2023: het wordt een top- of flopjaar!  

Verschenen in Bodylife nummer 6 2022
Zo op de grens van 2022 en 2023, de grens van oud naar nieuw, is het gebruikelijk even terug en alvast ook wat vooruit te kijken.
 
We zijn het misschien al bijna vergeten, maar begin 2022 is de laatste lockdown beëindigd en wist de sector snel veel oud-leden terug te winnen en de draad weer op te pakken. Rusland viel Oekraïne binnen en dit bracht wederom wat onzekerheid in de markt. Het geld bleef rollen, we zagen bestedingen groeien en prijzen stijgen. Daarnaast werden gezondheid en een bewuste leefstijl steeds belangrijker. Het was een bewogen jaar met uitdagingen en kansen.

2023 zal wat dat laatste betreft niet anders zijn. Verdere inflatie, bezuinigingen en belastingverhoging vanuit de overheid en hoge energiekosten. Daarnaast zien we steeds meer mensen met hoge schulden, groeiende voedselbanken en harde saneringen op komst. Zorgt dit voor knorrende en morrende leden die uit financiële krapte hun lidmaatschap opzeggen? En is 2023 daardoor een flopjaar in de dop?
 
Of kan het anders lopen? Marokko kan immers van België winnen, Oekraïne van Rusland en onze sector kan ook hier een weg in vinden. Nu Covid echt definitief achter ons ligt, is er een drastische toename van de noodzaak voor een gezonde leefstijl waar te nemen. Gaan sporten, fitness & begeleid bewegen met een financiële bijdrage van verzekeraars definitief een intrede maken in de preventieve gezondheidszorg? Steeds meer Nederlanders kiezen liever voor een fit pleziertje in een boetiek gym in de stad, dan een vette hap met een biertje op de markt. Wordt 2023 dan toch een topjaar in het verschiet?
 
Natuurlijk hoop ik op een topjaar. Maar goede jaren of slechte jaren, daarvoor ben je niet helemaal afhankelijk van de omstandigheden. Jouw beste jaar ooit kun je immers, naar mijn stellige overtuiging, zelf maken. Met enthousiaste klanten en bevlogen medewerkers, zal 2023 zeker een goed jaar worden.
 
Het is om die reden dat we nu al een verdere integratie zien van softwaresystemen voor clubmanagement, ledenadministratie, NPS-meting, online marketing en coaching. Het nog beter bedienen van klanten - door een completer zicht op ervaringen van leden en prospects - gaat zorgen voor meer enthousiaste klanten en bevlogen medewerkers.
 
De sleutel tot succes.
 
Gelukkige klanten en een gelukkig nieuwjaar!
 
Edities