- Gym apps

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2014

I body•LIFE 2I2014

Apps worden in de fitnessbranche steeds meer gemeengoed. “Het blijkt een effectieve tool om met je leden te kunnen communiceren en het leeft in de fitnesswereld”, zegt Hans Donkers van Gym Apps. “Zeker gezien het aantal apps wat wij in de afgelopen anderhalf jaar hebben gebouwd: 300 clubs werken inmiddels met onze app en elke maand komen er 15 tot 20 bij.” Met Gym Apps kan iedere fitness organisatie of sportschool snel en goedkoop over een eigen mobiele app voor iPhone of Android beschikken.

Al je leveranciers in 1 app voor je leden

Donkers is ervan overtuigd dat door het toenemend gebruik van de mobiele telefoon en de uitgebreide mogelijkheden van de applicaties deze markt het aan het winnen is van de desktop en de browser. “Om die reden hebben wij ons als doel gesteld om een zo groot mogelijk publiek de mogelijkheid te bieden om snel en goedkoop over hun eigen mobiele app te beschikken. En daar waar nu vrijwel alle ontwikkelingen voor mobiele apps maatwerk zijn, geloven wij dat dit vaak helemaal niet nodig is en dat het ontwikkelen van apps dus vaak sneller en goedkoper kan”, aldus Donkers.

Je eigen app

Tegenwoordig is er een razendsnelle ontwikkeling gaande waarbij veel leveranciers apps ontwikkelen die rechtstreeks communiceren met de sporter. Dit kan onhandig zijn omdat je als club dan meerdere apps aan je leden moet uitleggen. Het creëert daarnaast ook een verdere afstand tussen de club en de leden. “Met Gym Apps brengen wij de club in staat om een eigen mobiele app te hebben waarin veel leveranciers worden samengebracht zodat de club haar leden kan bedienen vanuit het merk van de club.” Deze eigen app heeft een op maat gemaakte icoon, is volledig herkenbaar volgens het logo en huisstijl van de club die te downloaden is in de verschillende appstores. Donkers licht verder toe: “Fitnessclubs leveren allerlei diensten aan hun leden, vaak gebruik makend van verschillende leveranciers. Om deze diensten optimaal te kunnen leveren is directe communicatie via de smartphone steeds meer de standaard aan het worden.”

Je leveranciers gekoppeld

Met de mobiele hub strategie van Gym Apps is de fitnessclub in staat om allerlei diensten centraal via zijn eigen app aan de leden aan te bieden. Gym Apps levert al integraties met een groot aantal leveranciers waardoor men lessen kan reserveren, allerlei tegoeden kan gebruiken, sporthistorie kan ophalen en nu ook workout schema’s kan communiceren. Daarbij komt ook het content van de leverancier zoals bijvoorbeeld Les Mills in de app terecht. Inmiddels heeft Gym Apps koppelingen met Boss, NHN Clubplanner, Technogym, FunXtion, Milon, Les Mills, Fitness Voordeelpas, VES, Online Afspraken. Binnenkort komt daar nog bij Klikschema, Logofit, Control Plus en Dixys. Met deze gezamenlijke oplossing zijn fitnessclubs in staat om nog verder in te spelen op de trend van mobiele communicatie richting de consument. Leden van de club kunnen vanaf heden overal en op elk gewenst moment de door de club samengestelde schema’s raadplegen. Daarnaast zal het op korte termijn mogelijk gemaakt worden dat persoonlijke berichten kunnen worden gestuurd door de trainer. Deze kunnen in de applicatie worden ingevoerd door de trainer en worden dan middels push berichten aan de individuele sporter gecommuniceerd. Ook is straks mogelijk dat je vanuit de ledenadministratie een push bericht stuurt naar het individuele lid dat er nog een openstaande post is, of dat het contract binnenkort afloopt. Technologisch gezien gaan de ontwikkelingen heel snel. “We zijn al in staat om 12/13 koppelingen aan een club app toe te voegen die in de praktijk allemaal goed functioneren, zoals blijkt uit de enthousiaste verhalen van de gebruikers. Voor hen werkt het heel simpel. Ze downloaden de app en vervolgens is het een kwestie van registreren waarbij de gegevens naar de software van de ledenadministratie worden gestuurd. En zowel het lid als de ondernemer via de app met elkaar kunnen communiceren.”

Een vak apart

De Gym Apps biedt niet alleen toegevoegde waarde voor de clubeigenaar, maar ook voor de toeleveranciers van trainingsprogramma’s, zoals blijkt uit het relaas van Jeroen Wisse van Klikschema waarmee Gym Apps een samenwerking is aangegaan. “Het ontwikkelen van software waarmee de fitnessclub optimaal wordt ondersteund om haar leden te voorzien van de juiste schema’s en oefeningen is een vak apart”, zegt Jeroen Wisse. “Steeds vaker zien we allerlei leveranciers die meerdere verschillende technologieën en oplossingen gaan combineren. Aangezien niet iedereen overal verstand van kan hebben en het vrijwel onmogelijk is om alles goed te doen, kiezen wij voor samenwerking. Vanuit de samenwerking met Gym Apps kunnen wij ons blijven focussen op het doorontwikkelen van de optimale software voor de trainer, terwijl Gym Apps er voor zorgt dat dit op de juiste wijze mobiel wordt weergegeven. Een win/win voor ons, maar vooral voor de clubs die hiermee van alles de beste kwaliteit ervaren.”

