- Retentiemanagment in de praktijk - 7

Life Fitness official supplier tijdens de Sochi 2014 Winter Games

Life Fitness mag zich official supplier van de Olympische Winterspelen 2014 in Sochi noemen. Tijdens de aankomende Winterspelen zal Life Fitness Rusland de trainingsfaciliteiten voor de atleten verzorgen. De vijf trainingsfaciliteiten van de Olympische dorpen worden onder meer voorzien van de nieuwste Discover cardiolijn met tablet console en de group cycling bike, de Lifecycle GX. Daarnaast worden deze trainingsfaciliteiten ingericht voor functionele en performance training met Synrgy360 en Hammer Strength HD Elite Racks. Behalve de toestellen, gaat Life Fitness in samenwerking met de Russische fitnessketen World Class, de trainers faciliteren in de verschillende trainingscentra.

Kijk voor meer informatie en de indeling van één van de trainingscentra

op de speciale Sochi 2014 website van Life Fitness:

www.sochi2014.lifefitnessrussia.ru/

Innovatie om te kunnen groeien

De tijd dat nieuwe leden zo de fitnessclub binnen liepen is voorbij. Groei vraagt om specifieke aandacht voor doelgroepen en vernieuwende ideeën. De notoire bankzitters en senioren zijn doelgroepen die hun kwaliteit van leven kunnen verhogen door sport en bewegen. Voor velen van hen is de stap naar de fitnessclub te groot, zowel mentaal als fysiek.

Een programma dat de grootste kans op succes biedt, richt zich op het verhogen van de intrinsieke motivatie. Het geeft deelnemers de mogelijkheid om op hun eigen niveau en in hun eigen omgeving te gaan bewegen. Het ìts my life programma is ontwikkeld op basis van deze visie.

Een wetenschappelijk onderbouwde coachingmethodiek is gekoppeld aan de beweegmonitor en het online trainingsdagboek. Dit vormt een nieuwe manier van klantbegeleiding vanuit de fitnessclub. Daarbij zorgt een eigen online community in de huisstijl van de fitnessclub voor binding, 24 uur per dag. www.intenzlife.com

Wielerteam Sky kiest voor Wahoo Fitness

Wahoo Fitness is de Official Supplier van Power Trainers voor Team Sky, winnaars van de Tour de France in 2012 en 2013. Wahoo Fitness is specialist in het ontwikkelen van sportaccessoires die de monitoring en de prestaties van sporters verbeteren. De accessoires van Wahoo werken samen met de iPhone en iPad en in combinatie met diverse sportapplicaties.

Door deze exclusieve samenwerking ontvangt Team Sky KICKR’s voor gebruik tijdens het wedstrijdseizoen. Ook krijgt elke rijder een eigen KICKR voor trainingssessies thuis. Team Sky gebruikt de KICKR’s voor de warming-up vóór een race en cooling-down erna. De KICKR biedt de moderne technologie die Team Sky nodig heeft in zijn constante streven naar verbetering.

Met behulp van Bluetooth 4.0 en ANT+ technologie is de KICKR Power Trainer te verbinden met iPhones & iPads, Windows-computers en Macbooks. Zo heeft de gebruiker volledige controle over de weerstand tijdens zijn trainingssessie.

Meer omzet halen

We weten dat het belangrijk is voldoende te drinken tijdens het sporten, maar adviseren we onze leden daar ook in? Vaak wordt dit vergeten en drinken leden te weinig tijdens het sporten. Daarom is het ook belangrijk leden een sportdrankabonnement aan te bieden. Leden kunnen dan onbeperkt sportdrank drinken tijdens hun training, bovendien is het voor hen veel goedkoper dan telkens een fles energy-drink te kopen. Wat nog een voordeel is, is dat leden bij het nuttigen van een fles energy-drink al gauw 350 kcal binnen krijgen. Hiervoor moet je toch al snel een half uur cardio doen om dit kwijt te raken.

Een goed alternatief dus, en het levert u meer omzet op, van 10% tot 60%. Dit heeft ook veel te maken met de werkwijze binnen een club. Het moet echt een vast onderdeel worden om het actief aan te bieden. Procon ondersteunt hierin en deelt haar ervaring met deelnemende clubs.

Meer weten? Neem dan contact met ons op via Jan Schuurs 06-26949208 of mail naar j.schuurs@livinghealthy.nl

nieuws I business

body•LIFE 1I2014 I

I body•LIFE 1I2014

Het roer om!

