- Greinwalder: werken met cijfers, boeiend zeg

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2014
Werken met uw cijfers… hmmm, boeiend zeg

Maar ja, welke cijfers dan? Gaat het om aantallen leden? Gaat het om uw kosten? En om welke kosten gaat het dan? De keuze welke cijfers in de gaten te houden is niet voor iedereen eenvoudig. De meeste ondernemers in de fitnessbranche zijn hun bedrijf niet gestart om met de cijfers bezig te zijn, maar vanuit hun passie. Belangrijk is u in ieder geval te blijven realiseren dat cijfers, mits juist opgesteld en geïnterpreteerd, u de waarheid vertellen en u als geen ander verder kunnen helpen. Als u het niet makkelijk heeft maar zeker ook om niet in een lastige situatie terecht te komen.

Key Performance Indicators, oftewel uw barometer

Wellicht heeft u er al eens van gehoord: Key Performance Indicators, oftewel KPI's. Een mooie Engelse term die niets meer betekent dan de verzameling van de voor u belangrijkste indicatoren van de prestaties van uw bedrijf. De barometer van uw bedrijf, zeg maar. Natuurlijk is het aantal leden dat u hebt belangrijk. Maar, zonder te weten wat de omzet is die u per lid maakt en hoe die omzet zich ontwikkelt, zegt het aantal leden eigenlijk maar weinig. Houdt u elke week of maand bij wat de instroom van nieuwe leden is? En weet u dan ook waardoor er juist in die periode een goede instroom was? Weet u hoeveel arbeidsuur u per maand, per lid besteedt? Weet u hoeveel geld u aan personeelskosten betaalt in een bepaalde periode? En had u dat ook voorzien voor die periode? Waar het dus om gaat is niet zozeer de op zichzelf staande getallen. Juist de combinatie van meerdere getallen vertellen u precies hoe het gaat. Door de verschillende cijfers in een overzicht, de zogenaamde Business Balance Score Card (BBSC), bijeen te brengen en af te zetten tegen uw doelstellingen, creëert u een gereedschap waarmee u in de kortst mogelijke tijd een optimaal beeld heeft van de ontwikkeling van uw bedrijf. Wanneer u maar wilt, wanneer u het maar nodig hebt.

Wekelijks,

maandelijks, jaarlijks

Als u besluit te gaan werken met uw cijfers door met KPI's en een BBSC aan de slag te gaan, doet u er verstandig aan om te beginnen met een analyse van uw cijfers. Een goede manier is om uw cijfers te vergelijken met branchecijfers. Hoe scoort u op verschillende punten in vergelijking met uw collega's? Een zogenoemde benchmark, waar we ook bij Greinwalder & Partner voor veel klanten mee werken. Vervolgens kunt u voor uzelf doelstellingen formuleren. Zowel voor de korte termijn als voor de middellange en lange termijn. Als u uw doelstellingen eenmaal geformuleerd hebt, zet u deze om in KPI's en bepaalt u de frequentie waarin u de ontwikkeling in uw cijfers wilt meten/ weten. Zo ontstaat op eenvoudige wijze een systematiek van meten = weten waarmee u uw bedrijf kunt sturen richting het halen van uw doelen, lees; het verbeteren van uw rendement.

Scoort u op al deze punten beter dan de richtlijn, dan kunnen we u feliciteren. U moet met deze onderneming wel geld verdienen. Scoort u op een of meer punten slechter dan de richtlijn, dan zijn er absoluut mogelijkheden uw rendement te verbeteren.

Overige kosten

Welke cijfers zijn dan interessant om op regelmatige basis te volgen? Dit kun je van meerdere kanten benaderen. De belangrijkste vragen die je hierbij moet beantwoorden zijn: kan ik de hoogte van de kosten of de opbrengsten relatief eenvoudig beïnvloeden en hoeveel invloed heeft dit op mijn resultaat? Als we de kosten onderverdelen in grote brokken praten we over 3 categorieën. Allereerst uw personeelskosten, daarnaast uw huisvestingskosten en als laatste de overige kosten (denk hierbij aan groepsleslicenties, abonnementen op tijdschriften, verzekeringen enz.). Vaak zien we dat ondernemers veel tijd stoppen in de overige kosten. Natuurlijk is het goed die eens goed tegen het licht te houden, maar dit zijn meestal niet de besparingen die tot een wezenlijke verbetering van uw resultaat leiden. Focus dus op de kostenposten én de opbrengsten die eigenlijk voortdurend te beïnvloeden zijn en verwerk deze in uw BBSC.

Conclusie

Misschien heeft u op zich niets met cijfers, maar als u ervaart dat cijfers u helpen, zult u merken dat het werken met deze cijfers niet alleen richting geven aan uw bedrijfsvoering, maar u ook een terecht gevoel van zekerheid geven.

U hoort het vast vaker. Bijvoorbeeld van uw accountant of andere adviseurs: 'Ken uw cijfers', 'Meten is weten', 'Werken AAN uw bedrijf en minder IN uw bedrijf'. Ook wij, mijn collega's en ik, roepen dit soort kreten maar al te vaak. En niet zonder reden want juist in minder makkelijke tijden is het zaak niet alleen uw financiën op orde te hebben, maar uw cijfers ook echt te kennen.

Doe de test

Om u een eerste indicatie van de prestaties en de mogelijkheden van uw fitnessonderneming te geven, hebben we een paar indicatoren op een rijtje gezet. Let op. De richtlijn die geformuleerd is, is die van een onderneming in het middensegment. Voor low-budget aanbieders en clubs in het hoge segment gelden andere richtlijnen.

Indicator Richtlijn

Personeelskosten Maximaal 40% van uw omzet

Personeelskosten + huisvestingskosten samen Maximaal 60% van uw omzet

Aantal leden per m2 Minimaal 0,85

Arbeidsuren per lid, per maand Maximaal 1,3

greinwalder I business

René Wantzing is consultant | marketingspecialist bij Greinwalder & Partner Marketing Services International, Europa's grootste marketingadviesbureau voor de fitnessbranche, o.a. bekend van succesconcepten als Slim Belly en Hoe fit is Nederland. Zijn specialismen zijn bedrijfseconomische aspecten, verandermanagement en rendementsoptimalisatie. Hij is benieuwd naar uw reactie: rene.wantzing@greinwalder.com

Edities