- Nieuws

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2014

Bekende bedrijven als Power Plate en Les Mills hebben inmiddels ook al virtuele programma’s. Insiders voorspellen dat Virtual Fitness (VF) de trend voor de komende jaren wordt. Sommigen vinden VF nog een eng idee dat niet kan tippen aan live groepslessen. Anderen zien kansen op het gebied van VF en spelen hierop in.

Tijdens een bijeenkomst, genaamd “Virtual Fitness Experience”, georganiseerd door Virtual Training Concepts, XCO Sports Company en First Impression, vertelde Marc Neijland van Virtual Training Concepts en ClubJoy dat VF erg in opkomst is in Nederland. De vraag ernaar neemt volgens hem erg toe en kan ook goed gecombineerd worden met live groepslessen. “Nederland loopt hierbij nog achter met andere landen zoals Duitsland en Engeland waar VF gemeengoed begint te worden. Maar het geloof in VF begint geleidelijk toe te nemen. Bij veel budgetcentra worden al VF lessen gegeven. Ze zijn er in feite mee begonnen.”

Kansen voor de ondernemer

Marc snapt best dat veel mensen sceptisch zijn t.o.v. VF omdat live groepslessen veel dynamischer zijn dan een groepsles voor een scherm. Toch biedt VF volgens Marc veel kansen voor de ondernemer. Met VF kan hij bijvoorbeeld in de rustige uren zoals overdag extra groeplessen aanbieden. Veel fitnesscentra hebben een groepsleszaal die overdag vaak leeg staat en dat zijn dan in feite dure vierkante meters. Met VF kun je zalen overdag optimaal benutten. Je ziet ook vaak dat mensen beginnen met VF lessen en daarna doorstromen naar live groepslessen. Sommige mensen vinden het juist prettig om eerst de les virtueel te volgen, om zo de choreo onder de knie te krijgen, zodat ze in de live les beter mee kunnen doen. De drempel voor VF ligt dus lager dan bij live groepslessen. Het gevaar bij VF is dat er geen begeleiding aanwezig is en dus niemand je kan corrigeren als je de oefeningen verkeerd uitvoert. Hier is aan gedacht bij de productie van de workouts, de choreografie van virtuele lessen zijn iets versimpeld. Voor service clubs liggen hier ook kansen, de toch aanwezige fitnessinstructeur kan tijdens de virtuele les de nodige aanwijzingen geven. Marc beaamt dat als je VF gaat starten, je dit op een goede manier moet doen met state-of-the- art programma’s gegeven door topdocenten in combinatie met perfect beeld en geluid dat op deze manier bijdraagt aan een totale Virtuel Fitness Experience. Het blijkt uit de praktijk dat VF ook een inspiratiebron kan zijn voor groepsles-instructeurs.

Onderscheid

De vraag is natuurlijk: hoe onderscheid je je met VF? Aan de hand van de stelling: “Als service club verlaag je jezelf niet tot het geven van virtuele groepslessen. Budgetclubs doen dat namelijk al,” werd er gediscussieerd. Eén iemand was het oneens met de stelling en vond dat de instructeurs de lessen maken en dan kan via VF niet. Een ander iemand vond dat je als serviceclub, gezien de kosten, niet de hele dag live groepslessen kunt geven. VF is een mooie aanvulling hierop. Iemand opperde nog als idee om een VF te combineren met een live groepsles en dat de instructeur de zaal in gaat om mensen te begeleiden. Een aantal vinden VF juist een manier om de service te verhogen, door op ieder tijdstip van de dag live & virtuele groepslessen aan te bieden. Iedereen was het er wel over eens dat VF nooit de live lessen zal vervangen, maar wel een perfect middel vormt om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met een diversiteit aan lessen.

Toekomstige ontwikkelingen

Marc voorspelt een grote markt in VF waarin zelfs de digitale instructeurs sporthelden kunnen worden. “Met VF kun je je onderscheiden in de markt, mits je de goede programma’s aanbiedt. Een veelbesproken term is: ‘Content is King’. En inderdaad, de vormgeving, inhoud en kwaliteit van virtuele groepslessen bepalen het succes van deze nieuw trend. Een groot aantal aanbieders is hierin inmiddels actief en levert fantastische trainingen. Virtual Training Concepts (VTC) werkt uitsluitend met Nederlandse en Belgische topdocenten en is een samenwerkingsverband van ClubJoy samen met XCO Sports Company. Zij zijn verantwoordelijk voor de programma’s waarbij de choreografieën van de lessen van ClubJoy, XCORE en BRN worden bijgesteld voor virtuele toepassingen. Daarbij wordt voor de implementatie van VF de infrastructuur van ClubJoy benut. Inmiddels worden door de combinatie 6 programma’s aangeboden: VTC Cycle, Power, Yoga en Dance, XCORE Virtual en BRN Virtual.” First Impression is geselecteerd als technologie partner die de Virtual Fitness Player levert en kan zorgen voor de zaalinrichting op het gebied van audiovisuele techniek.

Hardware

“Om de Vitual Fitness Experience compleet te maken, is het van belang dat de inrichting en het beeld en geluid in de groepsleszaal van top kwaliteit is”, zegt Koen Wouters van First Impression. “De beleving moet compleet zijn, anders haken mensen snel af. Wat je vaak ziet in groepsleszalen is dat het licht en geluid niet goed op elkaar zijn afgestemd. Wij hebben een systeem ontwikkeld waarbij de beelden, licht en geluid met een druk op de knop automatisch opstarten. Het hart van deze installatie wordt gevormd door Virtual Fitness Player.” Het is een open systeem, waarvoor Wouters ook pleit. Virtuele lessen van een aanbieder naar keuze kunnen worden ingepland en afgespeeld. Naast de virtuele lessen zijn er mogelijkheden tot het vertonen van narrowcastingcontent in eigen huisstijl: nieuws, informatie enz. en een goed medium om te communiceren met de klant. Alle content zoals de VF lessen en narrowcasting kan met Virtueel Fitness Online tool eenvoudig ingepland worden.

virtual fitness I producten en concepten

bekijk hier

de demo video

van VTC

body•LIFE 5I2014 I