- Branche actueel nieuws

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2013

I body•LIFE 3I2013

Sportesse in Aalten bestaat 25 jaar

In het kader van 25 jaar body•LIFE wordt in elk nummer een fitnessonderneming belicht die 25 jaar bestaat. In dit nummer staat Sportesse in Aalten centraal. Een naam die staat voor sport in de broekzak (tesse betekent in het Achterhoeks namelijk broekzak).

Sportesse wordt al 25 jaar gerund door Marcel de Vries en Marjon Duenk. Beiden fanatieke sporters, maar ze hadden geen achtergrond in de fitness toen ze met Sportesse startten. Marcel heeft jarenlang aan judo en jiu jutsi gedaan; later kwam daar ook krachttraining bij en dit vormde in feite de aanleiding om een fitnesscentrum te beginnen. “Ik heb toen Fitnesstrainer A en B gedaan en afgelopen jaar (pre)diabeet beweegbegeleider. Na 1 jaar is Marjon, die activiteitenbegeleidster was, er bij gekomen. Zij heeft Fitnesstrainer A gedaan en een aerobic opleiding en tal van opleidingen van Les Mills”, aldus Marcel.

Geschiedenis

Sportesse is in 1988 opgericht door Marcel. Eerst in kleine zaaltjes en daarna in 1990 in een bedrijfsverzamelgebouw ‘midden in het dorp’ dat voorheen een oude textielfabriek was. “We konden daar een ruimte huren van 600 m2, die we hebben verbouwd tot een zaal voor groepslessen”, vertellen Marcel en Marjon. “Het was voor ons in het begin veel pionieren omdat we nauwelijks ervaring hadden met fitness. Bij de bank konden we 12.000 gulden lenen. Daarvan konden we deels de verbouwing betalen en deels materialen aanschaffen zoals judomatten en steps. Al snel hadden we te weinig steps en toen heeft Marcel er een aantal steps bijgemaakt van hout. De groepslessen Conditietraining, Steps en Callanetics, waarmee we in feite zijn begonnen, geven we nog steeds. Daar is nog veel animo voor. We hebben alleen de naam Callanetics veranderd in Body Sculpture.” Na vijf jaar groepslessen durfden Marcel en Marjon de stap te maken naar fitness en werd er geïnvesteerd in cardio- en krachtapparatuur. De cardio-apparatuur kwam van Life Fitness (waar ze vandaag de dag nog steeds klant zijn), terwijl de krachtlijn van het Italiaanse merk Fassi was. De uitbreiding bleek een schot in de roos en het aantal leden groeide snel. Sneller dan gedacht gingen ze verhuizen omdat ze van de gemeente uit het pand moesten waar ze zaten. “We hebben lang gezocht naar een nieuwe locatie die we uiteindelijk dicht bij huis vonden: het oude pand van mijn vader”, licht Marjon toe. “Daar zat voorheen zijn klompenmakerij in. In 1998 zijn we het pand gaan verbouwen waarbij er tevens aan de achterkant een stuk is aangebouwd met de balie als centraal punt van het centrum. Van hieruit kunnen we het hele centrum overzien. Dat hebben we ook bewust zo gedaan omdat we binding willen houden met onze klanten en daarin investeren. Een centrum waar ze niet alleen lekker kunnen sporten, maar ook een praatje kunnen maken, koffie drinken en puzzelen. Marcel en Marjon denken beiden dat dit de grote kracht is van hun centrum. “Belangrijk is dat je transparant bent en goede contacten onderhoudt met je klanten”, vinden beide ondernemers.

Uitbreiding

Na de grote verbouwing werd er in 2000 nog een erker aangebouwd waar het krachthonk in zit, en is het aantal kleedkamers uitgebreid. Vorig jaar is de buitenplaats ingericht met een TRX trainingsruimte zodat er ook outdoor getraind kan worden. “Wat betreft apparatuur en programma’s zijn we momenteel goed voorzien”, zegt Marjon. “Sinds 2000 werken we met de programma’s van Les Mills, die heel stabiel zijn en waar voor onze instructeurs goed mee te werken valt. Natuurlijk komen er steeds nieuwe programma’s op de markt, maar ik vind vastigheid, zeker voor de klant, net zo belangrijk. Je kunt wel alles gaan omgooien met nieuwe programma’s, maar je moet je afvragen wat de toegevoegde waarde is. Les Mills biedt, ondanks dat de programma’s duurder zijn dan die van andere aanbieders, een breed programma met regelmatige updates. Dat neemt niet weg dat we met veel belangstelling de ontwikkelingen in de markt volgen waar we wel of niet in investeren. Twee jaar geleden hebben we bijvoorbeeld XCO aan ons programma toegevoegd. Er worden veel nieuwe apparatuur en programma’s aangeboden. De vraag is of je steeds met de nieuwste hype mee moet gaan. Wij kijken vooral naar wat onze klanten willen en dat de groepslessen niet teveel belastingen in ons lesrooster geven zodat lessen ook gemakkelijk overgenomen kunnen worden. We willen namelijk continuïteit in onze groepslessen met meerdere herhalingen per week. Onze leden kunnen dan gemakkelijker deze lessen volgen op tijden dat het hun uitkomt. Ik heb verschillende klanten die al 20 jaar les van mij krijgen en nog steeds enthousiast zijn.”

