- Motivational interviewing 3

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2013

I body•LIFE 6I2013

Gratis reclame: 7 tips

Aandacht in de media is goud waard. Redactionele inhoud wordt als geloofwaardig beschouwd. Doel is dat de belangstelling van de ontvanger wordt gewekt zonder dat de boodschap herkenbaar is als reclame. Een belangrijk middel om redactionele aandacht te krijgen in zowel online als offline nieuwsmedia is het schrijven van een persbericht. We bieden u graag een zevental tips voor een succesvol persbericht:

• Zorg voor nieuwswaarde

Een nieuwsmedium plaatst niet zomaar een artikel. Er moet wel degelijk sprake zijn van een nieuwswaardig feit, een actuele aanleiding. In bijgevoegd voorbeeld is dat een onderzoek naar hoe Nederlanders zich voelen in badkleding. Een open dag of het feit dat de kleedkamers zijn opgeknapt zal niet snel interessant genoeg zijn voor een redactie. Inhaken op actuele gebeurtenissen in het nationale of internationale nieuws kan juist weer wel goed werken.

• Noem prominenten

Noem en citeer belangrijke personen in het persbericht: bekende instanties, specialisten, maar ook de eigenaar of bedrijfsleider van het sportcentrum kunnen genoemd worden. Helemaal goed is het noemen van bekende mensen, die de nieuwswaarde kunnen verhogen: een bekende sporter, lokale politicus of ondernemer bijvoorbeeld. In het voorbeeld worden de onderzoeksinstantie en de afslankspecialiste genoemd en geciteerd. Ook een referentie van een klant zoals in het voorbeeld, kan authentiek en overtuigend overkomen.

• Kort, krachtig en kant-en-klaar

Redacties hebben weinig tijd, moeten snel beslissingen nemen. Een persbericht dat kant-en-klaar is en in principe letterlijk kan worden overgenomen, zal eerder voorrang krijgen bij de nieuwsselectie. In de meeste media is daarbij geen ruimte voor een A4 aan tekst; nieuws moet kort en krachtig zijn. Het artikel moet bij wijze van spreken kunnen passen in het scherm van een smartphone.

• Houd rekening met marketingregels

Een persbericht is onderdeel van de marketingcommunicatiestrategie. Er moet dus rekening worden gehouden met onder andere de doelgroep van het fitnesscentrum, de propositie, de ‘unique selling points’. Een persbericht is per definitie nooit interessant voor iedereen, maar moet juist een specifieke doelgroep aanspreken. De keuze van het nieuwsmedium is daarbij uiteraard ook van belang. Het voorbeeld dat is afgebeeld past heel goed bij een sportcentrum dat gespecialiseerd is op het gebied van afslanken en past veel minder bij een club met een fysiotherapeutische inslag.

• Kies de juist stijl

Een aantrekkelijke kop is zeer belangrijk en moet direct de aandacht trekken en uitnodigen tot verder lezen. Vervolgens volgt een inleidende alinea waar alles in genoemd wordt: wie, wat, waar, waarom, wanneer; alles moet hierin beantwoord worden. Sluit altijd af met het noemen van de contactgegevens voor de redactie. Van belang is verder om niet te schrijven in de ‘wij-vorm’; schrijf het artikel als journalist, niet als eigenaar of medewerker van het fitnesscentrum. Spelfouten zijn uiteraard absoluut onwenselijk. Roep eventueel de hulp in van tekstschrijvers en marketingspecialisten.

• Combineer met beeld

Een artikel gecombineerd met een foto heeft nog veel meer impact dan alleen een stuk tekst. Zorg er dus voor dat goed beeldmateriaal in hoge resolutie wordt meegeleverd bij het persbericht. Vermeld hierbij de fotograaf en dat er toestemming is voor het gebruik van de foto.

• De juiste ingang

Zorg voor een goede contactpersoon bij de (lokale) media. Mail het persbericht ook altijd direct aan deze persoon en niet aan een algemeen e-mailadres waar het op de grote hoop verdwijnt. Zeker als het een medium betreft waar ook in geadverteerd wordt door het fitnesscentrum, zal de bereidwilligheid tot het plaatsen van het persbericht groter zijn.

Gratis reclame: dat zou toch menig fitnessondernemer moeten aanspreken. In een tijd dat de fitnessbranche onder druk staat door de economische malaise in Nederland, staan de budgetten van menig fitnesscentrum onder druk. Het is een soort vicieuze cirkel: minder geld voor reclame, minder instroom, dalend ledenaantal, dalende omzet, minder geld voor reclame, etc. Toch hoeft reclame maken niet altijd geld te kosten. Sterker nog: ‘free publicity’ is in veel gevallen een ideaal medium om je boodschap over te brengen.

Aandacht in de media is goud waard. Redactionele inhoud wordt als geloofwaardig beschouwd. Doel is dat de belangstelling van de ontvanger wordt gewekt zonder dat de boodschap herkenbaar is als reclame. Een belangrijk middel om redactionele aandacht te krijgen in zowel online als offline nieuwsmedia is het schrijven van een persbericht. We bieden u graag een zevental tips voor een succesvol persbericht:

• Zorg voor nieuwswaarde

Een nieuwsmedium plaatst niet zomaar een artikel. Er moet wel degelijk sprake zijn van een nieuwswaardig feit, een actuele aanleiding. In bijgevoegd voorbeeld is dat een onderzoek naar hoe Nederlanders zich voelen in badkleding. Een open dag of het feit dat de kleedkamers zijn opgeknapt zal niet snel interessant genoeg zijn voor een redactie. Inhaken op actuele gebeurtenissen in het nationale of internationale nieuws kan juist weer wel goed werken.

