- Column VES

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2014

“Wereldwijd, met Nederland en Duitsland voorop, zie je eigenlijk al jaren dat mensen zich meer en meer bezig houden met gezondheid in het algemeen en niet alleen met het lichaam. Als je gezondheid bekijkt vanuit het perspectief dat het niet alleen om lichamelijk welbevinden gaat maar dat er veel meer dan dat bijdraagt aan een actief en gezond leven in balans, dan is het schrikbarend dat er in de fitnessbranche zo weinig aandacht wordt besteed aan Body & Mind. Vooral de maatschappelijke verandering van het schoonheidsideaal naar een algemeen gezondheidsideaal is een voorbeeld waar je als sportschool aandacht aan zou moeten besteden. Wij noemen het ook wel eens gekscherend ‘van Barbie naar Balans’.”

Resultaten

Op Body & Mind gebied zijn er tal van mogelijkheden. Yoga is er een van. “Ook Tacoyo is een van de antwoorden (zeker niet het enige) op de vraag van de maatschappij naar ‘echtheid’ zonder Photoshop, naar bewegen zonder ingewikkeld te doen en om letterlijk stil te staan bij wat je doet. Sterker nog steeds meer onderzoek toont aan dat als je Body & Mind gaat combineren de resultaten op beide vlakken veel beter worden. Het versterkt elkaar.”

Het American Stress Institute heeft onderzocht dat 80- 90% van alle ziekten een relatie heeft met stress. Dat zijn echt schrikbarende cijfers. Burn-out en depressie zijn wereldwijd grote volksziekten geworden. Hier ligt naast te weinig bewegen het grootste probleem van de toekomst. Als we niet met zijn allen zorgen voor meer rust en bewustwording in ons steeds sneller wordende leven dan zijn volgens Rob de gevolgen niet te overzien. Body & Mind biedt hiervoor de uitkomst.

“Helaas wordt Body & Mind nog teveel gezien als iets zweverigs met een spiritueel randje. In de visie van Tacoyo is Mind zo nuchter als het bewegen zelf. Wij noemen het ‘mind’-gedeelte dan ook gewoon ontspanning. We gebruiken eigenlijk meer Westerse dan Oosterse technieken om te kunnen ontspannen. Progressieve Relaxatie en Autogene Training zijn puur Westerse ontspanningsmethoden, die al jaren worden gebruikt o.a. door (fysio)therapeuten, maar ook door coaches in de topsportwereld. Mindfullness heeft zijn weg al jaren gevonden binnen o.a. het bedrijfsleven. De vraag is wanneer de fitnessbranche dit gat in de markt gaat zien.”

Rob vindt dan ook dat Body & Mind een prominente plek binnen de fitnesscentra moeten krijgen. “Het is erg gemakkelijk om bestaande lessen te combineren en er meer een Body & Mind gerichte aanpak van te maken. Wij geven hier vaak advies over aan bedrijven en sportscholen, maar het vraagt wel een vooruitziende open blik. Van belang is dat instructeurs een bepaalde opleiding hebben, en daarnaast weten wat het is om in- en ontspanning af te wisselen binnen een enkele les en zo het idee van gecombineerde lessen gaan omarmen. De ontspanningstechnieken zijn te leren als de instructeur interesse heeft in dit vakgebied. Het vergt vaak wel een wat andere stijl van lesgeven: minder schreeuwerig en meer in dialoog met de deelnemer. We willen mensen aansporen om bewust te bewegen en dus altijd op eigen tempo. Andere lessen zijn er veel beter in om het uiterste uit het lichaam te persen. Bij Body & Mind lessen behaal je je doelstellingen door heel erg bewust te zijn van wat jouw lijf aankan. Dit moet een instructeur liggen. Dus het dus waarschijnlijk niet geschikt voor iedereen binnen de fitnessbranche. Ik zou zeggen: schrijf je in voor de basisopleiding tot Tacoyotrainer en start met de Tacoyo groepsles op het rooster of bied 15-30 minuten Yoga aan na een Bodypump of indoorcycling les. Combineer Body & Mind met leefstijl- en voedings- en beweegprogramma’s. Ontwikkel daarnaast een sterk programma gericht op kinderen van alle leeftijden en combineer ook hier weer een Body & Mind aanpak met goede programma’s en stap af van het puur lichaamsgericht denken. De resultaten zullen de fitnessondernemers verbazen”, aldus Rob.

Toegevoegde waarde

Rob is ervan overtuigd dat Body & Mind toegevoegde waarde biedt voor elk fitnesscentrum. “Iedere fitnessondernemer weet dat de doelgroep boven de 35+ de meest belangrijke is qua financiële positie en honkvastheid. Naar mate de leeftijd omhoog gaat, neemt het zogenoemde ‘shop-gedrag’ af. De twintigers bepalen veelal op prijs en de ‘cool’-factor en zijn zeker een belangrijke doelgroep, maar voor de mensen tussen de 35 – 65 jaar is kwaliteit en no-nonsense erg belangrijk. Dit is exact de doelgroep die Body & Mind lessen trekt. Het is ook een steeds groter wordende doelgroep binnen de maatschappij. Fitnesscentra zullen hier op in moeten spelen, willen ze klaar zijn voor de toekomst.”

Rob wil het woord vergrijzing eigenlijk vermijden, maar de voorspellingen liegen er niet om. “Het hoogtepunt zal pas in 2040 worden bereikt dan hebben we het over 65+. Dit houdt in dat deze mensen nu dus in de ideale leeftijd zijn om ze binnen te halen in de fitnesscentra met Body & Mind lessen die niet moeilijk zijn, en op het hoogtepunt in 2040 zal de 65-plusser nog steeds meedoen. Of ziet u die 65-plussers massaal op de Indoorcycling bike of een high-impact Zumba les doen? Wij in ieder geval niet.”

body&mind I producten en concepten

body•LIFE 1I2014 I

Edities