- Van bankzitter tot topper!

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2014

Als lezer van body•LIFE bestel je het inspiratieboek “Van Bankzitter tot Topper!” nu voor de gereduceerde prijs van €12,50. Interesse? Stuur een mail met je naam en contactgegevens naar info@bodylifebenelux.nl en wij sturen het inspiratieboek voor je op. Reserveer ook tijdig een plaats voor de gratis inspiratiesessie “Van Sportschool naar Lifestyle club” en vergroot je retentie en concurrentiekracht. Kijk voor meer informatie over dit unieke sport, voeding & lifestyle programma op www.bankzittertottopper.nl

of vraag de brochure aan.

I body•LIFE 2I2014

Wie had er 5 jaar geleden gedacht dat we massaal in de rij zouden gaan staan om met 6.000 mensen door een bak modder heen te mogen kruipen? Wie kan verklaren waarom we wel bereid zijn om € 199,- te betalen om mee te doen aan een 100 dagen durende 10.000 Kilo Challenge maar een verhoging van het abonnementsgeld met € 5,- in het verkeerde keelgat schiet? ‘Beleveniseconomie’ is de term voor de economie waarin niet zozeer het product of de dienst centraal staat, maar een met het product of met de dienst geassocieerde beleving. Zo wil de leer van de beleveniseconomie verklaren waarom mensen bereid zijn om op het ene terras meer voor een kop koffie te betalen dan op het andere. De naam, faam, hospitality, klantenkring, presentatie en merkuitstraling van de duurdere gelegenheid geven hem of haar een zeker cachet: men drinkt niet alleen koffie, maar beleeft ook de omgeving en krijgt een bijzonder gevoel. De belevingswaarde vertaalt zich in de bereidheid om net even iets extra’s te betalen.

Het verschil tussen winst

en verlies

In een markt met een groot aantal aanbieders en volop keuze is de belevingswaarde voor veel fitness ondernemers het verschil tussen winst en verlies. We zullen dus simpelweg steeds creatiever moeten zijn om de klant te blijven boeien, verrassen en verleiden om gemotiveerd te blijven en te betalen voor onze producten en diensten. Hier zijn geen wetten of standaardoplossingen voor. Vergelijk je club met een winkelschap in de supermarkt of de programmering van je favoriete tv zender. Er worden niet voor niets continue nieuwe producten en tv formats geïntroduceerd. Het is een kwestie van trial & error. Slechts 1 op de 10 introducties slaat aan en is een succes. Toch geldt in de regel, beter te vaak geflopt dan nooit een poging gewaagd. Alleen met vallen en opstaan worden we als branche op termijn sterker. Ook dit zoekproces is onderdeel van de beleveniseconomie. We moeten dit proces als collectief ‘beleven’ om een volgende stap te kunnen zetten in onze ontwikkeling.

Lekkere koffie, meer persoonlijke aandacht of visuals aan de muur?

Maar wat is dat precies een belevenis? Omdat het woord ‘beleving’ de laatste tijd als modewoord te pas en te onpas gebruikt wordt, heb ik er voor het gemak een aantal definities bijgepakt: ‘iets spannends of onverwachts dat je meemaakt’, ‘een gedenkwaardige ervaring of een gebeurtenis van sociale of persoonlijke betekenis’. Het gaat zoals je merkt dus niet per definitie om allerlei slogans, visuals of felle kleuren op de muur.

Het is juist belangrijk om je leden om de zoveel tijd weer een keer te verrassen met een nieuwe visual op de muur! Begrijp mij niet verkeerd, dit betekent absoluut niet dat je de hele club direct op z’n kop moet zetten. Beleving zit hem meer in het continue blijven verrassen van de klant. Het creëren van nieuwe motieven en prikkels om het vol te houden. Alleen op die manier blijft het leuk om te komen, regelmatig terug te komen en groeien je leden uit van Bankzitter tot Topper! Een prachtig voorbeeld vind ik een Finse supermarktketen die er met rijdende winkelschappen voor zorgt dat de winkel er op ieder uur van de dag net even anders uitziet. Of kijk naar John de Mol die iedere keer weer veel tijd, geld en energie steekt in het ontwikkelen van nieuwe tv formats. De wil, motivatie en het enthousiasme om iedere keer te blijven werken aan verandering en vernieuwing onderscheidt de Bankzitter van een échte Topper!

Spanning en sensatie

Stel jezelf daarom regelmatig de vraag: gebeurt er deze week nog iets spannends of onverwachts in mijn club? Valt er de komende tijd nog iets nieuws te beleven? Hoe speel ik slim in op het moment van de dag, actuele onderwerpen of lokale activiteiten? Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat de verschillende ruimtes of activiteiten in mijn centrum qua beleving weer net even een nieuwe impuls krijgen? Met andere woorden, je verkoopt in de basis hetzelfde product en dienst maar dan in een ander jasje. Hierbij is het zeker niet altijd nodig om te denken in hele grootschalige belevenissen, ingrijpende veranderingen, complete verbouwingen of enorme investeringen. Beleving zit vaak ook opgesloten in het creatief leren omgaan met bestaande middelen; een andere manier van communiceren, meer persoonlijke aandacht en het veranderen van kleine details in de sfeer en inrichting van je club die in principe niet zoveel geld hoeven te kosten.

De komende maanden neem ik je ter inspiratie graag mee langs alle maatschappelijke ontwikkelingen, trends en drijfveren van mensen om in beweging te komen. Van droombaan tot grote auto’s, meer status en dikke bedrijfswinsten. Van een sixpack tot verre reizen, sexy women, lekker eten en heerlijke cappuccino tot de meest waanzinnige belevenis ooit. Inspireer elkaar tot een gezonde en niet te vergeten… leuke, succesvolle, lekkere, gezellige, actieve en ontspannen manier van leven!

Van Bankzitter tot Topper!

Are you strong enough to survive 2014?

De komende maanden geeft Wouter Lagendijk, auteur van het inspiratieboek “Van Bankzitter tot Topper!”, je in een reeks van inspirerende artikelen een kijkje buiten de traditionele kaders van onze branche. Een bredere kijk en visie op sport, beweging, ondernemen en lifestyle en nieuwe energie om je marktpositie te versterken en je business model verder uit te bouwen.

Van Bankzitter tot Topper! I health

Wouter Lagendijk, is directeur van Activation Group. Samen met een team van specialisten ontwikkelde hij het Sport, Voeding & Lifestyle programma "Van Bankzitter tot Topper!" Het Sportcoaching concept wordt inmiddels bij steeds meer fitness centra toegepast. Hij is benieuwd naar jouw reactie: wouter@activationgroup.eu of 06-32055558

Edities