Toekomst

Wat de toekomst gaat brengen, weten Marcel en Marjon nog niet. “We proberen als Sportesse zoveel mogelijk in te spelen op de trends in de markt, maar wel met beleid. Zo zijn we in het afgelopen jaar gecertificeerd als Fit!vak Preventiecentrum. Dat heeft ons centrum naar een hoger niveau gebracht, zowel in doen als denken. We hebben nu een link naar de eerstelijns zorg via de praktijkondersteuners in de huisartsenpraktijk en beschikken intern over een fysiotherapeut, diëtiste en bedrijfsarts.” Marcel en Marjon zijn er van overtuigd dat een Fit!vak preventiecentrum kansen biedt voor fitnesscentra. Of dit zal leiden tot een grote schare aan nieuwe leden, betwijfelen ze. “Het is wel goed voor het imago van je centrum. Daarbij is het voor een klein centrum belangrijk dat je alle kennis zelf in huis hebt en niet alleen bij het personeel. Dan ben je kwetsbaar als er iemand weggaat.” Desondanks zien beide ondernemers groeikansen in deze markt. “Het is de kunst om je te onderscheiden in de markt en met een aanbod te komen dat anderen op dat moment niet bieden. We gebruiken daarvoor ook onze klanten als klankbord. Momenteel zijn we bezig met een nieuwe opstelling in onze groepslessenzaal. We willen daar op termijn virtual spinning gaan aanbieden, zodat op tijden dat er geen groepslessen zijn, leden zelf een programma kunnen volgen. Ook willen we in de groepslessen iets gaan doen met de Funwalker van Roblo services.” Aan ideeën ontbreekt het Marcel en Marjon zeker niet en ze zien de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet. Ze gaan met veel elan en gedrevenheid de volgende 25 jaar tegemoet. De opvolgers, hun dochters van Isa van 9 en Evi van 7, staan tegen die tijd klaar om wellicht de zaak over te nemen.

Sportesse wordt al 25 jaar gerund door Marcel de Vries en Marjon Duenk. Beiden fanatieke sporters, maar ze hadden geen achtergrond in de fitness toen ze met Sportesse startten. Marcel heeft jarenlang aan judo en jiu jutsi gedaan; later kwam daar ook krachttraining bij en dit vormde in feite de aanleiding om een fitnesscentrum te beginnen. “Ik heb toen Fitnesstrainer A en B gedaan en afgelopen jaar (pre)diabeet beweegbegeleider. Na 1 jaar is Marjon, die activiteitenbegeleidster was, er bij gekomen. Zij heeft Fitnesstrainer A gedaan en een aerobic opleiding en tal van opleidingen van Les Mills”, aldus Marcel.

Geschiedenis

Sportesse is in 1988 opgericht door Marcel. Eerst in kleine zaaltjes en daarna in 1990 in een bedrijfsverzamelgebouw ‘midden in het dorp’ dat voorheen een oude textielfabriek was. “We konden daar een ruimte huren van 600 m2, die we hebben verbouwd tot een zaal voor groepslessen”, vertellen Marcel en Marjon. “Het was voor ons in het begin veel pionieren omdat we nauwelijks ervaring hadden met fitness. Bij de bank konden we 12.000 gulden lenen. Daarvan konden we deels de verbouwing betalen en deels materialen aanschaffen zoals judomatten en steps. Al snel hadden we te weinig steps en toen heeft Marcel er een aantal steps bijgemaakt van hout. De groepslessen Conditietraining, Steps en Callanetics, waarmee we in feite zijn begonnen, geven we nog steeds. Daar is nog veel animo voor. We hebben alleen de naam Callanetics veranderd in Body Sculpture.” Na vijf jaar groepslessen durfden Marcel en Marjon de stap te maken naar fitness en werd er geïnvesteerd in cardio- en krachtapparatuur. De cardio-apparatuur kwam van Life Fitness (waar ze vandaag de dag nog steeds klant zijn), terwijl de krachtlijn van het Italiaanse merk Fassi was. De uitbreiding bleek een schot in de roos en het aantal leden groeide snel. Sneller dan gedacht gingen ze verhuizen omdat ze van de gemeente uit het pand moesten waar ze zaten. “We hebben lang gezocht naar een nieuwe locatie die we uiteindelijk dicht bij huis vonden: het oude pand van mijn vader”, licht Marjon toe. “Daar zat voorheen zijn klompenmakerij in. In 1998 zijn we het pand gaan verbouwen waarbij er tevens aan de achterkant een stuk is aangebouwd met de balie als centraal punt van het centrum. Van hieruit kunnen we het hele centrum overzien. Dat hebben we ook bewust zo gedaan omdat we binding willen houden met onze klanten en daarin investeren. Een centrum waar ze niet alleen lekker kunnen sporten, maar ook een praatje kunnen maken, koffie drinken en puzzelen. Marcel en Marjon denken beiden dat dit de grote kracht is van hun centrum. “Belangrijk is dat je transparant bent en goede contacten onderhoudt met je klanten”, vinden beide ondernemers.

