FitNation 2022: community en samenwerkingen essentieel voor de toekomst

Verschenen in Bodylife nummer 5 2022



Europa's snelst groeiende fitnessconferentie bracht industrieleiders samen om de innovaties, uitdagingen en de toekomst van fitness te bespreken.

FitNation, Europa's snelst groeiende fitnessconferentie, keerde op 25 oktober terug in het Eye Filmmuseum in Amsterdam om bijna 300 ondernemers uit de branche te informeren en te inspireren door de belangrijkste onderwerpen op het gebied van fitness en gezondheid te analyseren en te bespreken.

De belangrijkste boodschap van het evenement was dat de wereldwijde fitnessindustrie meer met elkaar moet samenwerken en haar krachten moet bundelen met branches en organisaties buiten de fitnesssector. Dit zou niet alleen de branche als geheel versterken, maar ook een breder en meer holistischer aanbod creëren dat zich richt op het bouwen van community's om leden gemotiveerd en loyaal te houden.

De basis hiervoor moet worden gevormd door de manier waarop de fitnessbranche de uitdagingen van de COVID-19 pandemie heeft overwonnen. De branche heeft veerkracht en aanpassingsvermogen laten zien met de digitale transformatie en is zo in staat geweest om verbonden te blijven met klanten en haar waarde aan te tonen, zelfs te midden van een wereldwijde gezondheidscrisis.

Het evenement omvatte elf keynote presentaties en diverse workshopsessies van internationale sprekers, waaronder fitnesstechnologie ondernemer Bryan O’Rourke, de inspirerende ultratrail-loper Anne-Marie Flammersfeld en industrieleiders waaronder Virtuagym, EGYM en fit20. De besproken onderwerpen varieerden van de rol van esports en gamification voor fitness en toekomstige digitale innovaties op het gebied van gezondheid tot effectieve groeistrategieën voor moderne fitnessbedrijven en persoonlijke prestatieverbetering. 

Paneldiscussie
Op het programma stond een speciale paneldiscussie over de gevolgen van de wereldwijde economische crisis voor de fitnessbranche met Andreas Paulsen, CEO van EuropeActive, Patrick Rijnbeek, directeur van NL Actief, wellnessexpert Jennifer Halsall-De Wit en Stefan Blahovec, oprichter van Form Factory. Het gesprek werd geleid door gerenommeerd voedingsdeskundige en schrijver Dr. Ludidi. 

Volgens Andreas Paulsen heeft de fitnessbranche haar belang voor de volksgezondheid bewezen en is zo het label vrijetijdsbesteding ontgroeid. Sinds 2021 wordt de fitnessbranche ook door veel regeringen als een essentiële sector beschouwd. De ontwikkeling van strategieën tussen clubs en hun data biedt een reële kans om fitnessclubs om te vormen tot de “third space”. De plek naast thuis en werk in het leven van mensen voor hun lichamelijke gezondheid en geestelijk welzijn. Betere connectiviteit en digitale strategieën versterken de groei van community’s van consumenten die met alle soorten gezondheidsdiensten gebruikmaken.

Volgens Patrick Rijnbeek betekent dit dat de sector gezondheid en fitness toegankelijker wordt voor mensen die het niet gemakkelijk vinden om naar de sportschool te gaan of regelmatig te sporten, zoals mensen met een handicap. De sector moet zich aansluiting zoeken bij organisaties die deze bevolkingsgroepen ondersteunen en ervoor zorgen dat iedereen een fitnesslidmaatschap heeft of zich kan veroorloven.

Breder ecosysteem
In zijn keynote speech benadrukte Bryan O’Rourke hoe belangrijk het is dat een fitnessmerk deel uitmaakt van een breder ecosysteem gericht op community's en een verbeterde ervaring. Hierbij is de moderne fitnessklant de producent, ook wel ‘prosumers’ genoemd. Voor Bryan O’Rourke is intelligente communicatie en samenwerking tussen bedrijven en landen cruciaal voor de volgende fase van gezondheid. Voor Jennifer Halsall-De Wit is het belangrijk voor de toekomst van een gezonde fitnessbranche dat bedrijven en organisaties met elkaar samenwerken en synergieën creëren met verschillende diensten om een bredere gezondheidsoplossing te bieden die de specifieke behoeften van de klant begrijpt en minder reactief is. 

Tot slot werd de officiële datum voor FitNation 2023 bekendgemaakt dat op 12 oktober 2023 zal plaatsvinden opnieuw in het Eye Filmmuseum in Amsterdam. Het FitNation evenement werd ondersteund door EuropeActive en NL Actief en gesponsord door Virtuagym, Matrix, Hidden Profits Marketing, Mollie, Inbody en Club Joy. 

Voor meer informatie over FitNation, inclusief tickets voor 2023, ga naar: https://fitnation.co/
Edities