- Het nieuwe fitness

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr7 2013
Succesvol ondernemen: 5 principes

Uit een grootschalig onderzoek naar overeenkomstige eigenschappen van succesvolle ondernemers uitgevoerd door Saras Sarasvathy en Nobelprijswinnaar Herbert Simon, zijn de onderzoekers tot de conclusie gekomen dat het succes van de ondernemer gestoeld is op 5 principes. Deze 5 principes zijn niet gebonden aan een specifieke branche dus ook ondernemers die succesvol willen zijn in de fitnessbranche kunnen er hun voordeel mee doen. Kortom: volg deze principes en u wordt succesvol(ler)!

I body•LIFE 7I2013

• Beter een vogel in de hand

Ga niet zitten wachten op het idee waar je direct miljoenen mee gaat verdienen, maar leer eerst te roeien met de riemen die je hebt. Start met wie je bent, wat je weet, wie je kent en vooral ook: waar je hart ligt. Niet met wat misschien nog gaat komen. Als je van huis uit fysiotherapeut bent, kies dan een meer medisch georiënteerde insteek en als voormalig powerlifter kies je eerder voor sportieve fitness. Begin met te kijken welke vogel je al in handen hebt, als het gaat om vaardigheden, middelen en een netwerk.

• Aanvaardbaar verlies

Steek niet je hele hebben en houden in je onderneming. Die les hebben veel fitnessondernemers geleerd die vlak voor het uitbreken van de crisis een grote investering hebben gedaan. Niet voor niets zijn er de afgelopen jaren een recordaantal fitnessbedrijven failliet gegaan. Onaanvaardbare risico’s die in de tijden van groei helemaal niet onaanvaardbaar leken. Bedenk hoeveel van je beschikbare middelen je bereid bent om in te zetten. Kun je je dat veroorloven? En levert het je het gewenste resultaat op? Door jezelf deze vragen te stellen, verschuif je het ondernemersperspectief van ‘investeren’ naar ‘resultaat’. Doe geen investeringen als je niet met redelijke mate van zekerheid deze minimaal kan terugverdienen.

• Samenwerken

Een belangrijke succesfactor is samenwerking zoeken met anderen die in jouw zakelijke idee geloven. Een ieder investeert net zoveel als hij zich kan veroorloven. Ieder draagt zijn steentje bij aan het grotere geheel, waardoor veel verschillende bronnen, middelen en netwerken beschikbaar komen. Ook in de fitnessbranche steken initiatieven als ‘crowd funding’ steeds meer de kop op. Maar ook samenwerken met andere, lokale ondernemers is belangrijk: elkaars klanten delen, samen evenementen organiseren. En veel minder focus op de concurrentie: ‘Die low-budget fitnesscentra verpesten de markt alleen maar!’

• Appelsap

Kom je appels tegen, maak dan appelsap. Wees opportunistisch en optimistisch in plaats van overal beren op de weg te zien. Sta juist open voor verrassingen en benut ze in je voordeel, laat die beren voor je dansen! Kijk verder dan je neus lang is in plaats van je kop in het zand steken. Wie had 4 jaar geleden gedacht dat lokaal afslanken met een buikband genaamd Slim Belly de Europese fitnessmarkt zou veroveren? Natuurlijk kun je denken dat lokaal afslanken niet kan en dat niemand 80 euro voor een 4-weekse cursus zou neertellen, maar gelukkig waren er moedige ondernemers die de kansen zagen, en de rest is geschiedenis.

• Koers bepalen

Wees je bewust dat je zelf de toekomst bepaalt; je handelingen bepalen wat er met een trend gebeurt en niet andersom. Zet duidelijke doelen, kies de juiste mensen om je heen. En het belangrijkste: neem beslissingen, laat problemen niet liggen, maar pak ze aan. Beter af en toe een foute keuze dan helemaal geen keuze.

Matthijs Mennes, is country manager Benelux en senior marketingspecialist bij Greinwalder & Partner Marketing Services International, Europa’s grootste marketingadviesbureau voor de fitnessbranche, o.a. bekend van succesconcepten als Slim Belly en Hoe fit is Nederland. Hij is benieuwd naar uw reactie: matthijs.mennes@greinwalder.com

advertorial I business

body•LIFE 7I2013 I

Edities