Uitbreiding

Na de grote verbouwing werd er in 2000 nog een erker aangebouwd waar het krachthonk in zit, en is het aantal kleedkamers uitgebreid. Vorig jaar is de buitenplaats ingericht met een TRX trainingsruimte zodat er ook outdoor getraind kan worden. “Wat betreft apparatuur en programma’s zijn we momenteel goed voorzien”, zegt Marjon. “Sinds 2000 werken we met de programma’s van Les Mills, die heel stabiel zijn en waar voor onze instructeurs goed mee te werken valt. Natuurlijk komen er steeds nieuwe programma’s op de markt, maar ik vind vastigheid, zeker voor de klant, net zo belangrijk. Je kunt wel alles gaan omgooien met nieuwe programma’s, maar je moet je afvragen wat de toegevoegde waarde is. Les Mills biedt, ondanks dat de programma’s duurder zijn dan die van andere aanbieders, een breed programma met regelmatige updates. Dat neemt niet weg dat we met veel belangstelling de ontwikkelingen in de markt volgen waar we wel of niet in investeren. Twee jaar geleden hebben we bijvoorbeeld XCO aan ons programma toegevoegd. Er worden veel nieuwe apparatuur en programma’s aangeboden. De vraag is of je steeds met de nieuwste hype mee moet gaan. Wij kijken vooral naar wat onze klanten willen en dat de groepslessen niet teveel belastingen in ons lesrooster geven zodat lessen ook gemakkelijk overgenomen kunnen worden. We willen namelijk continuïteit in onze groepslessen met meerdere herhalingen per week. Onze leden kunnen dan gemakkelijker deze lessen volgen op tijden dat het hun uitkomt. Ik heb verschillende klanten die al 20 jaar les van mij krijgen en nog steeds enthousiast zijn.”

Toekomst

Wat de toekomst gaat brengen, weten Marcel en Marjon nog niet. “We proberen als Sportesse zoveel mogelijk in te spelen op de trends in de markt, maar wel met beleid. Zo zijn we in het afgelopen jaar gecertificeerd als Fit!vak Preventiecentrum. Dat heeft ons centrum naar een hoger niveau gebracht, zowel in doen als denken. We hebben nu een link naar de eerstelijns zorg via de praktijkondersteuners in de huisartsenpraktijk en beschikken intern over een fysiotherapeut, diëtiste en bedrijfsarts.” Marcel en Marjon zijn er van overtuigd dat een Fit!vak preventiecentrum kansen biedt voor fitnesscentra. Of dit zal leiden tot een grote schare aan nieuwe leden, betwijfelen ze. “Het is wel goed voor het imago van je centrum. Daarbij is het voor een klein centrum belangrijk dat je alle kennis zelf in huis hebt en niet alleen bij het personeel. Dan ben je kwetsbaar als er iemand weggaat.” Desondanks zien beide ondernemers groeikansen in deze markt. “Het is de kunst om je te onderscheiden in de markt en met een aanbod te komen dat anderen op dat moment niet bieden. We gebruiken daarvoor ook onze klanten als klankbord. Momenteel zijn we bezig met een nieuwe opstelling in onze groepslessenzaal. We willen daar op termijn virtual spinning gaan aanbieden, zodat op tijden dat er geen groepslessen zijn, leden zelf een programma kunnen volgen. Ook willen we in de groepslessen iets gaan doen met de Funwalker van Roblo services.” Aan ideeën ontbreekt het Marcel en Marjon zeker niet en ze zien de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet. Ze gaan met veel elan en gedrevenheid de volgende 25 jaar tegemoet. De opvolgers, hun dochters van Isa van 9 en Evi van 7, staan tegen die tijd klaar om wellicht de zaak over te nemen.

25 jaar Sportesse I branche actueel

‘Onderstaande bedrijven feliciteren Sportesse van harte met haar 25 jarig bestaan’

body•LIFE 3I2013 I

Edities