- Testverslag LateralX

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2013
De jeugd heeft de toekomst

Vanmorgen stond ik op en besefte dat ik weer van een zonnige dag mag genieten in de langste en warmste zomer ooit, althans de zomer 2013 zoals die in mijn herinnering zal voortleven.

Zoals altijd hoorde ik tijdens mijn ochtend-workout-halfuurtje de eerste berichten, waarbij ik dit keer blij werd verrast door een nieuwtje over onze zorgmaatschappij. “In tegenstelling tot alle eerdere beweringen stijgen de zorgkosten niet naarmate mensen ouder worden.

De meeste kosten worden gemaakt in de laatste paar weken voor het overlijden. Deze kosten blijven dan gelijk, of de patiënt nu 70 of 90 jaar oud is. ” Ik bedenk me daarbij dan stiekem wel dat onze medici veel harder zullen lopen (lees: meer kosten zullen maken) voor iemand van 70 dan voor iemand van 90. Maar een kniesoor die daarop let.

Ik herinner mij dat ik vanaf deze plek regelmatig een pleidooi heb gehouden voor onze oudjes en besef weer dat onze samenleving toch meer zou moeten zorgen dat ouderen in een goede gezondheid maar zo oud als mogelijk moeten worden. Gezonde bejaarden zijn namelijk een lust voor de maatschappij. Daarbij moet natuurlijk wel blijvend de nadruk op ‘gezond’ worden gelegd.

Zij beschikken over een dosis levenservaring, blijven de maandelijkse (dure) zorgpremies betalen, hoeven niet meer te sparen voor later, gaan vaker op vakantie want nu kan het nog, hebben alle tijd om te consumeren, kopen cadeautjes voor kinderen en kleinkinderen, verzorgen onze tuinen en leveren hand- en spandiensten voor zover en daar waar mogelijk is.

De jongeren moeten sparen voor later en willen hun handen niet meer vuil maken terwijl onze ouderen nog regelmatig topsportprestaties leveren.

Wij zijn ons er zeker van bewust dat elke manier van bewegen voor een goede gezondheid onontbeerlijk is (laatst werd uit onderzoek bekend dat gezondheid de belangrijkste factor is van ons gelukkig voelen) maar laten in deze nog steeds kansen liggen. Voor mijn gevoel zijn reclame- en marketing uitingen, ook in onze branche, nog steeds voornamelijk gericht op jongeren waarbij inmiddels 15% van deze beroepsgroep geen passende baan kan vinden. Deze jongeren worden gepamperd terwijl ouderen nog als een lastige melkkoe worden beschouwd en de ingelegde pensioengelden te kust en te keur worden belegd tegen veel te hoge kosten. De opgelopen verliezen komen daarbij op het bordje van de premiebetalers en gepensioneerden terecht.

Zouden we er uiteindelijk niet op moeten toezien dat onze werkeloze afgestudeerde jonge opgeleide managers wat krachtiger worden aangepakt? Ze iets meer maatschappijbesef moeten bijbrengen en zij als tegenprestatie voor de ontvangen uitkeringen dat werk moeten verrichten waarvan wij Nederlanders blijkbaar vinden dat slechts door ouderen, vrijwilligers of buitenlanders dient te worden uitgevoerd? Deze groep komt dan wellicht in beweging, krijgt levenservaring, het besef van ‘voor wat hoort wat’ en de tijd om zich te ontwikkelen tot gezonde volwassenen die uiteindelijk uitstekend in staat zullen zijn om topprestaties te leveren.

Uiteindelijk zijn de jongeren van nu de ouderen van de toekomst.

Column Marie Anne van Laak I producten en concepten

Marie Anne van Laak

Delcom

body•LIFE 6I2013 I

Juli 2012 spraken we Christine en Bert Burgel van Family Fit Healthcenter Kaatsheuvel over de Milon Cirkel. Die hadden ze destijds een jaar in bezit en dus waren we benieuwd of de hoge verwachtingen waargemaakt werden. Inmiddels zijn we weer een jaar verder en spreken we ze opnieuw.

Hoe is het nu met…

Wat heeft twee jaar Milon jullie gebracht?

De fitnessafdeling is uiteraard flink veranderd. De focus ligt op de Milon Cirkel. Inmiddels sport meer dan de helft van onze leden op de Milon Cirkel. Bijna alle nieuwe leden komen voort uit Milon reclame.