Geen tijd is het standaard excuus voor veel (carrière)vrouwen en mannen om maar niet te hoeven sporten. Hoe herkenbaar voor mij, 36-jarige hoofdredacteur van een businessmagazine en een tijdschrift voor de vergader- en congresmarkt, maar ook moeder van drie kinderen. De hele dag rennen en vliegen om vervolgens ’s avonds uitgeblust op de bank voor de televisie neer te ploffen. Dat is in het kort hoe mijn dagelijkse leven er uitziet. Totdat ik via mijn werk kennis maak met een personal trainer van Lagendijk Training op Papendal, die mij doet beslissen dat het roer drastisch om moet!

Sprak ik in mijn vorige artikel nog vol overtuiging de wens uit om mijn bioritme in balans te krijgen, rondom de feestdagen is daar weinig van terecht gekomen. Tijdens de allerdrukste periode van het jaar, waarin de deadlinestress van magazines die naar de drukker moeten superhoog ligt, de kinderen altijd nog vroeger op zijn door alle spanningen van de pakjesmaand en ik alles goed wil doen tijdens de kerstdiners om het iedereen naar zijn zin te maken, is de regelmaat in mijn leven ver te zoeken. Avonden werk ik door tot 00.30 uur ’s nachts om alles af te krijgen om vervolgens om 04.30 uur mijn roepende dochter uit bed te halen, die bedacht heeft dat Sint haar vast overslaat wanneer ze niet op tijd bij haar schoen bij de open haard zit. ’s Middags race ik nog even snel met mijn karretje door de supermarkt om op het allerlaatste moment een kerstdiner op tafel te kunnen zetten. En toch is er wel degelijk iets veranderd… Ik ervaar sinds het moment dat ik ben gaan sporten veel minder stress dan voorheen. Vorig jaar zou de paniek mij naar de keel gevlogen zijn, maar nu laat ik het gewoon over mij heenkomen. En dat het sporten daarmee te maken heeft, daar ben ik heilig van overtuigd. Ik ben niet alleen veel fitter geworden en hou daardoor dingen langer vol, maar voel me ook mentaal veel sterker.

Weerbaarder

“Jouw manier van leven is ook topsport”, zegt Robert Lagendijk, eigenaar van Lagendijk Training regelmatig tegen mij. “Jij eist behoorlijk veel van jezelf. Daarom is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt door bijvoorbeeld te trainen. Je krijgt hierdoor meer energie, maar wordt ook weerbaarder en kan meer aan.”

Volgens Lagendijk een gegeven waarmee veel bedrijven ook iets zouden kunnen doen. “Wanneer mensen voor een vergadering bijvoorbeeld eerst met zijn allen een uurtje zouden gaan sporten, zul je merken dat er veel effectiever vergaderd wordt.”

Gojibessen

Natuurlijk weet ik dat voldoende rust ook ontzettend belangrijk is, maar ik kan niet alles tegelijk veranderen. Wat ik wel flink aangepakt heb om mijn energielevel op te krikken, is mijn voeding. Een collega keek mij laatst verbaasd aan toen ik een lyrisch verhaal ophing over mijn plotselinge voorliefde voor gojibessen, tarwegras, acaibessen en chiazaden, oftwel superfoods. Toen ik ook nog begon over het feit dat ik tegenwoordig zoveel mogelijk natuurlijk probeer te eten en alle geraffineerde suikers heb verbannen uit mijn huis, zag hij mij vast helemaal aan voor een ‘geiten wollen sok’, maar goede voeding is voor mij vandaag de dag ‘a way of life’.

Aangestoken door wat de topsporters op Papendal aten, besloot ik voortaan ook heel anders boodschappen te gaan doen. “Voeding is zeker een basis voor gezondheid en prestatie”, reageert Olympisch kok Erik te Velthuis, wanneer ik hem vertel over mijn ommekeer. In het Topsportrestaurant op Papendal, waar hij de scepter over de keuken zwaait, worden verstandige voedingskeuzes zelfs gestimuleerd door minder gezonde producten bewust duurder te maken. Maar het restaurant wil meer dan gezonde voeding aan bieden. “Met uitgekiende voeding hopen we de prestaties van de topsporters gunstig te beïnvloeden”, legt Te Velthuis uit. “Alleen door voeding zul je de gouden medaille niet halen, daarvoor spelen veel meer factoren, zoals aanleg, een rol. Maar vooral wanneer, zoals hier op Papendal, iedere duizendste seconde telt tijdens het sporten, is goede voeding essentieel.”

Voedingswaarde

Volgens hem is het wanneer je intensief sport, met name belangrijk dat je hoogwaardige brandstof tot je neemt. “De juiste voedingswaarden, zoals eiwit, vet, koolhydraten en vezels, zijn onmisbaar voor sporters. Een hamburger met frites en mayonaise en een couscousmaaltijd bevatten beide ongeveer vijfhonderd calorieën. Toch kun je veel beter voor de couscous kiezen, omdat je daar veel meer voedingsstoffen uithaalt.”

