Na coronacrisis biedt ook energiecrisis kansen

Verschenen in Bodylife nummer 6 2022
‘Never waste a good crisis’, is een bekende uitspraak van Winston Churchill. De Britse premier verwees daarmee naar de oprichting van de Verenigde Naties. Zonder de Tweede Wereldoorlog was die organisatie er mogelijk nooit gekomen.

Tijdens een crisis worden we vaak vindingrijk en zien we mogelijkheden die we anders laten liggen. Tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog hebben innovaties en technologieën het levenslicht gezien die decennialang bepalend zijn geweest, soms tot de dag van vandaag. Dichter bij huis en meer recent lieten professionals en ondernemers in onze branche zien dat een coronacrisis als een katalysator werkte voor vernieuwingen. Online sporten, begeleiding op afstand, binnen- en buitensporten met elkaar verbinden, ze werden in versneld tempo ontwikkeld en doorgevoerd. Ook wij als branchevereniging NL Actief liftten mee op de vernieuwingsgolven. We voerden bijvoorbeeld veel sneller dan gepland het online examen in.

De coronacrisis was nog niet voorbij of de volgende grote uitdaging diende zich aan: de energiecrisis. Die legt opnieuw een grote claim op de solvabiliteit van de aanbieders in onze sector. Maar dwingt ze ook om met andere ogen naar de energiehuishouding van hun bedrijf te kijken. Toen gas en elektriciteit nog betaalbaar waren, had de kostenpost ‘energie’ geen hoge prioriteit. Dat is wel veranderd. Clubs zijn in versneld tempo aan het verduurzamen - of beter gezegd: een inhaalslag aan het maken - en letten scherper op hun energiekosten. En ook nu wordt er gekeken naar innovaties als het omzetten van kinetische energie naar bruikbare stroom. Die apparatuur is al vele jaren op de markt, maar krijgt nu pas écht impact door de torenhoge energiekosten.

Als branchevereniging kijken wij mee hoe we ondernemers in onze sector kunnen helpen om ook deze crisis te overleven. Dat varieert van lobbyen voor eerlijkere en volwaardige compensatie voor de energiekosten tot het gratis beschikbaar stellen van energiecoaches. Maar deze keer willen we een stap verder gaan, door ook nu weer onderdeel van de oplossing te worden in plaats van het probleem. We werken achter de schermen aan een concept dat fitnessbedrijven toekomstproof moet maken. Waarbij gezonde leefstijl, efficiënter trainen, professionelere begeleiding, wetenschap, de energietransitie en verduurzaming van trainingsomgevingen ineen worden gevlochten tot een showcase en inspiratiebron. Waarmee we als fitnesssector opnieuw laten zien dat we innovatief zijn en bedreigingen kunnen omzetten naar kansen.  Wat dat concept is? Dat maken we meteen na de jaarwisseling bekend.
 
Ronald Wouters
Algemeen directeur NL Actief
Edities