Daarnaast kunnen we kwalitatief beter werk leveren in de Cirkel. Je staat dichter bij de klant en kan de aandacht veel beter verdelen over alle leden. De motivatie van fitnessers is doorgaans zeer slecht. Daarom haken er ook zoveel af. Het trainen op de Milon Cirkel houden ze langer vol. Het kost ze niet zoveel tijd en is gemakkelijk door de chipkaart. Tel daar de begeleiding bij op en je snapt wel dat Milon leden langer actief blijven.

Wat zie je in de rest van

je club?

De traditionele fitness loopt terug. Ook de groepslessen worden minder. Door de Milon Cirkel blijft ons ledental op peil. De flinke groei die we in het eerste jaar gemaakt hebben is afgevlakt. Maar we houden het wel vast. Ik denk dat veel andere clubs dat in deze tijd niet voor elkaar krijgen. We hebben bijvoorbeeld ook een BasicFit in Waalwijk erbij gekregen als concurrent. We onderscheiden ons daar nadrukkelijk van met de Milon Cirkel. Dat maakt dat we er amper last van hebben.

Wat voor mensen trainen op de Milon Cirkel?

De Milon doelgroep is een wat oudere, serieuze doelgroep. Ze zijn trouw want ze werken hard aan hun gezondheid. Ze willen fit worden en blijven en velen willen wel wat kilo’s kwijt ook. De nieuwe leden zijn vooral inactieve mensen, soms met blessures. Onze fysiotherapeut vaart er eveneens wel bij.

Jullie hebben een tweede Milon Cirkel aangeschaft. Hoe zit dat precies en waarom die keuze?

Met een tweede cirkel kan je nog meer variatie bieden. In die tweede Cirkel train je ook de kleinere spiergroepen. De leden die die extra uitdaging willen, kunnen die vanaf eind augustus dus krijgen. Daarnaast is het ook goed voor het totaalplaatje. De Milon Cirkel is ons topproduct en dat gaan we verder uitbreiden. Daarmee hebben nieuwe leden nog meer redenen om te starten bij ons.

Ben je, twee jaar na de komst van de eerste Milon Cirkel, nog steeds blij met deze stap?

Jazeker. We hebben laatst een onderzoek gedaan onder de Milonners. Van de 170 leden die twee jaar geleden een upgrade gekocht hebben voor het gebruik van de Milon Cirkel, zijn er 125 nog actief. Dat geeft wel aan dat de leden tevreden zijn met de manier van werken. En voor mij als ondernemer is het verschil enorm. We verkopen veel meer jaarcontracten en onze omzet is de afgelopen twee jaar gigantisch gestegen.

Family Fit Healthcenter in Kaatsheuvel

Advertorial I producten en concepten

body•LIFE 6I2013 I

Een jaar geleden startte Jan Schuurs in zijn Living Healthy Berlicum met de Milon Cirkel. Hoe is het nu?

Jan, wat heeft het eerste jaar Milon jullie gebracht?

Het heeft een flinke omslag teweeg gebracht. We zijn in ledenaantal gegroeid van 500 naar 800 leden. Dat is natuurlijk super, maar de omzet per lid is ook flink gestegen. En dat merk je in je rendement.

Jullie werken intensief met MyLine als voedingsconcept. Hoe gaat dat?

Dat is een ideale combinatie, Milon en MyLine. De groepsgewijze aanpak van MyLine werkt uitstekend. Daarnaast is het een must om behalve goed te trainen, ook je voeding aan te passen. Steeds meer van onze leden zien dat in en door de goede resultaten van anderen starten ze zoals het moet met Milon en Myline.

Je hebt ook een tweede vestiging in Zetten. Hoe gaat het daar?

Daar staat sinds ruim een half jaar ook een Milon Cirkel. Zelfs Martijn van der Pijl van Milon gaf toe dat ie daar niet zou passen. We hebben daar slechts 300m2. Maar ik wilde ‘m per se. Het is gigantisch om te zien hoe we daar, na 5 jaar stilstand, ineens flink gaan groeien. De medewerkers zijn enthousiast, de leden vinden het prachtig en we gaan veel beter om met het beperkte aantal vierkante meters.

