- Retentiemanagement in de praktijk – 5

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2013

Jouw eigen sportieve tv- programma op locatie

Notice is in Nederland dé specialist op het gebied van narrowcasting en bedenker van easyscreen.tv: bewegend beeld op z'n best waarmee je in elke fitnessschool of kleedkamer snel en zelfstandig je eigen tv-programma beheert. Lesroosters, wijzigingen of eigen promoties combineer je in een handomdraai met live sportuitslagen, fitness tips of ruimte voor (lokale) adverteerders.

Easyscreen is volledig online en kan zelfstandig op afstand beheerd worden. Zelfs sociale media, actueel nieuws of showbizz kunnen worden toegevoegd! Dit jaar heeft Notice één van de grootste fitnesscentra van Nederland al voorzien van mediaspelers en hebben we videocontent ontwikkeld voor vestigingen in Nederland en België. Notice bedient momenteel zo'n 60 locatiesbinnen de fitness branche.

Ook een eigen online tv-programma beheren op jouw sportlocatie? Je krijgt nu een gratis sportentertainmentpakket (t.w.v. 22,50 per maand) bovenop jouw pakket naar keuze. Kijk voor meer informatie op www.narrowcasting-sportclub.nl

Gym Apps als eerste app leverancier beschikbaar

Tijdens de feestelijke heropening van Clubsportive op 3 oktober jl. heeft Clubsportive, als een van de eerste clubs in Nederland, de nieuwe ARTIS lijn van Technogym gepresenteerd aan haar leden. Onderdeel van deze ARTIS lijn is innovatieve connectiviteit. Middels een touchscreen kunnen leden inloggen en krijgen zij online toegang tot verschillende apps. Naast een aantal apps welke door Technogym beschikbaar worden gesteld, is het voor de leden van Clubsportive nu ook mogelijk om de app van Clubsportive zelf te openen. Deze app was eerder ontwikkeld door Gym Apps. Door de samenwerking tussen Gym Apps en Technogym kunnen leden zo tijdens het sporten direct inzicht hebben in alle informatie van de club. Zij kunnen dus bijvoorbeeld informatie over groepslessen zien, deze direct boeken, of bijvoorbeeld direct een personal trainer reserveren. Wilt u meer weten over deze toepassing, kunt u contact opnemen met Gym Apps of Technogym.

Nieuwe collectie

Dat felle kleuren dit jaar dé trend zijn, is inmiddels overduidelijk. Met de nieuwe, vrolijke kleuren in de Polar Fitness & Cross-Training collectie, matcht u klant zijn nieuwe Polar trainingscomputer perfect bij zijn outfit! De nieuwe collectie combineert trendy kleuren met de unieke Smart Coaching functies van Polar. Zo houdt de Smart Coaching functie Smart Calories het calorieverbruik bij en de functie EnergyPointer geeft aan of het accent van je training op dat specifieke moment op conditieverbetering of vetverbranding ligt. Polar geeft dus niet alleen de hartslag weer, maar intepreteert de resultaten ook voor je, zodat je begrijpt wat je lichaam je vertelt. Alle functies zijn wetenschappelijk onderbouwd en bevinden zich uitsluitend in een Polar trainingscomputer of de Polar Beat App. De Polar trainingscomputers worden geleverd met een comfortabele borstband die ook werkt op uw cardio apparatuur. Informeer naar de pakketten.

Polar is te bereiken op 036 546 03 10 of stuur een e-mail naar informatie@polar.com.

Magnetisch pvc nieuwe trend op de vloer

Design vloerenfabrikant TFD uit Dalfsen heeft als eerste in Nederland en Europa een nieuw concept neergezet: magnetische vloerdelen met als hoofdbestanddeel pvc. Met deze nieuwe techniek brengt het bedrijf designvloeren in de markt als alternatief voor het meer bewerkelijke clicklaminaat. De vloeren zijn geschikt voor zowel particulier als projectmatig gebruik.

