- Fitspiration

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr7 2013

Erben Wennemars

branche actueel I congres

Het is inmiddels de derde keer dat brancheorganisatie FGHS en branchevereniging Fit!vak samen met 8 leveranciers uit de fitnessbranche dit congres organiseren. De belangstelling was groot. Alle plaatsen in de prachtige Polar zaal waren bezet. In vergelijking met vorig jaar, waren er geen workshops en alleen maar plenaire lezingen. De dag werd aan elkaar gepraat door presentatrice Lauren Verster. Tijdens de inleiding van het congres vertelde Laura kort iets over haar zelf. Ze houdt van avontuur en ze presenteert ook avontuurlijke programma’s. Fitness doet ze te weinig, erkent ze. Maar ze doet wel aan circuittraining bij een lokale boksschool in Amsterdam. “En wellicht dat deze dag mij nieuwe inspiratie geeft.”

Meet me@the gym

Het programma startte met de kick-off plaats van Meet me @the gym. Een landelijk project voor mensen met hersenletsel. Jaarlijks lopen 130.000 mensen hersenletsel op, waarna ze vaak levenslang kampen met de gevolgen. Sport en bewegen is dan essentieel voor het herstel. In samenwerking met de Edwin van der Sar Foundation en Hersenstichting Nederland ontwikkelt Fit!vak een beweegrichtlijn en keurmerk om deze doelgroep met een gepast aanbod in beweging te brengen. Aanleiding voor de oprichting van de Foundation was mede de hersenbloeding die Annemarie, de vrouw van Edwin van der Sar kreeg in 2004. Met behulp van sporten is ze er weer helemaal bovenop gekomen. Meet me@the gym wil ervoor zorgen dat mensen met een hersenletsel goede begeleiding krijgen in de sportschool. Liefst in een rustige omgeving met zo min mogelijk prikkels. Volgens Wouters biedt dit ook nieuwe kansen voor de fitnessbranche. Samen met o.a. Sportgeneeskunde Nederland is er een vertaalslag gemaakt naar de fitnessbranche welke kennis je nodig hebt om mensen met een hersenletsel optimaal mogelijk te begeleiden volgens vaststaande beweegprotocollen.

Hoe waardevol ben je als branche, ondernemer en trainer

Jos Burgers, auteur van o.a. ‘Geef nooit korting’, trapte af met de uitspraak: “Acties en aanbiedingen leiden tot beroerde klanten, via Superpromoters trek je positieve en fijne klanten aan.” Thema is geld verdienen. Slechtste idee is lage prijzen hanteren om daarmee extra klanten te trekken. Hoe word je nu waardevol als branche, ondernemer en trainer? Als branche dien je beter te communiceren met de diverse doelgroepen. Met even hilarische als trefzekere praktijkvoorbeelden laat Jos Burgers zien hoe waardevol één consument met één unieke goede ervaring is. “De consument die zich gewaardeerd en erkend voelt, is vaak ook bereid (iets meer) te betalen. Durf daarbij uitzonderingen te maken en klanten voor te trekken. Wie wil dat niet? Dat je het gevoel hebt dat de man of vrouw in de winkel voor jou een speciale oplossing heeft? Onthoud de wet van Snuf. Alles wat je geeft, krijg je terug.” Bekendheid voor een organisatie is mooi, belangrijker nog is de bron ervan. Vervolgens tekent Jos Burgers een weiland met koeien. Op een plek staan veel koeien, in de rest van het weiland eenzame, alleenstaande koeien. De vraag is: 'Waar sta jij in het weiland? Als je bij de groep staat, weet je een ding zeker, namelijk dat daar veel shit is.' Ondernemers kijken vaak teveel wat de ‘anderen’ doen. Het kiezen van je eigen plek in het weiland is lastig. Kiezen geeft kiespijn”, stelt Jos Burgers. Dat is ook zo voor strategische keuzes. Wie scherp kiest, sluit ook klanten uit. Je kiest ook voor wie je er niet bent. En dat vraagt om lef! Belangrijk is een duidelijke keuze maken waar je voor staat: budget met geen service of een high end club met veel service. Tot slot breekt Jos Burgers een lans voor de trainer, die toch het visitekaartje van de club is. Belangrijk is dat hij/zij aandacht geeft aan de klanten, begripvol is en complimenten geeft aan de klanten.

