X-Force officieel in de Benelux geïntroduceerd

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2013

I body•LIFE 2I2013

MoveToLive en Fitland vinden elkaar in de visie op de toekomst

Maarten heeft nog veel meer ambities en is bezig met de realisatie van nog 5 vestigingen. Dit alles in een tijd van economische crisis en terughoudendheid bij ondernemers en investeerders. “Er is geen crisis, er is alleen een nieuwe werkelijkheid,” relativeert Van Kempen. “We hebben nu zo’n 650 medewerkers en dat zullen er later dit jaar zo’n 1.200 zijn.”

Samenwerking

“Om deze groei te verwezenlijken, werk ik met partners samen die mij kunnen ondersteunen en mijn ideeën en visie delen”, zegt Maarten. “Daartoe behoort MoveToLive; zij zien net als ik kansen en mogelijkheden in het veranderende fitnesslandschap, maar blijven ook kritisch of deze kansen in de markt door ons voldoende benut worden. In de 26 jaar dat we met elkaar zaken doen, hebben we elkaar steeds scherp gehouden en gekeken naar waar de markt naartoe gaat. Dat is wat me ook aanspreekt in MoveToLive. Ze zijn niet gefocust op een merk of product, maar bieden een diversiteit aan concepten aan. Uiteindelijk probeer je samen naar de beste oplossing te zoeken. Het is een veranderend fitnesslandschap waarin connectie, integratie met social media en fun & entertainment steeds belangrijker wordt. Daarbij ontwikkelt een sportcentrum zich ook meer en meer richting een preventiecentrum”, aldus Maarten. De feiten dat men steeds inactiever wordt, vergrijzing zijn intrede doet en obesitas een groter probleem wordt, zijn voor Maarten redenen om hier zijn sportcentra meer op in te gaan richten. Lars Schmidt, directeur/eigenaar van MoveToLive, voorspelt dat in de toekomst een sportcentrum meer de rol gaat krijgen van het faciliteren en intensief begeleiden van uiteenlopende doelgroepen, met concepten die naadloos op de behoeftes van deze doelgroepen aansluiten. Lars vervolgt: “Een ondernemer als Maarten is duidelijk met de toekomst bezig en anticipeert op de ontwikkelingen die de markt op dat moment laat zien. Hij is de markt met zijn concepten en denkwijze in feite een stap voor en dat vereist ook voor ons als toeleverancier out of the box denken.” “Juist in tijden van crisis is het de beste tijd om te ondernemen”, vinden Lars en Maarten beiden. “Het is eigenlijk heel simpel”, zegt Maarten.

Anticiperen

“De fitnessmarkt die constant in beweging is, vraagt om oplossingen die leden binden aan de sportclub”, licht Maarten toe. “We zijn niet bang om productinnovaties op te nemen en te experimenteren met de uitwerking hiervan.” FreeMotion ziet hij als een perfecte aanvulling op het aanbod. “Op het gebied van fitness is er in de afgelopen 15 jaar eigenlijk weinig veranderd. Dat is ook de reden dat mensen afhaken. Eigenlijk is fitness saai.” Dit kan Lars beamen. “Er is maar een klein percentage mensen dat fitness echt leuk vind. Voor juist de mensen die fitness niet leuk vinden en moeilijk in de sportschool te krijgen zijn, is de fun factor erg belangrijk. Nu, met Freemotion cardio in combinatie met IFit, FreeMotion Selectorized (unieke functionele krachtlijn), Rip60 en Small Group training, wordt fitness weer leuk en afwisselend. De vertaalslag van iPad/smartphone naar Freemotion en iFit Liveâ„¢ moest er een keer van komen. Een oplossing die de productgedachte volledig ontstijgt en waarmee het mogelijk is een effectievere workout, een uitdagende en leuke training of het behalen van een specifiek doel te bewerkstelligen.” Het is volledig nieuwe interactieve software, die in alle 10" touchscreen-consolen van de FreeMotion cardio-apparaten geïntegreerd zijn. Deze software is in samenwerking met Googleâ„¢ maps ontwikkeld. De mogelijkheden hiervan zijn eindeloos en doorbreken de traditionele kaders van het fitnesscentrum zoals wij dat tot nu toe kenden. Je kunt je eigen route creëren, waar ook ter wereld, en via Streetview deze route ervaren waarbij de realistische dalingen en stijgingen door de incline trainer nagebootst worden. Maarten: “Met Freemotion en IFit wordt het voor de instructeur interessant om allerlei oefeningen te bedenken rondom de apparatuur waarmee de instructeur en het centrum zich kunnen onderscheiden. Het is een mooie methode om meer interactie tussen de leden en instructeur te genereren en ze te triggeren via social media.”

Toekomst

Met Freemotion en iFit Liveâ„¢ heeft MoveToLive een stap in de toekomst gezet naar fitness zonder grenzen en beperkingen. Lars Schmidt:

Een visie die beide ondernemers ten volle delen. “Voor mij gaat het zelfs nog een stap verder”, zegt Maarten. “In Helmond komt een complex met een zorghotel en fitness- en wellnessruimte. Daar komt ook de rollatorshop van de toekomst in. Dat houdt in dat mensen die komen voor een rollator, eerst met een trainingsprogramma en een loopband naar huis worden gestuurd waardoor de rollator wellicht 3 jaar kan worden uitgesteld. Daar ligt een uitdaging voor de fitnesscentra: om ouderen zolang mogelijk op de been te houden.” Lars denkt dat ook de zorgverzekeraars deze ontwikkelingen doorkrijgen en gaan participeren in programma’s om mensen langer fit en gezond te krijgen, waardoor uiteindelijk in de toekomst miljarden kunnen worden bespaard. Door de expertise en adviserende rol vanuit MoveToLive met Fitland als innovatieve partner, is hier een basis voor een langdurige relatie gevormd. Fitland kan naast deze samenwerking rekenen op een betrouwbare partner voor betrouwbare service, innovatieve concepten en onafhankelijk advies. Maarten en Lars kijken zeer positief naar de toekomst, mede door deze waardevolle samenwerking die tussen Fitland en MoveToLive ontstaan is.

Maarten van Kempen is 28 jaar geleden begonnen met Fitland, welke inmiddels is uitgegroeid tot een sportketen met ruim 20 vestigingen. Maar Fitland biedt veel meer: multifunctionele accommodaties compleet met hotel, partycentrum, wellness- vergader- en opleidingsfaciliteiten en zwembaden. Fitland zoekt steeds meer naar synergie tussen het sportcentrum en – preventieve – zorg zoals een samenwerking met de Arbo, fysiotherapie en privé-klinieken.

"Niet de slimste overleeft in deze markt, maar degenen die zich het beste aanpassen" "Fitness houdt niet op bij de muren van het fitness-centrum, maar kan ook thuis en op het werk"

MoveToLive I producten en concepten

Op de foto v.l.n.r. Maarten van Kempen directeur Fitland en Lars Schmidt directeur MoveToLive

body•LIFE 2I2013 I

Edities