- Clubreport

I body•LIFE 1I2014

How to use Facebook for fitness

Uit de realiteit blijkt echter dat de fitnessbranche nog veel te weinig gebruik maakt van de voordelen van sociale media als Facebook. Veel verder dan wat standaard berichtjes over sporten en voeding komen de meeste fitnesscentra niet. Of erger nog: een aankondiging van een zomerrooster; daar zitten fans echt op te wachten. Een gemiste kans. In body•LIFE een tweeluik over Fitness Facebook.

‘Content’ is het toverwoord

Veel mensen hebben het over het vergaren van ‘likes’ voor een Facebookpagina. De vraag is wat hiervan precies het doel is. Zeker als je ziet dat er fitnesscentra zijn met honderden ‘likes’ en vervolgens vrijwel geen reactie krijgen op ‘postings’. De plank volledig mis geslagen dus. Het doel van sociale media als Facebook zou moeten zijn het aangaan van de dialoog met de doelgroep, de klanten. En een dialoog gaat twee kanten op; de focus moet gericht zijn op het uitlokken van reacties. Het gaat dus wel degelijk om de inhoud of ‘content’ zoals dat in marketingtermen wordt genoemd. Mensen kopen niet wat je doet maar waarom je iets doet. Het gaat om het verhaal achter het fitnesscentrum, de eigenaar, de medewerkers, de klanten. Deze verhalen moeten verteld worden (‘storytelling’) en maken een fitnesscentrum of elk ander willekeurig merk tastbaar, dichtbij, authentiek en menselijk.

Kijk eens kritisch naar uw eigen Facebook pagina. En vergelijk deze met grote bedrijven als KLM, maar ook collega fitnessondernemers als Greenalive in Bonheiden. We geven u graag zeven tips, hoe u met uw Facebook pagina reacties kunt uitlokken en de dialoog kunt aangaan. Kortom: hoe u uw ‘content’ kunt verbeteren.

Tip 1: Kijkje achter de schermen

Mensen vinden het prachtig om een kijkje achter de schermen te kunnen nemen, backstage passen te krijgen om de echte mensen achter het merk of product te leren kennen. Kijk maar eens op Youtube en zoek naar ‘Behind the scenes at a McDonald's photo shoot’. Ondanks dat dit uiteraard door de grote marketingmachine van McDonald’s helemaal is uitgewerkt, komt het oprecht en transparant over. Het is zeker ook mogelijk dit door te vertalen naar het fitnesscentrum: gewoon eens een keer met een mobiele telefoon een filmpje maken bij een BHV-training of in de personeelsruimte om te kijken wat een fitnessinstructeur nu eet als lunch.

Tip 2: Een beeld zegt meer dan duizend woorden

In het geval van Facebook is dit zelfs een understatement. Facebook is bij uitstek geschikt voor het plaatsen van foto- en videomateriaal. Beelden zorgen voor veel meer interactie en zijn ook veel meer ‘viral’ dan tekst, dat wil zeggen dat ze veel sneller worden gedeeld en verspreid. Kom dus niet met droge, tekstuele trainingstips, maar laat uw favoriete instructeur door middel van een foto of filmpje de oefening van de week voordoen. Niet te serieus, humor is heel belangrijk.

Tip 3: Geef je fans een platform

Gebruik Facebook om ‘testimonials’ van tevreden klanten te plaatsen, uiteraard ook met hun foto erbij. Doe dit wekelijks, dus niet maar een keer per jaar; u wilt niet de indruk wekken dat u maar een tevreden klant heeft. ‘Tag’ vervolgens uw klant in het bericht en zie daar: Facebookvrienden van de persoon in kwestie zullen gaan reageren en de interactie is een feit.

Tip 4: Maak een plan

Stel de juiste persoon binnen uw organisatie aan om uw sociale media te beheren, iemand die kan denken en handelen als een soort journalist. Maak een contentkalender met voor de hand liggende speciale dagen, zoals door grote merken regelmatig wordt ingehaakt op bijzondere momenten. Een paar voorbeelden: Durex die alle klanten van de concurrentie een fijne Vaderdag wenst of Even Apeldoorn bellen voor de organisatoren van het PSV kampioensfeest afgelopen voorjaar en natuurlijk de vele inhakers rondom de kroning van Willem-Alexander.