Vaar je eigen koers

Winfried Horstenkamp is eigenaar en oprichter van OASE Health & Sports Club in Bochum, een centrum met een oppervlakte van 10.000 m2, 120 medewerkers en 11.000 leden. Hij begon zijn presentatie met de slogan ‘I did it my way, I do it now en I will do it in the future.’ Kortom ondanks de toenemende concurrentie die met name in 2001 zijn hoogtepunt bereikte, is Horstenkamp zijn eigen koers blijven varen: er kwam in 2 maanden tijd 15.700 m2 fitness bij. “Fitness is een dienstverlening. We sluiten dan ook geen enkele trend uit en profileren ons breed in de markt.” De belangrijkste eigenschappen van een fitnessondernemer zijn volgens Horstenkamp enthousiasme, vakkennis, innovatief, geëngageerd en creativiteit. Daarnaast is goede marketing van essentieel belang. Zonder goede marketing geen succes. Maak van je leden je ambassadeurs is zijn boodschap. Naar de toekomst toe denkt Horstenkamp dat er een gedifferentieerde markt zal ontstaan. Mensen zullen de prijs/kwaliteitsverhouding scherper in de gaten houden. Over een paar jaar zal er geen aanbieder meer zijn onder de 20 euro en geen clubs meer met hoge prijzen en een slechte dienstverlening. Mensen zullen het onderscheid kunnen maken tussen budgetcentra enerzijds zonder een kwalitatieve dienstverlening en een kwaliteitscentrum anderzijds met een hoge dienstverlening. Waar hij/zij zijn gezondheid aan toevertrouwt en daarvoor bereid is een bijbehorende prijs te betalen.

Slechte gewoontes

Bobby Cappuccio is een internationaal erkend spreker en auteur, alom bekend om zijn dynamische en provocerende stijl. Zijn reputatie voor het bieden aan individuen van de kennis, tools, informatie en inspiratie om hun streven naar een hoger plan te realiseren, hebben Bobby tot één van de meestgevraagde sprekers gemaakt in de branche. Hoe komt het dat mensen met een hoog opleidingsniveau en training nog steeds gewoontes hebben die hen verhinderen om echt succesvol te zijn? Als fitness professionals moeten we ons afvragen: als onze klanten meer kennis hebben, bereiken ze dan ook meer? Niet echt! Overtuiging bepaalt voor een heel groot deel onze mogelijkheid om iets te bereiken in het leven. Tijdens zijn presentatie ging hij in op hoe overtuiging het gedrag bepaalt en het resultaat beïnvloedt. Tevens sprak hij over diverse strategieën om het gedrag te veranderen, en waarmee de belemmerende factoren kunnen worden weggenomen zodat de klant uiteindelijk zijn doel kan bereiken.

De beste ideeën komen van de werkvloer

Annemarie van Gaal is een innemende en inspirerende persoon, die met groot gemak een uur spreekt over haar ervaringen als ondernemer, programmamaker en moeder. Ze vertelde over distributieproblemen waar Independent Media in Moskou mee te maken had. Het bleek min of meer onmogelijk om tijdschriften en kranten in kiosken en de winkels te krijgen. Als je je product niet bij je klant krijgt, kan je het niet verkopen. Het was Annemarie opgevallen dat jongetjes van 13-14 jaar bananen verkochten langs de weg, bij stoplichten en metrostations. Ze besloot deze jongens in te schakelen als verkopers van haar bladen. Ze gaf een aantal van deze jongetjes een doos tijdschriften mee om te verkopen. Die hoefden ze niet te betalen. Op deze manier konden de jongetjes voldoende geld bij elkaar sparen om de volgende doos tegen de vraagprijs van Independent Media in te kopen en er nog een leuke verdienste aan over te houden. Deze jongetjes waren daarmee de daadwerkelijke klanten van Independent Media.

Annemarie vulde het concept aan met een ‘member get member’ actie. Als een jongetje een ander jongetje aanbracht dat ook tijdschriften ging verkopen, kreeg zowel dit nieuwe jongetje, als de aanbrenger een nieuwe doos tijdschriften gratis. Binnen no-time had ze 4.000 zeer gemotiveerde verkopers – en wholesale klanten. Ze maakten de jongens nog succesvoller door ze te betrekken bij de kern van de organisatie. Samen deelden ze ideeën over inhoud en titels van artikelen, over kleuren en coverfoto’s en over plannen voor nieuwe bladen. De lessen van Annemarie van Gaal:

- Zie je distributie en verkoopkanalen als klant

- Zorg dat het aantrekkelijk is voor je klant om je producten of diensten aan te bevelen en om nieuwe klanten aan te brengen door belangen in lijn te brengen

- Geef je klant een unieke en onderscheidende beleving; leg de rode loper voor hem uit en maak je klant onderdeel van de kern van de organisatie