Ook raadt hij voldoende eiwitopname aan bij sporters voor een optimaal herstel en spieropbouw. Om die reden zorgt mijn personal trainer Maurice Nuis er altijd voor dat er na iedere training sportkwark uit het Topsportrestaurant voor mij klaarstaat. Hierin zit precies twintig gram eiwit, de maximale hoeveelheid eiwit die je lichaam per keer op kan nemen. Belangrijk is dit binnen twintig minuten te nuttigen, om ervoor te zorgen dat spierschade het snelst herstelt.

Boksen

Het bakje sportkwark is voor mij inmiddels een soort trofee geworden. Keek ik vroeger uit naar een candybar na het sporten, inmiddels verheug ik me op de sportkwark. Het trainen heeft Lagendijk weer geïntensiveerd door boksen aan het schema toe te voegen. “Je bent een pittig type en je kunt er ontzettend veel energie in kwijt”, licht hij toe, wanneer ik hem vraag waarom boksen op het programma staat. “Ook heb ik het toegevoegd omdat je zelf al aangaf het leuk te vinden. Maar het voornaamste is dat het je uithoudingsvermogen prikkelt, omdat het weer iets totaal anders is dan bijvoorbeeld op de loopband lopen. Daarnaast train je enorm veel verschillende spieren tijdens het boksen en geeft het je veel zelfvertrouwen.”

Vanaf de eerste keer merk ik meteen al dat ik boksen heel erg leuk vind. In het begin zijn de technieken van het stoten behoorlijk moeilijk, vooral de hoekstoot vind ik lastig om goed uit te voeren. Ook nieuw voor mij is het touwtje springen, wat heel simpel lijkt, maar nog best wat van je uithoudingsvermogen vergt. Maar wat een fijne uitlaatklep is dit!

Belastbaarheid

Ik vlieg inmiddels door mijn crossfitrondjes en sta binnen een uur weer buiten het trainingscentrum. Ideaal voor iemand met weinig tijd zoals ik. “Waarom ben ik hier niet meteen mee begonnen?”, vraag ik aan Nuis. “Ik let er continu op welke belasting je aankan”, benadrukt hij. “Voordat je aan crossfit begint, moet je je belastbaarheid eerst opbouwen, maar inmiddels ben je fit genoeg om dit aan te kunnen.”

Het beste resultaat bereik ik op de dag dat ik bij sportdiëtiste Anja van Geel ben langs geweest en het goede nieuws krijg dat ik weer meer kilo’s ben afgevallen en dat mijn vetpercentage nog steeds daalt. Een rondje waar ik eerst 6.05 minuten over deed, leg ik nu in 3.04 minuten af. Wanneer ik Lagendijk spreek, vraagt hij of ik mee wil gaan met de reis die hij met een aantal mensen in september naar de Kilimanjaro gaat maken. “Maar dat is toch alleen voor topfitte mensen?”, vraag ik. “Nee”, zegt Lagendijk resoluut. “Iedereen kan dat. Juist jij!”

Tekst: Jessica Scheffer, fotografie: Karim de Groot

nr5 2019
nr4 2019
nr3 2019
nr2 2019
nr1 2019
nr10 2018
nr9 2018
nr8 2018
nr7 2018
nr6 2018
nr5 2018
nr4 2018
nr3 2018
nr2 2018
nr1 2018
nr10 2017
nr9 2017
nr8 2017
nr7 2017
nr6 2017
nr5 2017
nr4 2017
nr3 2017
nr2 2017
nr1 2017
nr10 2016
nr9 2016
nr8 2016
nr7 2016
nr6 2016
nr5 2016
nr4 2016
nr3 2016
nr2 2016
nr1 2016
nr10 2015
nr9 2015
nr8 2015
nr7 2015
nr6 2015
nr5 2015
nr4 2015
nr3 2015
nr2 2015
nr1 2015
nr10 2014
nr9 2014
nr8 2014
nr7 2014
nr6 2014
nr5 2014
nr4 2014
nr3 2014
nr2 2014
nr1 2014
nr9 2013
nr8 2013
nr7 2013
nr6 2013
nr5 2013
nr4 2013
nr3 2013
nr2 2013
nr1 2013
nr10 2012
nr9 2012
nr8 2012
nr7 2012
nr6 2012
nr5 2012
nr4 2012
nr3 2012
nr2 2012
nr1 2012
nr10 2011
nr9 2011
nr8 2011
nr7 2011
nr6 2011
nr5 2011
nr4 2011
nr3 2011
nr2 2011
nr1 2011
nr10 2010
nr9 2010
nr8 2010
nr7 2010
nr6 2010
nr5 2010
nr4 2010
nr3 2010
nr2 2010
nr1 2010
nr10 2009
nr9 2009
nr8 2009
nr7 2009
nr6 2009
nr5 2009
nr4 2009