- Testlab: Praxtour VirtuReal Cycling

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2013

Waren jullie eigenlijk gericht op zoek naar nieuwe apparatuur?

Absoluut niet. We gingen naar een workshop om meer te weten te komen over Clubplanner. Milon was daar ook aanwezig en daar baalden we van. Een half uur luisteren naar iemand die apparatuur verkoopt, daar hadden we geen zin in.

Maar het liep dus anders?

Dat kun je wel zeggen. Milon gaf ons als ondernemer de keuze: Ga je mee in de prijzenslag die ingezet is door de low budget clubs of ga je je verder ontwikkelen tot dé premiumclub van je gemeente? Dat was voor ons een eyeopener. Als het moeilijk gaat, lijkt een prijsverlaging een makkelijke weg. Maar dan ben je je club aan het kapot maken.

Jullie hadden dus al de overtuiging om voor kwaliteit te gaan?

Jazeker. Fitness is toch bedacht om mensen resultaat te bieden. Om de klanten goed te begeleiden en aandacht te geven. Volgens mij zijn we dat allemaal een beetje vergeten en dreigen we aanbieders te worden van hallen vol apparatuur zonder veel toegevoegde waarde.

Dat willen wij niet. Wij willen een warm bad zijn, waar mensen in een plezierige omgeving verantwoord komen bewegen en zo geholpen worden om zich beter te gaan voelen. Met de Milon Cirkel zijn onze instructeurs actiever en gerichter bezig met de klanten.

En dus werd de Milon Cirkel toch een interessante overweging?

De Milon Cirkel heeft meerdere USP’s. De volautomatische toestellen, het is een soort groepsles maar toch individueel. Het sociale contact in de cirkel is veel groter dan bij de traditionele fitness. Het is een zeer professioneel concept, volledig ondersteund door de mensen achter Milon. Alle trainingsresultaten worden geregistreerd. En natuurlijk de excentrische verhoogde weerstand. Daar werd ik meteen enthousiast van toen ik erop trainde.

Sinds wanneer hebben jullie de Cirkel nu en wat heeft het jullie gebracht?

We zijn in oktober 2012 gestart. Wat we nooit gedacht hadden in ons centrum met vooral veel groepslessen: ruim 220 leden betaalden 90 euro extra om te mogen Milonnen. Daarnaast zijn veel van die leden overgegaan van een 1x p/w naar een onbeperkt abonnement. Perfect natuurlijk. Verder hebben we 125 nieuwe leden weten in te schrijven voor een Milon abonnement vanaf januari. Allemaal leden die veel meer opleveren per maand.

Wat heeft dat betekend voor jullie ledenaantal?

Het mooie is dat we in december 2012 voor het eerst in 2 jaar groeiden in ledenaantal. In december nog wel! Dat is daarna structureel doorgegaan. We zitten niet alleen in de lift qua Milonners (die anders nooit lid zouden zijn geworden) maar ons hele centrum leeft er van op. We staan weer volop in de picture. Door deze stap hebben veel meer mensen het vertrouwen dat hun gezondheid bij ons in goede handen is.

Wat merk je nog meer?

Ons verzorgingsgebied is gegroeid. Inmiddels komen de leden ook uit omliggende dorpen en dat was voorheen veel minder. Die 35 minuten spreekt die groep enorm aan. Het is fijn te weten dat je iets hebt wat de concurrent niet heeft. We zijn anders en beter. Als er nu na een proefles op de Milon Cirkel iemand wegloopt zonder lid te worden, weet je dat je er alles aan gedaan hebt. Die komt terug of wordt nergens lid.

Hoe verhoudt de Milon Cirkel zich tot andere nieuwe ontwikkelingen die jullie in de afgelopen 30 jaar zijn tegengekomen?

We hebben natuurlijk alle trends en ontwikkelingen meegemaakt. Spinning, Tae-Bo, Zumba, noem maar op. Ik vind dit niet te vergelijken. Milon is zeker geen trend. Milon is de verbeterde vorm van fitness. Daar zit zoveel continuïteit in. Als je ziet dat alles wat voorheen minder werd (open dagen, respons op flyers, spontane walk-ins, referrals) nu weer groeit, dan weet je dat er iets bijzonders aan de gang is. Dit gaat echt een stap verder dan wat we eerder hebben leren kennen.

Tot slot: hoe ervaren jullie het als persoon achter de ondernemer?

We hebben onlangs door een faillissement een grote bedrijfsfitness klant verloren. Dat is een harde klap, ineens 60 leden minder. Ik kan me voorstellen dat meerdere clubs in deze tijd met zoiets te maken krijgen. Door concurrentie of gewoon door het gestegen aantal opzeggingen. Die klap hadden we voorheen niet zo makkelijk op kunnen vangen. Nu hebben we weer wat extra lucht. Dat geeft een erg gerust gevoel. Daarnaast kan je weer ondernemen. Je maakt wat makkelijker reclame, kan ook wat beter personeel aannemen, zelfs duurder en hoger gekwalificeerd. En we kunnen de Milon-leden per trainingsfase belonen met een leuk cadeau. Dat soort extra’s konden voor die tijd niet.

Milon heeft gebracht dat we de verwachtingen van onze leden weer kunnen overtreffen.

Milon I producten en concepten

body•LIFE 5I2013 I

Edities