ISPO München 2022 overtuigt met een nieuw concept

Verschenen in Bodylife nummer 6 2022
Onder het motto: ‘New Perspectives on Sports’ bood 's werelds toonaangevende sportbeurs van 28 tot 30 november 2022 tal van productinnovaties, een prominent conferentieprogramma en vele bekende atleten waren te gast. 1.700 internationale exposanten en ongeveer 40.000 vakbezoekers uit 117 landen vierden een succesvolle hereniging van de sportgemeenschap met de herstart van ISPO München in het expositiecentrum van München.
 
Duurzaamheid en innovatie stonden centraal bij de herstart van ISPO München van 28 tot en met 30 november. Daar was duidelijk te zien dat binnen de sportartikelenindustrie, vooral de outdoorsector, een pionier is als het gaat om duurzaamheid.
Het gaat niet alleen om de innovatieve verwerking van milieuvriendelijke materialen, maar om de hele waardeketen, van ontwerp tot productie en verpakking. “Duurzaamheid is een zeer belangrijk agendapunt”, benadrukte Rainer Gerstner, Senior Vice President Marketing bij Schöffel, op ISPO München. Gerstner gaf aan dat het aan de branche is om de consument duidelijker te maken dat duurzaamheid meer gaat kosten.
 Antje von Dewitz, CEO Vaude, voegde daaraan toe: “Op dit moment is duurzaamheid voor de meeste mensen een add-on in de aankoopbeslissing.”
 
Ook bij de toekenning van de nieuw ontworpen ISPO Cup, die op de avond van de eerste dag van de beurs naar Patagonia werd uitgereikt voor uitstekende maatschappelijke betrokkenheid, stond duurzaam ondernemen centraal. Het bedrijf is al tientallen jaren een betrokken speler binnen de klimaat- en milieucrisis.
 
Het was duidelijk te zien dat ISPO München meer is geworden dan alleen een productshow voor de sportartikelenindustrie: het is het platform voor het stimuleren van partnerschappen, initiatieven en innovaties buiten de beurs om, en om actuele urgente kwesties te bespreken.
De ISPO München-conferentie begon daarom ook op de eerste beursdag met een panel over de toekomst van de wintersport in het licht van klimaatverandering en energietekort. Alle deelnemers waren het erover eens: wintersport heeft alleen toekomst als ze veranderen en duurzamere benaderingen ontwikkelen. Reto Aeschbacher, Chief Marketing Officer bij Scott: “De afgelopen twee jaar waren een uitdaging voor ons allemaal. Vraagstukken als het verzoenen van duurzaamheid en innovatie, en vooral voor ons de afname van het skitoerisme, zijn een blijvende zorg voor ons.”
 
1.700 exposanten uit meer dan 50 landen en regio's
Naast de productinnovaties van de meer dan 1.700 exposanten bood ISPO München tijdens de première in november uitgebreide inzichten in het hele ecosysteem van de sportindustrie. Iets minder dan 90 procent van de exposanten kwam uit het buitenland en in totaal waren meer dan 50 landen en regio's vertegenwoordigd. De meeste exposanten kwamen uit Duitsland, Italië, Frankrijk, China en Taiwan. Ongeveer 20 procent van hen was voor het eerst op ISPO München. De 40.000 vakbezoekers kwamen uit in totaal 117 landen, waarvan 73 procent internationale gasten. De top vijf deelnemende landen waren Duitsland, Italië, Frankrijk, Groot-Brittannië en Oostenrijk.
 
"Het vernieuwde concept van ISPO München, met het Future Lab als middelpunt, scoorde bijzonder goed bij de internationale sportgemeenschap, zowel exposanten als vakbezoekers", concludeert Stefan Rummel, CEO van Messe München. “De ISPO München van dit jaar liet duidelijk zien dat de markt aan het veranderen is . Daar houden we rekening mee bij de ontwikkeling van de beurs. De markt voor sportartikelen zal zeer relevant blijven, maar tegelijkertijd zal de focus steeds meer komen te liggen op onderwerpen als sportmode, toerisme, digitalisering, gezondheid en fitness, voeding of esports. We zullen daarom innovatieve formules promoten die ons ook toegang geven tot nieuwe doelgroepen en segmenten”, aldus Tobias Gröber, hoofd van ISPO Group, die ook ISPO's samenwerking met de streetwear- en modeblog Highsnobiety aankondigde onder de merknaam "520M".
 
ISPO Conferentie in het Future Lab als ontmoetingsplek en middelpunt
Het nieuw opgerichte Future Lab, met innovatie, duurzaamheid en transformatie van de detailhandel als belangrijkste thema's, was een grote attractie op ISPO München. Het conferentieprogramma was ook gericht op sociale onderwerpen: Martin Frick, directeur van het VN-wereldvoedselprogramma, besprak ‘Hoe de sportindustrie kan lobbyen voor het welzijn van mens en natuur’.
De Sustainability Hub was een gebied in het Future Lab, exclusief gewijd aan het duurzaamheid. Hier werd op de tweede beursdag de ISPO Award 2022 uitgereikt. Op de beurs werden in totaal ongeveer 100 bekroonde producten en diensten gepresenteerd.
In het Future Lab presenteerden ook meer dan 70 startups die deelnamen aan de ISPO Brandnew Award hun innovaties en nieuwe benaderingen voor de industrie. Ida Sports, een Australisch bedrijf dat speciaal voor vrouwen gemaakte sportschoenen maakt, was de grote winnaar. Laura Youngson CEO/mede-oprichter van IDA Sports: “Het is een grote eer om de Brandnew-prijs te winnen, omdat het ons bekendheid geeft aan een breder publiek. We kwamen naar ISPO om te netwerken met retailers en distributeurs, het is geweldig om meer vrouwen in de sporttechnologie te kunnen vertegenwoordigen en te zien.
 
Prominente sportpersoonlijkheden bij ISPO München  
Veel actieve en voormalige atleten bezochten ook ISPO München. Op de eerste beursdag presenteerden Ooympisch tenniskampioen Alexander Zverev en zijn broer Mischa de nieuwste trainingstechnologieën in de professionele sport met behulp van virtual reality. Surfkampioen Björn Dunkerbeck, meervoudig wereldkampioen kickboksen Dardan Morina, de Japanse alpinist Kazuja Hiraide, bergbeklimmers Kristin Harila en Vibeke Sefland, Portugese ultramarathonloper João Andrade en profwielrenner en ski-bergbeklimmer Anton Palzer lieten ook hun gezicht zien.
 
Volgend jaar vindt ISPO München weer plaats in Messe München op dinsdag t/m donderdag, van 28 tot 30 november 2023. “Dat geeft ook bedrijven uit de Verenigde Staten de mogelijkheid om na Thanksgiving stressvrij te reizen”, aldus Lena Haushofer, Exhibition Directeur van ISPO München.
Edities