Het hoofdbestanddeel van de magnetische vloeren is pvc. Een belangrijke eigenschap van pvc is dat het naast erg sterk ook vorm- en slijtvast is. Vloeren zijn daardoor bestand tegen zeer hoge drukbelasting. Schoenen met hakken maken geen putten, wat niet alleen praktisch is in een kantooromgeving, maar ook thuis. Daarnaast is pvc sterk vuilwerend, zorgt het voor zeer grote geluidsdemping en is het vocht- en vuilbestendig. En niet het minst belangrijk: de vloerdelen zijn gemaakt van schone pvc’s (zogenaamde ‘virgin’ pvc’s’) waardoor ze volledig recyclebaar zijn. Bij de magnetische vloer  heb je te maken met eenvoudig vervangbare stroken. Zo kun je accenten plaatsen en eindeloos variëren. De magnetische vloer wordt los in de ruimte gelegd. Eerst wordt een magnetische folie uitgerold op een voldoende vlakke vloer. Hierop worden de magnetische design stroken gelegd. Inmiddels heeft TFD een volledige collectie vloeren met dit nieuwe magnetische systeem en levert zij door Nederland en heel  Europa.

nieuws I business

body•LIFE 8I2013 I

I body•LIFE 8I2013

Van Bankzitter tot Topper!

De komende maanden geeft Wouter Lagendijk, auteur van het inspiratieboek “Van Bankzitter tot Topper!”, je in een reeks van inspirerende artikelen een kijkje buiten de traditionele kaders van onze branche. Een bredere kijk en visie op sport, beweging, ondernemen en lifestyle en nieuwe energie om je marktpositie te versterken en je business model verder uit te bouwen.

Waar staan jouw leden voor

in de rij?

Afgelopen week was ik op uitnodiging van Apple bij de introductie van de nieuwe iPhone 5S. Wederom stonden er dikke rijen voor de verschillende Apple Stores in ons land. Ondanks het feit dat Apple vanuit technologisch oogpunt al lang niet meer uniek is keken veel mensen sinds lange tijd uit naar de introductie. Er is geen ander bedrijf ter wereld waar zo geheimzinnig wordt gedaan over nieuwe producten. Er is ook geen bedrijf waarbij zoveel wordt gespeculeerd. Al ruim voordat de nieuwe iPhone op de markt verschijnt wordt er online een levendige discussie gevoerd wat we van de volgende generatie kunnen verwachten. Apple heeft van de aanschaf van een telefoon een ware beleving gemaakt. Design, functionaliteit, emotie, innovatie, lifestyle, spanning en sensatie komen samen. Er valt bij Apple dan ook altijd wel wat te beleven en dat is de reden dat het bedrijf altijd in het nieuws is – zelfs als er nog niets valt aan te kondigen. Door de gekte rond nieuwe producten krijgt Apple zoveel gratis publiciteit dat adverteren eigenlijk niet meer nodig is en mensen het zelfs niet erg vinden om meer dan twee uur in de rij te staan.

Wat kunnen we hier als fitnessbranche van leren?

Het spreekt voor zich dat Apple beschikt over een geweldig product en een slim marketing apparaat. Maar er zit meer achter het succes. Tot een paar jaar geleden verkocht Nokia miljoenen telefoons, maar maakte uiteindelijk onder aan de streep nauwelijks winst en ging daardoor onderuit. Apple koos voor een andere strategie, waarmee ze zijn uitgegroeid tot de meest winstgevende telefoonmaker ter wereld. Apple koos bewust voor betere materialen, een hogere prijs en een doelgroep die meer te besteden heeft. De gemiddelde marge op de iPhone en iPad ligt rond de 40% en zorgt ervoor dat Apple voldoende geld achter de hand heeft om ons iedere keer weer te blijven verrassen met nieuwe producten en updates!

Maar hoe zit dat met de fitnessbranche?

