- 'De toekomst van fitness'

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2014

Bekijk hier de aftermovie van

This is One in

Ziggo Dome

I body•LIFE 5I2014

De toekomst van fitness! Waar liggen de kansen en waar de bedreigingen?

De afgelopen jaren is de fitnessmarkt ingrijpend veranderd. De markt is verzadigd en wordt gekenmerkt door een sterke concurrentie op prijs als gevolg van de opkomst van budgetketens. Hoe de toekomst van fitness eruit ziet, valt moeilijk te voorspellen. Toch zijn er op basis van onderzoeken wel voorspellingen te maken.

Tijdens het evenement One dat onlangs werd gehouden in de Ziggo Dome sprak Phillip Mills, een van de pioniers in de internationale fitnessindustrie en de drijvende kracht achter de Les Mills groepslessen, over de toekomst van fitness.

Phillip begon zijn betoog met te stellen dat we gezamenlijk een missie hebben om een fittere planeet te creëren. “We moeten mensen helpen om als het ware verliefd te worden op fitness zodat ze een workout willen. Volgens Phillip zitten we in de business van motivatie en niet in de business van fitness. We zijn in staat om dit in te vullen, want we worden omringd door inspirerende mensen. Mijn doel is dan ook om een betere wereld te maken voor onze kinderen en kleinkinderen en manieren te creëren om mensen in beweging te krijgen. Dat is de rol van de fitnessindustrie.”

Kleinschalige fitnessstudio’s

Hij tekent wel aan dat de traditionele fitnessclubs een groot risico lopen, tenzij ze op tijd veranderen. De fitnessindustrie evolueert in rap tempo en in opkomst zijn: Online fitness, Fitness games, Outdoor fitness en Voeding en Medicijnen. Volgens het onderzoeksbureau Nielsen waar Phillip de cijfers uit aanhaalde, doet wereldwijd 39% van de mensen regelmatig aan beweging, terwijl 22% geen interesse heeft in regelmatig bewegen. Tenslotte doet 39% van de mensen niet aan beweging maar zou het wel graag willen doen. Toch blijkt wereldwijd dat 61% van de reguliere sporters doet aan gymnastiekachtige activiteiten. Daaronder valt fitness, yoga, pilates, dance, groepstraining, trainen met gewichten, krachtapparatuur, cardio apparatuur en workout met een Personal Trainer. Veel van deze activiteiten vinden plaats in multifunctionele fitness- en healthcentra. Daarnaast vinden ook steeds meer activiteiten plaats in kleinere zogenoemde boetiekstudio’s waar crossfit, curves, soulcycle wordt aangeboden en verder in PT Studios, yoga en pilates studio’s, hotel fitness en thuis fitness. De markt waarin fitnessactiviteiten wordt aangeboden is dus heel divers.

Millennials

Een belangrijke doelgroep voor de fitnessindustrie noemt Phillip de zogenoemde millennials. Daarnaast heb je nog de doelgroep 35 tot 54 jaar en de babyboomers 55+.

Millennials zijn tussen de 18 en 34 jaar oud en zijn idealistisch, goed geïnformeerd, digitaal georiënteerd, vaak hoog opgeleid en zoeken eerst online voordat ze wat kopen. Ze vertrouwen wat anderen zeggen en hebben geen vertrouwen in advertenties. Hun waardes zijn cool, smart, authentiek, experimenteel en groen. En ze prefereren een training met veel variatie, competitieve elementen, sociale connectie en power. Maar wat drijft ze? 40% wil gezonder worden terwijl 32% gewicht wil verliezen en een steviger lichaam wil krijgen.

Dit willen ze bereiken door een combinatie van uitdaging en fun. Op de vraag wat de reden is om naar een fitnessclub te gaan, ging het vooral om vertrouwdheid met de locatie, de sfeer, de trainingsapparatuur en groepslessen op muziek. 37% van de reguliere fitnessers neemt deel aan trainingsvormen met apparaten en 36% neemt deel aan groepsfitnessactiviteiten. Het succes van de groepfitnessactiviteiten hangt grotendeels af van de instructeur. Van belang hierbij is dat 50% een intelligente en enthousiaste instructeur prefereert. Hij moet weten wat hij wil.

