MoveToLive is trots op de samenwerking met Fitland

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2013
Waar gaat het naar toe met Nederland?

Paardenvlees wordt verkocht maar heet rundvlees. De restauranthouder neemt het niet zo nauw met de vis die we krijgen voorgeschoteld. Scharrelkippen hebben niet echt veel te scharrelen. Biologisch is onbetaalbaar en bekeuringen zijn er zogenaamd voor de veiligheid. Huizen zijn onverkoopbaar terwijl de huur maar inkomensafhankelijk moet zijn. Artsen worden per handeling afgerekend en snijden er dus lustig op los. Bij malversaties mogen ze vooral niet op de vingers worden getikt. De eigen bijdrage moet in 1 keer worden geconsumeerd terwijl we weten dat een bijdrage per bezoek meer kans maakt om de gewenste kostendaling te bereiken. Scholing wordt vereenvoudigd om het aantal afgestudeerden op te krikken en diploma´s worden bij elkaar gefantaseerd. Nergens worden zoveel onwaarheden verteld als in een sollicitatieronde. Politici breken hun beloftes en CPB berekeningen moeten achteraf altijd naar beneden worden bijgesteld. Moneymakers worden verzonnen waarbij banken voor exorbitant hoge tarieven, en lage spaarrentes, vrijwel onbereikbaar zijn. Uiteindelijk mogen dure bestuurders met nog slechts 1 extra jaarsalaris bij hun volgende job de centjes van de Nederlandse burgers gewoon opnieuw verkwanselen. Wat maken die paar miljoentjes uiteindelijk nog uit en dan is afspraak wel afspraak, toch?

Nederland is en blijft het beste en braafste jongetje uit de klas. Wij steken overal met kop en schouders bovenuit. Leveren de hoogste bijdrage aan Europa en betalen de meeste ontwikkelingshulp. Ondanks hoge wachtlijsten en verontrustende geluiden van patiënten zijn beleidsmakers en artsen er stellig van overtuigd dat Nederland de beste zorg biedt, ons pensioenstelsel een voorbeeld is en de hoogte van onze belastingheffingen de wereldranglijst aanvoert. Het vergaarde kapitaal van de rijke babyboomers moet maar snel worden aangewend tot zekerheidstelling voor de toekomst van een dreigende verloren generatie. Bejaarden- en verzorgingshuizen kunnen worden gesloten want oppasoma´s kunnen in hetzelfde ritme uiteindelijk ook de luiers van hun eigen ouders verschonen!

De zwakkere in de samenleving moet worden beschermd en de sterkere moet meer (ver)zorgen, omdat de sterkste schouders nu eenmaal de zwaarste lasten kunnen dragen.

De economie krimpt hier sterker dan in de landen om ons heen, het begrotingstekort loopt op naar 3,6% en de werkeloosheid is de 600.000 ruim gepasseerd, daarbij zit 15% van de jongeren zonder werk en leeft in de vaste overtuiging dat de rijke oudere het gras voor hun voeten heeft weggemaaid.

Een extra bezuinigingsronde moet worden ingelast, waarbij de sterkste schouders uiteraard weer de zwaarste lasten zullen dragen.

Al met al een nieuwsflash waar ik niet erg vrolijk van word en waarbij ik mij stiekem afvraag op welk punt deze sterke schouders uiteindelijk zullen breken en hoeveel dragers dan overblijven om de zwakkeren blijvend een leefbaar bestaan te bieden. Laten we hopen dat de jongere de oudere zal blijven accepteren en tolereren en dat we niet alleen de centjes maar ook het werk zullen nivelleren zodat uitkering en salaris een beloning worden voor geleverde prestaties. Een nieuwe periode waarin de economie weer hoogtij zal vieren en de zon weer voor iedereen zal schijnen staat in het verschiet, het kan alleen nog wel even duren. Tot dan zullen wij moeten beseffen dat winst maken een middel en maatschappelijke belangen het doel zal moeten zijn.

Column Marie Anne van Laak I producten en concepten

Marie Anne van Laak

Delcom

body•LIFE 2I2013 I

I body•LIFE 2I2013

Milon maakt het verschil bij…

Wat is de voornaamste reden waarom jullie voor Milon hebben gekozen?

We zochten een middel om in eerste instantie leden te behouden. We zagen een steeds sterkere groei in leden die op wilden zeggen omdat ze geen motivatie hadden om frequent te komen. Als je dan doorvroeg waarom ze geen motivatie hadden, werden de geijkte bezwaren op tafel gelegd: ik zie geen resultaat; ik vind het saai; ik heb te weinig tijd ervoor; etc.

