- Persoonlijke coaching van de 21ste eeuw

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2014

I body•LIFE 5I2014

business I Opleidingen

PUUR Fitness is gevestigd in Tilburg en Oss. PUUR onderscheidt zich van andere fitnesscentra doordat ze de abonnementskosten laag houden, zonder in te leveren op de kwaliteit van service, lessen of toestellen.

Uit wat voor gezin komt u?

Ik kom niet uit een ondernemersgezin. Mijn moeder werkte op de personeelsadministratie van een bedrijf en mijn vader was chauffeur. Ik heb nog een oudere broer die ook zelfstandig ondernemer is, en een jongere zus.

Hoe bent u ondernemer geworden?

Ik had al snel door dat ik niet het type ben om voor een baas te werken. Voordat ik in de fitness begon, heb ik lange tijd een beveiligingsbedrijf gehad. In die tijd sportte ik bij een fitnesscentrum in Tilburg. De eigenaar van betreffende fitnesscentrum heeft me toen benaderd of er van mijn kant interesse was om samen een fitnesscentrum te beginnen. Hier had ik wel oren naar en in 2001 werd ik met twee andere compagnons mede-eigenaar van Elegance Health Centre in Waalwijk, dat gevestigd was in een pand van mij. Een mooie tijd maar op een gegeven moment wil je weer verder en in 2008 heb ik mijn aandeel verkocht aan mijn compagnons. Elegance Health Centre is vorig jaar verkocht aan Basic Fit en deze is nu in mijn pand gevestigd. In Tilburg had ik indertijd een pand met een sportbestemming in mijn bezit dat ik te huur had staan. Dat kreeg ik echter niet verhuurd. Ik heb o.a. Fit for Free en Your Health benaderd, maar ook zij hadden geen interesse om het pand te huren. Uiteindelijk ben ik in 2009 in betreffende pand voor mezelf begonnen met PUUR Fitness.

Hoe is uw onderneming gegroeid en hoe heeft dat plaatsgevonden?

Om een fitnesscentrum te beginnen in Tilburg was wel een gewaagde stap want ik moest wel de concurrentie aangaan met 24 andere sportscholen. Dat ik deze concurrentiestrijd goed heb doorstaan blijkt wel uit het ledenaantal. Voordat ik open ging, had ik al 750 leden. Een aantal dat in de afgelopen jaren gestaag is doorgegroeid. PUUR Fitness werd in 2012 uitgeroepen tot de beste sportschool van Tilburg. Momenteel telt PUUR circa 4.500 leden. In september vorig jaar ben ik in Oss begonnen in de leegstaande Opel-garage Lathouwers. Een prachtige zichtlocatie met optimale parkeermogelijkheden, de ideale locatie voor een tweede vestiging van PUUR Fitness. In de maanden voor de opening is de showroom (1.500 m²) grondig verbouwd en is de buitenzijde van het pand geheel gerestyled, zodat het pand een geheel fris en nieuw uiterlijk heeft gekregen. De vestiging van een fitnesscentrum op deze locatie is mede mogelijk gemaakt door de medewerking van de gemeente Oss en het nieuwe bestemmingsplan dat voor dit bedrijventerrein in de maak is. In Oss borduren we voort op het budgetconcept van Tilburg. Want in het middensegment en topsegment zitten genoeg clubs zoals The Wave, Fitland en Achmea. Daarnaast zit hier net om de hoek een Basic Fit. Ik heb wel een beetje marktonderzoek gedaan, maar ik denk dat ik de concurrentie aankan. Ik zal de goedkoopste worden, met de beste faciliteiten.

Hoe onderscheidt PUUR Fitness zich in de markt?

PUUR Fitness onderscheidt zich met name door onze service. Zo bieden wij naast fitness ook live groepslessen aan en sinds kort ook virtuele groepslessen, dat een mooie aanvulling is op de bestaande groepslessen. Daarnaast hebben we ruime kleedkamers met douches. Dit allemaal tegen een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Behalve dat onderscheiden we ons ook door het aantal leden per vierkante meter. Er zijn in Oss nog meer sportscholen die proberen zoveel mogelijk kwaliteit te leveren voor weinig geld. Een veelgehoorde klacht is echter dat het daar zo druk is dat het onpersoonlijk wordt en er een onprettige sfeer hangt. Puur Fitness telt momenteel 1.500 m2 waarin alle toestellen ruim staan opgesteld. Hierdoor zitten sporters niet op elkaars lip en hoeven ze niet in de rij voor een toestel. Als we in de toekomst zouden groeien in ons ledenaantal, hebben we nog genoeg uitbreidingsmogelijkheden waardoor we ervoor kunnen blijven zorgen dat het niet te massaal wordt. Wat leuk is, is dat we ook een buitenruimte hebben. Daar willen we bootcamp trainingen gaan geven.