• Noem prominenten

Noem en citeer belangrijke personen in het persbericht: bekende instanties, specialisten, maar ook de eigenaar of bedrijfsleider van het sportcentrum kunnen genoemd worden. Helemaal goed is het noemen van bekende mensen, die de nieuwswaarde kunnen verhogen: een bekende sporter, lokale politicus of ondernemer bijvoorbeeld. In het voorbeeld worden de onderzoeksinstantie en de afslankspecialiste genoemd en geciteerd. Ook een referentie van een klant zoals in het voorbeeld, kan authentiek en overtuigend overkomen.

• Kort, krachtig en kant-en-klaar

Redacties hebben weinig tijd, moeten snel beslissingen nemen. Een persbericht dat kant-en-klaar is en in principe letterlijk kan worden overgenomen, zal eerder voorrang krijgen bij de nieuwsselectie. In de meeste media is daarbij geen ruimte voor een A4 aan tekst; nieuws moet kort en krachtig zijn. Het artikel moet bij wijze van spreken kunnen passen in het scherm van een smartphone.

• Houd rekening met marketingregels

Een persbericht is onderdeel van de marketingcommunicatiestrategie. Er moet dus rekening worden gehouden met onder andere de doelgroep van het fitnesscentrum, de propositie, de ‘unique selling points’. Een persbericht is per definitie nooit interessant voor iedereen, maar moet juist een specifieke doelgroep aanspreken. De keuze van het nieuwsmedium is daarbij uiteraard ook van belang. Het voorbeeld dat is afgebeeld past heel goed bij een sportcentrum dat gespecialiseerd is op het gebied van afslanken en past veel minder bij een club met een fysiotherapeutische inslag.

• Kies de juist stijl

Een aantrekkelijke kop is zeer belangrijk en moet direct de aandacht trekken en uitnodigen tot verder lezen. Vervolgens volgt een inleidende alinea waar alles in genoemd wordt: wie, wat, waar, waarom, wanneer; alles moet hierin beantwoord worden. Sluit altijd af met het noemen van de contactgegevens voor de redactie. Van belang is verder om niet te schrijven in de ‘wij-vorm’; schrijf het artikel als journalist, niet als eigenaar of medewerker van het fitnesscentrum. Spelfouten zijn uiteraard absoluut onwenselijk. Roep eventueel de hulp in van tekstschrijvers en marketingspecialisten.

• Combineer met beeld

Een artikel gecombineerd met een foto heeft nog veel meer impact dan alleen een stuk tekst. Zorg er dus voor dat goed beeldmateriaal in hoge resolutie wordt meegeleverd bij het persbericht. Vermeld hierbij de fotograaf en dat er toestemming is voor het gebruik van de foto.

• De juiste ingang

Zorg voor een goede contactpersoon bij de (lokale) media. Mail het persbericht ook altijd direct aan deze persoon en niet aan een algemeen e-mailadres waar het op de grote hoop verdwijnt. Zeker als het een medium betreft waar ook in geadverteerd wordt door het fitnesscentrum, zal de bereidwilligheid tot het plaatsen van het persbericht groter zijn.

Helft Nederlanders voelt zich niet prettig in badkleding

Uit recent onderzoek van Gezondheidsnet onder 1250 mensen, blijkt dat de helft zich niet comfortabel voelt in badkleding. Maar liefst 68% vindt zichzelf te zwaar en 55% vindt de buik het meeste lelijke lichaamsdeel. Sportcentrum ‘Slanke Den’ is specialist op het gebied van afslanken en herkent deze problemen.

“De maanden april tot en met juni is er bij ons topdrukte in de speciale Slim Studio. Veel mensen willen snel omvang en kilo’s verliezen voordat ze op vakantie gaan. En dat kan bij ons met de speciale Slim Belly buikband die in combinatie met conditietraining en aangepaste voeding zorgt voor het gewenste resultaat,” zegt afslankspecialiste Anita Magerkamp van Sportcentrum ‘Slanke Den’.

De cijfers spreken voor zich: al meer dan 3.000 inwoners van Amsterdam zijn gemiddeld 8,4 centimeter buikomvang verloren binnen 4 weken. Ook Maartje Meer deed mee aan de afslankkuur: “Ik wilde een paar kilo kwijt en me lekker voelen als ik straks op het strand lig en dat is me gelukt. Enige ‘nadeel’ is dat ik nieuwe zomerkleding moet kopen nu, want ik ben 2 kledingmaten kwijt!”

Meer informatie via www.sportcentrumslankeden.nl en www.slim-belly.com

advertorial I business

Matthijs Mennes, is country manager Benelux en senior marketingspecialist bij Greinwalder & Partner Marketing Services International, Europa’s grootste marketingadviesbureau voor de fitnessbranche, o.a. bekend van succesconcepten als Slim Belly en Hoe fit is Nederland.

Hij is benieuwd naar uw reactie:

matthijs.mennes@greinwalder.com

body•LIFE 6I2013 I

Edities