In deze economisch slechte markt willen wij er echter alles aan doen om ieder lid te behouden en moet de retentie omhoog. Ik ben op zoek gegaan naar een middel dat inspeelt op de behoefte van mijn leden en het liefst ook nog eens de 80% van de Nederlanders aanspreekt die momenteel thuis zitten en niet fitnessen. Eén van mijn vroegere collega’s werkt nu bij Milon (Jibbe de Goede, Areamanager Benelux) , en na een gesprek bleek dat Milon hetgeen is wat de oplossing voor onze club is.

Hoeveel mensen trainen nu bij jullie op de Milon Cirkel?

Na twee maanden hadden we al 280 mensen op de Milon Cirkel trainen. Daarvan zijn er 240 die reeds lid waren van Westvliet, die allemaal 90 euro hebben betaald om op de Cirkel te mogen trainen, en 40 nieuwe leden die een lidmaatschap hebben afgesloten inclusief Milon.

Merk je ook dat de leden een goed trainingsresultaat boeken?

Hun trainingsresultaten verbeteren enorm; we krijgen dagelijks positieve feedback over hunzelf of over Milon. Ze zeggen dat ze nu eens echt aan het trainen zijn. Het is hard werken, maar te doen omdat het maar korte oefeningen zijn. Ze merken dat ze sterker en fitter worden, waardoor hun motivatie enorm toeneemt.

Hoe ervaren de leden de interactie in de Milon Cirkel?

In de Milon Cirkel hebben de leden veel meer contact met elkaar, maken ze een praatje tussen de twee rondes door, niet alleen met de instructeurs, maar vooral ook met de andere leden. Terwijl ze maar zo kort erop zitten, wordt het sociale aspect door Milon gestimuleerd, waardoor het voor de leden leuker is om vol te houden. Ook de instructeurs kunnen interactiever met de leden omgaan door ze gericht te helpen met het bereiken van hun trainingsresultaten.

Milon zegt altijd dat de Cirkel je niets kost, maar wel veel oplevert vanaf het begin. Hoe zit dan bij jullie?

Initieel vonden wij het maandbedrag van de lease behoorlijk. Maar ik was er niet aan begonnen als ik niet 100% overtuigd zou zijn van de werking van Milon. Als ik niets had gevonden voor de behoefte van mijn leden zou ik veel leden zijn kwijtgeraakt en was mijn omzet per lid verlaagd. En in de huidige markt is het belangrijk om dat gat te dichten en je huidige leden tevreden te (be)houden. Maar het klopt hoor, we hebben nog geen stuiver meer betaald dan dat de Cirkel oplevert!

En ik ben ervan overtuigd dat mensen willen betalen voor een oplossing. 80% van de mensen die binnenkomen willen afvallen en is bereid daarvoor te betalen. Als er een pil zou zijn die ze nog meer kost maar ze minder vaak hoeven te sporten zouden ze daar serieus geld voor over hebben. Nu is er een oplossing waar ze maar 1 keer per 5 dagen hoeven te trainen en meer resultaat boeken dan met de conventionele apparaten. Het gaat niet om de prijs, maar om de oplossing die je als centrum kunt bieden, en daar helpt Milon ons bij.

Merk je dat de nieuwe leden aanlopen tegen het feit dat ze voor Milon 10 euro meer moeten betalen, en daardoor bij jullie 69 euro per maand betalen i.p.v. 59 euro?

Nee, absoluut niet. We doen een behoeftebepaling en als de mensen het idee hebben dat je de oplossing voor hun pijn biedt, is geld zelden een issue. Wij zijn een club met iets luxere standaarden en de doelgroep die hier loopt en naartoe komt krijgt waar voor hun geld, zeker met Milon. Ze zijn bereid te betalen voor een systeem dat veilig, leuker, sneller en makkelijker is, en ook nog eens meer resultaat boekt. En dat verkoopt!

Wat wil je andere ondernemers meegeven?

Een duidelijke marktpositionering is essentieel om je beleid en procedures te kunnen maken. Daar zoek je de middelen bij die aansluiten op de missie en visie die je hebt als ondernemer.

Voor ons was dit middel Milon, en daar hebben we geen seconde spijt van gehad. Milon is geen wondermiddel, maar een groot antwoord op een enorme behoefte van de meeste leden om op een leuke, snelle en motiverende manier gewicht te verliezen. Het sluit aan bij de doelgroepen en hun behoeftes die we bij Westvliet hebben. Het is op dit moment een unique selling point waar de concurrentie niet tegenop kan! Want wie kan zeggen dat als mensen niet tevreden zijn binnen 90 dagen, ze hun geld terugkrijgen? Wij geven garantie op resultaat!

Westvliet, Den Haag

Ruim 60 clubs zitten er in een straal van 5 km om Westvliet Fitness & Racketclub heen. Maar liefst 80% daarvan is low budget. Paniek? Niet voor clubmanager Ambani de Haan. Met de Milon Cirkel maken ze nu een duidelijk statement: Wij kiezen voor kwaliteit.

Edities