Heb jij het weleens meegemaakt dat leden in de rij stonden om mee te kunnen doen aan een groepsles? Dat er vier mensen stonden te wachten om gebruik te maken van een nieuw apparaat? Of dat er een rij stond bij de receptie? Zo ja, heb je weleens gevraagd waarom deze mensen in de rij stonden?

Een lange rij is het meest zichtbare bewijs van succes. Mensen nemen in de praktijk om twee redenen de moeite om in de rij te gaan staan: bij schaarste of een overmaat aan sociale bewijskracht. Een gevoel van schaarste ontstaat bij beperkte, tijdelijke of exclusieve beschikbaarheid. Je kent het gevoel wel: nog 1 stoel beschikbaar, alleen vandaag geldig, alleen toegang voor genodigden of het hoogste bod geldt.

Sociale bewijskracht ontstaat als veel mensen in je directe omgeving iets doen wat jij nog niet doet. Het gevoel dat je iets mist. Als iedereen het doet dan moet jij het toch ook een keer gedaan hebben? Andersom gaat dit fenomeen ook op als iedereen er mee stopt of teleurgesteld afhaakt; waarom zouden andere mensen er dan nog aan beginnen?

Dit is precies waar we in de fitnessbranche ook tegen aan lopen. Het aantal walk-ins valt de laatste tijd tegen. Er zijn inmiddels wellicht net zoveel mensen in Nederland die ooit lid zijn geweest als dat er actieve leden zijn. Het ontbreekt daarom in toenemende mate aan sociale bewijskracht. Daar komt nog eens bij dat er op elke hoek van de straat wel een fitness aanbieder te vinden is. En wie gaat er dan nog voor jou in de rij staan?

Om onze leden en de vele bankzitters in ons land te blijven enthousiasmeren zullen we daarom uit een ander vaatje moeten tappen. Wie zich hiervan bewust is en bereid is op een andere manier naar de invulling van zijn programma, abonnementstructuur, organisatie, activiteiten en ruimtebehoefte te kijken is klaar voor de volgende stap. Dit vraagt namelijk om een andere manier van denken en werken dan je tot nu toe gewend was. Van langdurige abonnementen op basis van automatische incasso naar prikkelende programma’s met een duidelijke kop en een staart, pakketten, events, challenges en upgrades.

Net als Apple is het de kunst om je leden iedere keer weer te verleiden en uit te dagen om iets nieuws te proberen en daarvoor, niet te vergeten, ook te betalen! Juist dit laatste is erg belangrijk want alleen op die manier ben je in staat om de negatieve spiraal van dalende omzetten uiteindelijk te ontlopen. Dit zorgt ervoor dat je iedere maand geld over houdt om je leden te blijven verrassen en uitgroeit tot de leukste en meest innovatieve sport, voeding en lifestyle specialist in jouw marktgebied.

De komende maanden neem ik je ter inspiratie graag mee langs alle maatschappelijke ontwikkelingen, trends en drijfveren van mensen om in beweging te komen. Van droombaan tot grote auto’s, meer status en dikke bedrijfswinsten. Van een sixpack tot verre reizen, sexy women, lekker eten en heerlijke cappuccino tot de meest waanzinnige belevenis ooit. Inspireer elkaar tot een gezonde en niet te vergeten… leuke, succesvolle, lekkere, gezellige, actieve en ontspannen manier van leven!

Als lezer van body•LIFE bestel je het inspiratieboek “Van Bankzitter tot Topper!” nu voor de gereduceerde prijs van €12,50. Interesse? Stuur een mail met je naam en contactgegevens naar info@bodylifebenelux.nl en wij sturen het inspiratieboek voor je op. Reserveer ook tijdig een plaats voor de gratis inspiratiesessie “Van Sportschool naar Lifestyle club” en vergroot je retentie en concurrentiekracht. Kijk voor meer informatie over dit unieke sport, voeding & lifestyle programma op www.bankzittertottopper.nl

Edities