Een andere onderscheidende factor is de abonnementstructuur: die is ingedeeld in categorieën, aangeduid met sterretjes. 1 sterretje staat voor onbeperkt fitnessen van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 17.00 uur en in het weekend voor 11 euro p/mnd (bij een jaarcontract). Daar maken veel ouderen gebruik van. Een 4-sterren abonnement staat voor onbeperkt fitnessen en groepslessen voor 20,95 euro p/mnd (bij een jaarcontract). Iedereen kan bij ons zijn eigen abonnement kiezen en dat kunnen ook korte abonnementen zijn zoals een maandcontract of een kwartaalcontract, maar daar betaal je dan wel meer voor. Ideaal voor verenigingen die een zomer- of een winterstop hebben maar toch willen trainen. Iets wat andere budgetclubs zeker niet hebben. Dat neemt echter niet weg dat je tegenwoordig hard moet knokken om klanten binnen te krijgen. Vandaar dat we ook actief zijn met adverteren, op alle social media kanalen aanwezig zijn en inmiddels ook een eigen app hebben. Hiermee kunnen alle leden direct informatie ophalen over het lesrooster, de laatste nieuwtjes lezen, informatie over onze instructeurs opvragen en foto's en video's bekijken. Daarnaast kunnen ze deze app ook gebruiken voor hun eigen trainingsprogramma.

Hoe kijk je aan tegen de fitnessbranche en wat kan er verbeterd worden?

Ik werk nu ruim 13 jaar in de fitnessbranche en vind het een leuke branche. Bijzonder van deze branche is wel dat je elk jaar 40 tot 50% van je klanten kwijt raakt. Je blijft dus continu bezig om klanten binnen te halen. Dat is soms moeilijk uit te leggen aan andere ondernemers, maar is inherent aan onze branche. Ik merk wel dat de branche professioneler is geworden, waar een aantal grote ketens de markt domineren. Als kleine zelfstandige ondernemer wordt het lastiger om te concurreren tegen deze ketens die ondersteund worden door investeringsmaatschappijen en daardoor flink kunnen uitbreiden en agressieve reclamecampagnes kunnen voeren. Van de andere kant denk ik dat je als kleine club je beter kunt onderscheiden in de lokale markt en ook sneller persoonlijk kunt inspringen op lokale ontwikkelingen. Daar ligt volgens mij de kracht van het ondernemerschap.

Hoe ziet de toekomst eruit?

In de toekomst zou ik graag nog verder willen uitbreiden met een derde en een vierde club. Ik was zo goed als rond met een ruimte in een andere stad, maar toen ik hoorde dat daar een Fit for Free net voor mij zou worden geopend, heb ik er vanaf gezien. Ik ben niet bang om de concurrentie met hun aan te gaan, maar als zij eerder open gaan dan ben je toch een hoop mensen al voor een jaar kwijt. Het liefst zoek ik een locatie ergens in Brabant die niet te ver ligt van de clubs in Tilburg en Oss, want als ondernemer wil ik nauw betrokken blijven bij de clubs die overigens worden geleid door een bedrijfsleider waarmee ik wekelijks overleg heb over het te voeren beleid en acties. Zo waren we een van de eerste in Nederland met een functionele trainingskooi. Kortom er liggen nog genoeg uitdagingen om de club verder te verbeteren.

Persoonlijke coaching van de 21ste eeuw

De vraag naar persoonlijke coaching stijgt, maar ook de aanbieders springen als paddenstoelen uit de grond. Je kunt hierbij denken aan personal training studio's, maar ook aanbieders van leefstijl-coaching en afvalprogramma's. Om te kunnen concurreren in deze groeimarkt is het belangrijk dat je als je als club goede, ondersteunende tools tot je beschikking hebt om zulke persoonlijke coaching effectief en efficiënt aan te kunnen bieden. Op deze manier kunnen je trainers focussen op wat belangrijk is; het begeleiden van jouw klanten. De inzet van software en mobiele apps in het bijzonder biedt daarbij mooie mogelijkheden om dit proces te ondersteunen.