Digitale marketing

Wat zeggen deze cijfers nu? Clubs dienen hiermee rekening te houden en hun beleid hierop aan te passen. Toch blijven veel traditionele clubs vasthouden aan hun bestaande beleid en zijn niet bereid om te experimenteren. Terwijl bijvoorbeeld budgetclubs dat wel doen en in de praktijk steeds meer service bieden en daardoor ook groeien. Het onderscheid tussen een budgetclub en serviceclub is in de praktijk nauwelijks meer merkbaar. Waarom dan de hoofdprijs betalen? In opkomst zijn de zogenoemde boetiekclubs en fitness boxen die een veel betere workout en beleving bieden. The Millennials (19-34 jaar) gaan daar graag naar toe en zijn ook bereid daarvoor te betalen. Zo betaal je bijvoorbeeld voor Crossfit (dat 10.000 clubs heeft) 200 dollar per maand. Een ander succesvol voorbeeld op dit gebied noemt Phillip Soulcycle, hét recente Amerikaanse succesverhaal op het gebied van fitness. Deze ‘spinningtempels’ worden bezocht door celebrities en bieden een oase aan service. De workouts zijn zo leuk en effectief dat de leden met liefde de absurd hoge fees betalen van 34 dollar per les. Ze adverteren op een niet-traditionele manier, soms heel sexy, en hebben op Facebook veel volgers waar ook leuke filmpjes op staan – in feite haast kleine speelfilms. Digitale marketing is dan ook niet meer weg te denken en daar zul je als club in moeten investeren. Naast e-mail zijn Facebook, YouTube, Twitter en Instagram belangrijke kanalen. Daarbij dient je website niet statisch te zijn, maar juist prikkelend en interactief. Zorg bijvoorbeeld dat je bloggers hebt voor je website en doe ook aan online adverteren.

Beleving

Een ander aspect dat Phillip belichtte was beleving. Dit wordt steeds belangrijker En dat kan zijn van basic tot heel luxe met sfeervolle verlichting, ledwanden enz. Als voorbeeld noemde hij Immersive Fitness dat zich laat zich inspireren door live muziek technologie en 360 graden cinema dat de studio training naar een volgend niveau brengt. De bewegingen van de instructeurs zijn perfect gesynchroniseerd met muziek en afbeeldingen en dat creëert op deze manier een meeslepende fitnesservaring. Het project voegt een rijke visuele ervaring toe aan de muziek en de choreografie van de groepslessen. De deelnemers aan een indoorcycling klas komen dan bijvoorbeeld terecht in omgevingen zoals het beklimmen van een onmogelijk steile gletsjer of doen een sprint op een digitale wielerbaan. Of je komt tijdens een dans workout midden in een muziekfestival terecht waar iedereen samen danst. Op deze manier worden consumenten voortdurend betrokken en uitgedaagd door hun workout. Binnenkort maakt Immersive Fitness een promotionele tour door de grote steden in Europa. Ergens in september staat dit project in Amsterdam.

Groeps fitness trends

Na afloop van de presentatie van Phillip Mills was de redactie van body LIFE in de gelegenheid om Phillip kort persoonlijk te spreken, met name over de trends en ontwikkelingen. Volgens Phillip zijn er 3 trends: HIIT (High Intensity Interval Training), virtuele groepslessen en de focus op jongeren. “HIIT trekt momenteel veel fans aan en dat is ook geen wonder gezien de resultaten die je met deze training boekt in 30 minuten. Met de Les Mills GRIT series bieden we een dergelijke workout aan.” De tweede trend is virtueel groepsfitness dat volgens Phillip een trend zal blijven. Want met virtuele groepslessen krijg je tevreden consumenten doordat ze krijgen wat ze willen en wanneer. Om de optimale beleving te krijgen dient virtueel fitness wel plaats te vinden in een ruimte die donker is met een groot scherm waarop de beelden geprojecteerd worden in combinatie met surround geluid. De derde trend die Phillip voor de komende jaren ziet, is de focus op kinderen. “Er is behoefte aan groepslessen voor kinderen die afgeleid kunnen zijn van groepslessen voor volwassenen. Dit om kinderen in beweging te krijgen. Er heerst wereldwijd veel bewegingsarmoede onder kinderen. Dat is ook de reden dat we Born to Move hebben ontwikkeld, een workout die zich specifiek richt op kinderen. Hoe vroeger we de basis leggen om kinderen meer te laten bewegen, hoe gezonder ze straks zullen leven.”

bekijk hier

A History of

Les Mills

ontwikkelingen I branche actueel

body•LIFE 5I2014 I