Tip 5: Verzamel

gerelateerde content

U redt levens, bestrijdt vetzucht, vecht tegen welvaartsziekten? Kijk naar ‘the bigger picture’ van uw fitnessbedrijf in plaats van het alleen maar aanbieden van fitness en groepslessen. Vind hierbij gerelateerde ‘content’ en koppel dit aan elkaar via sociale media. De ‘waarom’ vraag wordt zo belangrijker en zal mensen eerder aansporen tot reageren. Het koppelen van ‘content’ van verschillende bronnen verhoogt bovendien de online vindbaarheid van uw boodschap.

Tip 6: Sociale media als onderdeel van uw mediamix

Communicatie heeft meer effect als meerdere kanalen worden ingezet (‘multi-channel’). Zo kan Facebook een belangrijke ondersteuning zijn van een klantenevenement: het vooraf aankondigen en achteraf delen van foto’s van het evenement.

Tip 7: Fans zijn gek op cadeaus

Geef af en toe eens iets cadeau. Geef uw klanten bijvoorbeeld een kleinigheidje aan de balie als ze daar bij u in de club inchecken via Facebook op een bepaalde dag. Of verloot een prijs onder de goede antwoorden van een prijsvraag.

Sociale media zijn een belangrijk communicatiekanaal geworden de afgelopen jaren. Ze bieden een prachtig platform voor interactie en communicatie tussen personen. Ook voor fitnesscentra interessant; eindelijk is er een medium waar leden met elkaar kunnen communiceren en met de club een dialoog kunnen hebben. Zo kan het clubgevoel worden versterkt en vormen de leden een ‘community’.

social media I business

Matthijs Mennes is country manager Benelux en senior marketingspecialist bij Greinwalder & Partner Marketing Services International, Europa’s grootste

marketingadviesbureau voor de fitnessbranche, o.a. bekend van succesconcepten als Slim Belly en Hoe fit

is Nederland. Hij is benieuwd naar uw reactie:

matthijs.mennes@greinwalder.com

body•LIFE 1I2014 I

nr5 2019
nr4 2019
nr3 2019
nr2 2019
nr1 2019
nr10 2018
nr9 2018
nr8 2018
nr7 2018
nr6 2018
nr5 2018
nr4 2018
nr3 2018
nr2 2018
nr1 2018
nr10 2017
nr9 2017
nr8 2017
nr7 2017
nr6 2017
nr5 2017
nr4 2017
nr3 2017
nr2 2017
nr1 2017
nr10 2016
nr9 2016
nr8 2016
nr7 2016
nr6 2016
nr5 2016
nr4 2016
nr3 2016
nr2 2016
nr1 2016
nr10 2015
nr9 2015
nr8 2015
nr7 2015
nr6 2015
nr5 2015
nr4 2015
nr3 2015
nr2 2015
nr1 2015
nr10 2014
nr9 2014
nr8 2014
nr7 2014
nr6 2014
nr5 2014
nr4 2014
nr3 2014
nr2 2014
nr1 2014
nr9 2013
nr8 2013
nr7 2013
nr6 2013
nr5 2013
nr4 2013
nr3 2013
nr2 2013
nr1 2013
nr10 2012
nr9 2012
nr8 2012
nr7 2012
nr6 2012
nr5 2012
nr4 2012
nr3 2012
nr2 2012
nr1 2012
nr10 2011
nr9 2011
nr8 2011
nr7 2011
nr6 2011
nr5 2011
nr4 2011
nr3 2011
nr2 2011
nr1 2011
nr10 2010
nr9 2010
nr8 2010
nr7 2010
nr6 2010
nr5 2010
nr4 2010
nr3 2010
nr2 2010
nr1 2010
nr10 2009
nr9 2009
nr8 2009
nr7 2009
nr6 2009
nr5 2009
nr4 2009