De drie grootste fitnesstrends voor 2023

Verschenen in Bodylife nummer 6 2022
De fitnesssector heeft zich bewezen als flexibel, innovatief en bestendig. En dat zijn bij uitstek de kernwaarden waaraan we moeten blijven vasthouden in 2023. Zo kunnen we de uitdagingen van vandaag en morgen, veroorzaakt door de wereldwijde economische crisis waar we nu inzitten, aan.
 
Ik ben ervan overtuigd dat onze sector door digitale transformatie genoeg snelheid heeft om over deze hordes te komen en te groeien. We kunnen nu meer en diversere doelgroepen bereiken en bedienen dan ooit tevoren.
 
Er komen steeds meer producten en innovaties op de markt waardoor fitnessondernemers steeds meer mogelijkheden krijgen om tijd- en kostenbesparende oplossingen in te zetten. Daardoor kunnen klanten steeds beter en op een meer gepersonaliseerde manier betrokken en gemotiveerd worden, zowel in je club, buiten of thuis.
 
Met dat in het achterhoofd, zijn dit de drie belangrijkste trends die ik verwacht in 2023:
 
 
  1. De voortdurende groei van gamification in fitness
 
De fitnesssector is continue op zoek naar nieuwe manieren om klanten 24/7 betrokken, gemotiveerd  en actief te houden en daarom kijken we verder dan onze eigen industrie. Concepten en ideeën groeien nu pijlsnel naar de kern van de fitnesservaring.
 
Een uitstekend voorbeeld daarvan is gamification. De intrinsieke motivatie voor sporten en fitness is aan het veranderen. Het gaat inmiddels niet alleen meer over fysieke transformaties en pure gezondheid, maar het is ook een manier om sociale interactie en gevoel van community te bevorderen. Met andere woorden: fitness biedt meer dan alleen fysieke beloningen, het is een gemeenschappelijke ervaring geworden.
 
Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen toegewijd blijven aan hun fitnesstraject en doelen? Is het omdat ze zich verplicht voelen of is er iets diepers dat ze drijft – misschien een onmiskenbare passie voor de activiteit zelf en waardering voor de beloningen ervan?
 
Ik voorspel in 2023 dat er een groei van spelgestuurde ervaringen in fitness plaats zal vinden. Door middel van mobiele technologie en de integratie met wearables is er meer ruimte dan ooit tevoren om unieke groepservaringen te bieden in clubs. Trainers brengen klanten samen in een (digitale) omgeving waar ze elkaar helpen motiveren om het meeste uit de training te halen en elke week te blijven terugkomen. Prestaties worden in real-time gemeten om gezamenlijk of individueel aan doelen te werken. Hiermee worden klanten niet alleen onderdeel van je community, maar blijven ze ook langer loyaal aan je merk.
 
Het technologielandschap verandert in een verbazingwekkend tempo met de ontwikkeling van gloednieuwe en betaalbare technologie zoals Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) zal gamification explosief blijven groeien. Ik verwacht dat deze ontwikkelingen een krachtige impact zullen hebben op de toekomst van fitness. Dat wordt ook onderstreept door onderzoek van Technavio, waaruit de verwachting blijkt dat de markt voor AR/VR met $162.7 miljard zal stijgen in 2025 door groeiende vraag. Zo heeft Basic-Fit bijvoorbeeld eerder dit jaar een nieuwe AR-functie gelanceerd in samenwerking met Snapchat om korte work-outs te gamificeren. De speciale Snapchat-lens in de app volgt bewegingen, telt de herhalingen en geeft de mogelijkheid om work-outs zo met vrienden te delen.
 
We zitten met gamification nog een experimentele fase waarin we ontdekken op wat voor manier het kan worden ingezet in fitness, maar ik verwacht dat het een drijvende kracht wordt en zal worden geïntegreerd als kernonderdeel van de moderne fitnesservaring.
 
 
  1. Meer data, meer inzicht
Het verzamelen van data is essentieel geworden voor fitnessclubs. Deze gegevens bieden inzichten van onschatbare waarde. Daarbij is ook het bewustzijn van het belang van eigen apps en het meten van bedrijfsprestaties doorgegroeid. Zo werd in het 2022 Fitness App Report beschreven dat meer bewustzijn rond gezondheid en verdere digitalisatie, de wereldwijde fitnessmarkt een jaarlijkse groei van 21% tot 2028 zullen voortstuwen.
 
De groei van deze sectoren, gecombineerd met de ontwikkelingen in automatisering voor club management, van toegangscontrole to AI-gestuurde apparaten, biedt nog meer bruikbare data voor besluitvorming. Hierdoor wordt het voor clubs en trainers belangrijker om te begrijpen hoe ze deze gegevens veilig kunnen verzamelen en gebruiken. In de ultracompetitieve omgeving van fitness kan het leveren van unieke en gepersonaliseerde ervaringen de loyaliteit van de klant maken of breken. Het is essentieel om een stap voor te blijven op je concurrentie om klanten betrokken te houden en terug te laten komen voor meer.
 
Ik voorzie dat in 2023 datagedreven technologie steeds beter zal worden en steeds makkelijker inzetbaar wordt. Zo kunnen we klanten nog beter naar hun doelen helpen en duurzame gezonde gewoontes helpen ontwikkelen. Tracking is een voorbeeld van hoe bijhouden, meten en verzamelen van data voor betere trainingsplannen kan zorgen. Daarnaast verwacht ik dat we nog meer innovatie zullen zien door automatisering met bijvoorbeeld flexibele caloriedoelen berekend op basis van beweging per dag of trainingsprogramma's die zich in real-time aanpassen in intensiteit op basis van hartslag. Bovendien kan data ook worden ingezet om nieuwe inkomstenstromen aan te boren door bijvoorbeeld verbeterde marketingcampagnes of klantcommunicatie.
 
Het is essentieel voor fitnessondernemers om de motivatie, gedrag en wensen van de klant te begrijpen. Met de juiste technologie wordt deze taak een stuk makkelijker – en zal de beloning des te groter zijn.
 
  1. Synergie tussen digitaal en fysiek
In het verleden waren er zorgen over hoe technologische vooruitgang de fitnesssector zou beïnvloeden, nu zien we met eigen ogen hoe krachtig deze transformatie kan zijn. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat technologische vooruitgang de fitnesservaring heeft verrijkt en dat het een positieve trend is waarvan het eindstation nog niet is bereikt. Steeds meer clubs kijken naar hybride oplossingen om hun offline verdienmodellen aan te vullen en nieuwe klanten te trekken.
 
De club of studio zal altijd de kern van onze fitnesscommunity blijven en ik weet zeker dat het belang van een fysieke training en sociale interactie zal blijven. Het verschil? Simpelweg dat fitnessconsumenten meer keus zullen genieten in hoe zij kiezen aan hun gezondheid te werken door bijvoorbeeld thuiswork-outs video’s te combineren met PT-sessies in de club of vanuit thuis mee te doen aan een groepsles. Gewoon hoe het hen het beste uitkomt en waar ze behoefte aan hebben.
Technologie is een integraal onderdeel van het fitnessaanbod aan het worden waardoor klanten meer opties krijgen om hun training en ervaring te verbeteren, en zo de status van “nice to have” ontgroeid.
 
Volgend jaar luidt de verdere groei van de synergie tussen online en offline fitness in, met clubs en studio’s als belangrijkste schakel tussen fysieke en digitale diensten.
Edities