Communicatie

Met internet en daarmee verbonden mobiele telefoons ben je als fitnessaanbieder in staat op ieder moment met je klanten te communiceren. Dit is tweerichtingsverkeer, want als je klanten feedback hebben moet je daar voor open staan. De bekende tools hiervoor zijn e-mailcommunicatie, Facebook en Twitter. Met Virtuagym bieden we één eigen sociale omgeving in eigen merk en huisstijl, met gekoppelde mobiele apps voor club of trainer. Hierbinnen kunnen trainers direct communiceren met klanten en klanten ook met elkaar. Zo kun je investeren in persoonlijk contact en een community, waarbij sociale interactie wordt gestimuleerd via discussies, groepsuitdagingen en koppelingen met Facebook en Twitter. Dit is zinvol, want uit onderzoek blijkt dat sociale interactie met en tussen klanten leidt tot een hogere retentie.

Boeken en facturatie

Een uitdaging bij het aanbieden van personal coaching is de rompslomp ten aanzien van de boekingen en de facturatie daarvan. Mensen bellen en mailen om voortdurend om afspraken te maken, annuleren en verzetten. Dat is vragen om fouten, met boze klanten als gevolg. Op verzoek van onze klanten hebben we binnen Virtuagym een volledig geïntegreerd boekingssysteem ontwikkeld waarbij klanten zelfstandig afspraken kunnen boeken en afzeggen via het online clubportaal of de mobiele app. Dat scheelt niet alleen heel veel tijd voor je personeel voor het plannen, maar is ook fijner voor je klanten. Zij kunnen immers op ieder moment boeken, annuleren en beschikbaarheid checken, waarbij credits automatisch worden af- en teruggeboekt. Dit resulteert er in de praktijk vaak in dat klanten van clubs vaker boeken, omdat ze last minute nog een sessie kunnen inboeken zonder hiervoor te hoeven bellen.

Klantbegeleiding

Een goede klantbegeleiding staat natuurlijk centraal bij persoonlijke coaching. Ook hierbij kun je als club ICT inzetten om dit proces gestructureerd en op kwalitatief hoogwaardig niveau te laten verlopen. Allereerst is een goede intake van groot belang. Hier biedt Virtuagym met de test- en meetmodule een mooi framework voor. Vervolgens kan aan de hand van de doelstellingen van de klant een persoonlijk trainingsprogramma worden klaargezet. Dit maakt de trainer niet steeds handmatig opnieuw, maar hiervoor put hij uit de database van sjablonen die je als club kunt klaarzetten. Zo houdt de trainer meer tijd over voor zaken als behoeftebepaling, motivatie en ondersteuning. Ook is het mogelijk om geheel geautomatiseerd een voedingsprogramma op maat te laten maken door het systeem. Voeding is elementair voor het behalen van resultaten en Virtuagym is uniek in het geïntegreerd kunnen aanbieden van trainings- en voedingsbegeleiding.

Return on investment

Het aanbieden van persoonlijke coaching moet natuurlijk wel extra omzet opleveren. Door de ondersteuning van technologie kun je efficiënter werken, wat tijd – en dus geld – bespaart. Daarnaast kun je behalve personal training ook leefstijl coaching aanbieden, wat betaalbaar is voor een grotere groep van je klanten. Dit levert niet alleen meer omzet op, maar helpt die klanten gemotiveerd te houden en hun doelen te bereiken. Uit onderzoek blijkt dat gemotiveerde klanten vaker komen, langer klant blijven, meer besteden en vaker vrienden doorverwijzen. Kortom, investeren in goede begeleiding loont.

Persoonlijke coaching blijft nog steeds in populariteit stijgen, aldus het jaarlijkse onderzoek Worldwide Survey of Fitness Trends van het American College of Sports Medicine. Ook in 2014 wordt verwacht dat de vraag blijft toenemen. Hugo Braam van Virtuagym vertelt hoe je als fitnesscentrum of PT'er optimaal op de trend kunt inspringen door inzet van nieuwe technologie.

virtuagym I business

body•LIFE 5I2014 I

Edities