Licentie

Gym Apps is een licentie waarvoor de ondernemers een bepaald bedrag per maand betalen. “Daarvoor krijgen ze een op maat gebouwde app, die wij verder hosten, regelmatig updaten en onderhoud aan plegen. Om het de fitnessondernemers gemakkelijk te maken, hebben wij de Gym Apps Wizard ontwikkeld waar in een aantal stappen de app gestalte krijgt. Na het plaatsen van de opdracht bij Gym Apps ontvangt de ondernemer van Gym Apps een e-mail met daarin een login en wachtwoord voor ons App Management Platform. Op dit platform kan hij kiezen uit verschillende iconen en lay-outs in combinatie met het logo en bedrijfskleuren en de bedrijfsgegevens en social media. Aan de hand daarvan maken wij een op maat gemaakte app voor de iPhone of Android toestellen. Vervolgens kan de ondernemer in het App Content Management Systeem de inhoud invoeren zoals nieuwsberichten, lesroosters, instructeurs, contactpagina, fotogalerij enz. om de app compleet te maken.” Nadat de inhoud van de App compleet is ingevoerd, gaat Gym Apps de inhoud van de app reviewen en de app ter goedkeuring aanbieden bij Apple en Google Play. Normaliter is de app direct beschikbaar bij de Google Play Store en duurt het dan nog 1 week bij de iTunes App Store. “Voor ons is het ook belangrijk dat de app succesvol wordt. We zijn momenteel marktonderzoek aan het doen hoe de leden de app ervaren. Op basis daarvan gaan we de app verder doorontwikkelen”, merkt Donkers tot slot op.

gym apps I producten en concepten

body•LIFE 2I2014 I

Re-size; maakt van uw fitness-

instructeur een voedingsconsulent.

ReSize is een volledig geautomatiseerd en persoonlijk online voedingsprogramma conform de richtlijnen van het Voedingscentrum. Het programma stelt elke fitnessinstructeur in staat om een volledig en persoonlijk voedingsprogramma op te stellen binnen 5 á 10 minuten. Als u kiest voor ReSize, kiest u voor exclusiviteit en kwaliteit. Wij leveren ons programma nooit direct aan de consument. Niet vanaf onze website of via andere kanalen. Wij leveren enkel aan erkende bedrijven. Met ReSize heeft u de garantie dat uw club maximaal profiteert van uw interne en externe marketinginspanningen. Behoedt u voor het feit dat u het werk doet en de consument rechtstreeks inkoopt via de website van uw partner. Kies voor betrouwbaarheid en resultaat, kies ReSize!

Waarom ReSize?

• Bij ReSize bepaalt u hoe de leden begeleid worden. Intensief of minder intensief, u kunt dit per klant aanpassen.

• U kunt ervoor kiezen om uw lid een persoonlijk account te geven, hiermee kunnen zij inloggen om zelf hun weekadvies naar eigen smaak aan te passen.

• ReSize werkt online. Dit betekent dat het programma overal waar u internet of Wi-Fi verbinding heeft gebruikt worden.

• ReSize heeft een sterk en bewezen marketingconcept, opgezet voor zowel intern als extern gebruik.

• ReSize heeft een betrouwbare backoffice die dagelijks bereikbaar is voor commerciële en/of programma technische vragen.

• Voor complexe inhoudelijke voedingsadviezen kunt u bellen met onze Voedingshelpdesk. Hier wordt u geholpen door onze voedingsexpert met 30 jaar ervaring binnen het begeleiden van cliënten.

Met één klik op de knop maaltijden

vervangen

Via onze website kunnen u en uw leden inloggen in ons voedingsprogramma. Als u bent ingelogd met uw persoonlijke inloggegevens gaat u samen met uw klant een persoonlijk voedingsschema opstellen. Dit gaat als volgt: u gaat samen met de klant zijn algemene en persoonlijke gegevens invoeren, als u dit heeft gedaan komt het programma automatisch met een gepersonaliseerd voedingsadvies. Met ReSize heeft u de unieke mogelijkheid om een maaltijd direct aan te passen voor uw klant. Dit doet u met onze vervangknop. Achter deze knop zit een scala aan vervangende maaltijden voor uw klant. U hoeft hier zelf dus niet meer over na te denken.

Het programma biedt de mogelijkheid om uw klant zelf het weekadvies te laten opstellen. Hierdoor bent u minder tijd kwijt aan het aanmaken van het advies en heeft u meer tijd voor uw klant of overige werkzaamheden.

Resize staat dit jaar op de FIBO beurs van 3 t/m 6 april. U vindt ons in hal b/01, bij de stand van Stex/BellyAttack®. Voor meer informatie of het plannen van een afspraak kunt u gezellig langskomen. Mocht u niet aanwezig zijn op de FIBO beurs kunt altijd via onze website

www.re-size.nl contact met ons opnemen.

Edities