Beste prestaties worden geleverd op basis van faalangst

Sportman van het Jaar Erben Wennemars sprak tot slot gepassioneerd over intrinsieke motivatie. Groeimogelijkheden, zingeving en zelfstandigheid (dus verantwoordelijkheid), zijn de drie pijlers die daaraan bijdragen. Wennemars haalde ook voorbeelden aan vanuit zijn schaatscarrière. Volgens hem omarmen winnaars hun eigen onzekerheid en halen daar hun overwinningskracht vandaan. “De beste prestaties worden geleverd op basis van faalangst”, aldus de voormalig wereldkampioen sprint. Wennemars benadrukte tenslotte hoe belangrijk het is om jezelf te blijven uitdagen en te prikkelen: “Winnen is niet moeilijk, maar blijven winnen wel.”

I body•LIFE 7I2013

Annemarie van Gaal

De laatste 2 dagen van de vorige week hebben wij, voor de 3de keer deelgenomen aan de FWtop. In het sportcomplex Ahoy in Rotterdam is de eerste dag, zoals te verwachten was, niet echt druk bezocht. Uit overlevering kan ik wel opmaken dat Fitspiration een succesvol evenement is geworden, waarbij de sprekers voor een uitverkochte zaal hun tips en ervaringen hebben gedeeld met de altijd geïnteresseerde fitnessondernemer.

Vrijdag liet een beter bezoekersquotum zien. Diverse leveranciers waren vertegenwoordigd waarbij mij opviel dat het aantal automatiseerders op deze vakbeurs sterk vertegenwoordigd waren. Zowat iedere aanbieder kwam met een nieuwe app, al dan niet uit eigen ontwikkeling geboren, waarbij ik opvallend genoeg geen woord heb gehoord of gelezen over de nieuwe SEPA wet. Zoals waarschijnlijk iedere burger, die zijn/haar betalingen via internet regelt, weet zal vanaf 1 februari 2014 de nieuwe SEPA wet in werking treden.

SEPA: ‘’Single Euro Payments Area’’ is het initiatief van de Europese Unie en gezamenlijke Europese banken tot harmonisatie van het euro betalingsverkeer binnen Europa.

In tegenstelling tot ieders vermoeden dat het hier alleen handelt om het omzetten van de bankrekeningnummers naar IBAN en BIC code, brengt deze nieuwe betaal- en incassomethode heel wat gedoe. Om te beginnen moeten er nieuwe mandaten worden afgesloten en is de annuleringstermijn bij de geïncasseerde sterk opgeschroefd. Uiteraard heb ik zo her en der een beetje informatie ingewonnen waarbij mij opvalt dat nog geen 50% van de ERP softwareleveranciers klaar is voor de grote overstap. De impact van het SEPA gebeuren wordt zwaar onderschat. Wie op 1 februari 2014 niet over is, kan het wel schudden. Een incasso zal dan op een fiasco uitlopen.

Ik moet er niet aan denken welke dramatische gevolgen dit voor de fitnessondernemer zal hebben.

Je zou zeggen dat over dit SEPA avontuur duidelijke informatie beschikbaar is en dat alle banken binnen de Europese Unie dezelfde richtlijnen hanteren.

Niets is echter minder waar: iedere bank en ieder land heeft nog steeds haar eigen specifieke methodes met haar eigen specifieke richtlijnen. Dit betekent dat uw softwareleverancier een flinke dosis werk heeft (moeten) verzet(ten) om de aanpassingen in de geïmplementeerde incasso module door te voeren. Daarnaast heeft ook Equens haar procedures sterk moeten aanpassen.

Vernieuwing is nog lang geen verbetering, dat geldt zeker voor de nieuwe SEPA wetgeving. Daar waar we nu ons clieop bestand moeten inlezen en aanbieden, en wij automatisch een bestand terugkregen met alle foutieve incasso’s, moet uw softwarepakket dan al uw bankafschriften inlezen, om de mislukte incasso’s op te sporen. Privacy is als heilig goed verheven maar nu kan iedere softwareleverancier meekijken op uw bankafschrift. Ik kan me zo voorstellen dat menig ondernemer hier niet echt blij van wordt, en zou daarom zelf voor een aparte rekening zorgen waar alle incasso opdrachten separaat worden verwerkt. Tot slot is het slim om vooral goed te informeren of uw ERP leverancier ook SEPA proof is zodat alle incasso’s na 1 februari geruisloos zullen verlopen.

SEPA: wij zijn er klaar voor, u ook?

Column Marie Anne van Laak I branche actueel

Marie Anne van Laak

Delcom

body•LIFE 7I2013 I

Edities