Jij bent zelf importeur van Energeau, leverancier van sportdrankmachines, die daarbij de formule levert om meer omzet uit de huidige leden te halen. Je komt ook bij veel clubs. Wat kom je tegen en denk je dat Milon bij meer clubs van toegevoegde waarde kan zijn?

We kunnen niet ontkennen dat de branche het moeilijk heeft. Ik kom meer clubs tegen die in ledenaantal gekrompen zijn dan gegroeid. Voor mij was het niet anders in Berlicum. Wat ik vaak zie is dat men de prijzen verlaagt uit angst voor de concurrentie. Dat is volgens mij het stomste wat je kan doen. Je kan je nooit meten met low budgetclubs. Laat die lekker hun ding doen en kies juist voor het hogere segment. Kwaliteit, resultaat, aandacht. Dat is waar heel veel mensen voor kiezen en waar ze ook wel wat meer geld voor over hebben. Ook in deze tijd.

Living Healthy Berlicum

Summer Masterclass in EventMarketing

Op 30 augustus 2013 organiseert FitBiz Marketeers in Utrecht een eendaagse workshop in een bewezen goedkoop en krachtige marketingstrategie voor personal trainers en fitness professionals die op zoek zijn naar een effectieve manier om meer omzet te genereren.

Doelstellingen

Deze dynamische workshop heeft als doelstelling personal trainers en fitness professionals te laten ontdekken hoe ze een onwrikbaar vertrouwen in zichzelf en hun bedrijf kunnen krijgen door een simpele effectieve marketingstrategie in te zetten. Een strategie waardoor de productiviteit omhoog gaat, waardoor men precies weet hoe je meer klanten in programma's kunt krijgen en gelijkertijd meer omzet kunt genereren.

Eenvoudig en direct toepasbaar

Deze Summer Masterclass in EventMarketing is ontwikkeld om personal trainers en fitness professionals een ‘turnkey oplossing’ te geven die direct toepasbaar is om effectief op korte termijn hun business te laten groeien. Dit wordt bereikt middels praktische voorbeelden, oefeningen en interventies, zodat het voor fitness professionals van elk niveau te volgen is.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op www.fitbizmarketeers.nl/masterclass of stuur een e-mail naar info@fitbizmarketeers.nl

'Meten is weten'

Het menselijk lichaam bestaat uit onder andere water, eiwit, vet en botten. In een normale situatie zijn deze goed in evenwicht; of dit ook bij u het geval is, kunt u achterhalen door middel van de InBody-meting. Uw lichaamssamenstelling kunt u exact bepalen zodat u onder andere inzicht krijgt in zaken als (over) gewicht, spieropbouw en vochtverdeling. Dit is onontbeerlijk in het geven van een perfect bewegings- en voedingsadvies. De InBody 230 bepaalt de samenstelling van het lichaam door middel van bio-impedantiemetingen. Via acht contactelektrodes wordt het gehele lichaam met twee frequenties snel geanalyseerd. De InBody 230 meet de lichaamssamenstelling ongeacht leeftijd of geslacht. Andere meetaparatuur gaan wel uit van leeftijd en geslacht bij het bepalen van de lichaamssamenstelling. Bovendien geeft de meting met de InBody 230, dit in tegenstelling tot vele andere apparaten, de balans aan tussen boven- en onderlichaam en links en rechts. Inbody 230 is een product van Biospace en wordt voor de Benelux geïmporteerd door Meijers Fit en Gezond. Maak een afspraak voor uitleg en uitgebreid advies door te mailen naar info@meijers.com.

U wilt besparen op de ‘support’ van uw fitness-systeem?

U betaalt een vast bedrag per maand of per jaar voor support en service voor uw fitness-systeem? En u wordt niet meer geholpen zonder dit support-contract?

Rob Bosman van Easy2Begin helpt u wel! Easy2Begin biedt contracten aan voor de helft van het bedrag dat u nu betaalt en de meeste onderdelen zijn op voorraad. Uw systeem wordt draaiend gehouden en geback-upt. Wilt u geen contract? Dat kan ook. U bepaalt zelf wat u wilt afnemen.

Bel vrijblijvend voor meer informatie: 010-7600136 of stuur een email naar: info@easy2begin.nl.

Easy2Begin is ook leverancier van VoIP telefonie en camerabeveiliging online.

personal trainer I business

Edities