- Fitness vandaag – internationale pagina’s

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2014

I body•LIFE 3I2014

The future of fitness

Sportcentra zijn de ideale partners van de gezondheidzorg!

Professor Willem van Mechelen stak de spits af. Hij gaf een inspirerende presentatie waarin duidelijk werd dat elke euro geïnvesteerd bewegen economisch wel 3 tot 4 euro op kan leveren. We zijn met z’n allen tussen 1960 en 2010 meer dan 140 kcal minder per dag gaan gebruiken en misschien wel een veelvoud hiervan meer gaan eten en dat eist nu zijn tol, volgens Van Mechelen. 30 minuten bewegen per dag is de norm, maar meer is beter en intensiever is beter voor onze gezondheid. Van Mechelen presenteerde verschillende meta studies waaruit bleek dat het effect van bewegen en sport in de meeste gevallen ongeveer gelijk of beter is dan het effect van medicijnen. “Onderzoek is inmiddels voldoende gedaan, rapporten hebben we ook voldoende, nu hebben we commitment nodig”, aldus Van Mechelen. Volgens Van Mechelen is de fitnessbranche de ideale partner van de gezondheidszorg en wordt het tijd dat we die brug gaan slaan.

Even op YouTube bekijken: “23 and 1/2 hours: What is the single best thing we can do for our health?”

Voor de eerste keer een reductie van levensverwachting

Philip Roux, hoofd van de unit Health & consumers van de Europese commissie, gaf misschien wel de meest belangrijke waarschuwing die we ons aan moeten trekken: “Voor het eerst in het bestaan van de mensheid heeft de jeugd van tegenwoordig een lagere levensverwachting dan de ouders.” Er heeerst volgens Roux een ware overgewicht- en obesitas-epidemie, een voorbode voor vele chronische aandoeningen. Met name de toename van overgewicht en obesitas onder de jeugd is erg zorgwekkend volgens Roux. Hij geeft het advies om als fitnessbranche meer te focussen op het gebruik van activity sensors en sociale interactie. Ook adviseert hij om ons als fitnessbranche niet alleen te concentreren op fitness maar op oplossingen voor het inactiviteitsprobleem, wat schrikbarend aan het groeien is. Hij eindigt met de woorden “do it yourself, do it for your health”.

80 miljoen klanten in 2020

EHFA had de toestellen leveranciers van de fitnessbranche uitgenodigd voor een rondetafeldiscussie over de belangrijkste stappen om te nemen om voor 2020 80 miljoen leden te behalen in de Europese fitnesscentra. Momenteel sport 9% van de Europeanen in sportcentra, doelstelling voor 2020 is om dit te tillen naar 16%. Bob Barker (president Precor), Chris Clawson (president Life Fitness), Daniel Clayton (vise president Johnson Health Tech), Corrado Colli (Global Business Director Technogym), Art Hicks (president Cybex international) en Arie van Winkelhof (CEO Gym 80) gaven hun visie op wat er moet gebeuren. Colli’s advies: Meer beleving in de clubs en leden meer monitoren is cruciaal om leden langer vast te houden. Clawson houdt een pleidooi om er eerst voor te zorgen dat meer mensen van inactief naar actief worden gestimuleerd en de instap naar fitness laagdrempeliger en simpeler te maken. Ook hij gaf aan dat het registreren van beweeggedrag en training steeds belangrijker gaat worden. Barker gaf een inkijk in de groeiende doelgroep, 50- en 60-plussers, als we daar niet op inhaken verliezen we de slag volgens Barker. Ook Winkelhof is er van overtuigd dat we er aan moeten werken met name de ‘couch potato’ van de bank te krijgen, en Clayton sloot af met een oproep om ons product doelgroep gericht door te ontwikkelen zodat het meer toegespitst kan worden op de behoeften van de verschillende klantgroepen.

Healthy people, healthy planet

Nerio Alessandri van Technogym startte zijn inspirerende presentatie met het feit dat er nog maar slechts 2 à 3% van de zorgkosten aan preventie wordt besteed. Volgens hem gaat er geen omslag komen als we allemaal gaan wachten op de overheden om het gezondheidsprobleem op te lossen. Fitness is volgens Alessandri niet alleen sporten binnen de muren van de sportcentra, het is een leefstijl, 24/7 en heeft te maken met beleving, leefstijl educatie, wellness, een mensgerichte aanpak in de plaats van een productgerichte aanpak.

Will Norman van Nike gaf een bredere visie op de aanpak van inactiviteit. Hij waarschuwde dat er een groot gevaar schuilt in de groeiende inactiviteit in Europa. Als inactiviteit met deze snelheid blijft groeien dan zijn er over 20 jaar tussen de 30 en 40% minder klanten in sportcentra, gewoonweg omdat vooral de jeugd inactief opgroeit en straks dan lastiger te activeren is. Norman pleit voor een bredere aanpak, kijken naar alle oorzaken van inactiviteit. Goede voorlichting, scholen, een beweeg uitnodigende omgeving, goede ‘role models’, enz. Zorg voor een integrale aanpak, focus op de jeugd en kijk welke rol je als branche hierin kan spelen.

Even op YouTube bekijken: “Nike 5 Extra Years WiedenKennedy ad.”

Become useful or die!

Volgens Stephan Pffitzenmeier is het model Sportcentrum van tegenwoordig “out of date”, verouderd dus. Het moet volgens hem veel meer afgestemd worden op wat klanten willen doen en bereiken. En dat is naast doelstellingen bereiken vooral beleving. “Bewegen is leven” is hun visie. Als we alleen al een gedeelte van onze oud-leden zouden kunnen reactiveren, dan zouden we de 80 miljoen al bereiken, maar we moeten ze dan ook wel echt actief weten te houden.

Dr. Charles Eugster, 94 jaar oud en fitness expert uit Zwitserland, gaf wat mij betreft de meest inspirerende lezing van de dag. Hij hield ons de spiegel voor. De zorgsector kan nog niks met ons, te onprofessioneel, gezondheidsinvloed is te beperkt, 65% van de nieuwe leden stoppen weer binnen 1 jaar, bedrijven zien nog niet zoveel heil in fitness, kortom; volgens hem is de fitness industrie gewoonweg zelf niet fit genoeg. Hij eindigt met de woorden, ‘wake up, become useful or die”, ofwel, zorg ervoor dat je echt wat kan betekenen of je gaat ten onder.

Major factor in world health!

Is de fitnessbranche een belangrijke factor voor de gezondheid van de bevolking in de toekomst? En als dat zo is, hoe dan? Dit symposium heeft ons aan het denken gezet om beter na te denken over onze rol in het probleem van toenemende inactiviteit en het stimuleren van een actieve leefstijl.

EHFA bijeenkomst, Keulen, 2 april 2014

Op 2 april, de dag voor de Fibo, vond de bijeenkomst van de EHFA plaats, die de dag van te voren haar naam omgedoopt had naar Europe Active. Misschien is dat al de meest belangrijke toekomstvoorspelling van de organisatie en branche, maar laat ons kijken wat de dag ons fitness- en leefstijlfanaten bracht.

bijeenkomst I business

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 3I2014 I

Edities