op reflecteren. Andere technieken die nog toegepast kunnen worden zijn: Verandering van focus, de aandacht van de sporter wegtrekken van datgene wat een struikelblok blijkt te zijn in het kader van de vooruitgang, benadrukken van eigen keuze en verantwoordelijkheid, herformuleren in andere context en Paradox: een schijnbare tegenstrijdigheid waarbij de instructeur pleit voor behoud van gedrag in plaats van vóór verandering.

Voor meer informatie: www.academiemg.nl of mail naar stijnvanmerendonk@academiemg.nl

Edities