Word sterker met tech in 2021 (een vooruitblik)

Verschenen in Bodylife nummer 7 2020


2020 was een jaar vol uitdagingen, maar tegelijkertijd tevens een kans om te leren en te groeien. Net nu we met zijn allen uitkeken naar een jaar zonder COVID-ellende, gaan we het nieuwe jaar in met een flinke domper: een tweede lockdown. Het is nog lastig om te zeggen hoe het na januari verder gaat: corona duurt voort of we krijgen het onder controle, waarna de vaccinaties doorslaggevend zullen gaan zijn. Fitnessondernemers moeten dus op beide situaties voorbereid zijn. Bovendien mogen we niet over het hoofd zien hoe consumentengedrag is veranderd door de pandemie en rol die technologie daarin inneemt. Jouw leden hebben nu andere verwachtingen over hoe ze fit willen worden, maar dat biedt voor jou als ondernemen ook kansen. Mits je hier op in zet!

Doorgaan, linksom of rechtsom

Niets doen is geen optie, ongeacht wat ons in het komende jaar te wachten staat. Volgens onderzoek van het NOC*NSF is 34% van de Nederlanders minder gaan sporten tijdens de pandemie, en 8% geeft aan zijn lidmaatschap op te zeggen als de situatie voortduurt. Dat is niet alleen een probleem voor de sector, maar ook voor de volksgezondheid. Mensen willen wel graag sporten, maar ze verwachten nieuwe diensten en abonnementen die aansluiten bij de veranderende situatie.

Speel hierop in als fitnessondernemer en zorg voor een hybride bedrijfsmodel waarbij je meedenkt met jouw leden. Verschillende abonnementsvormen die passen bij de wens van jouw leden EN de situatie van nu. Online diensten kunnen voor jouw business het verschil gaan maken, maar je moet hier wel tijd in investeren om het jou eigen te maken. Juist door te luisteren naar je (potentiële) klant en mee te gaan met de tijd zul je hen niet alleen aantrekken maar ook behouden. Vergeet niet, het werven van een nieuw lid is maar liefst 5 keer duurder dan het behouden van een.

Nieuwe samenleving, nieuw consumentengedrag
De verwachting is dat ook na corona het consumentengedrag er anders uit blijft zien. Consumenten zijn zich steeds bewuster geworden van hun fysieke en mentale gezondheid en de rol van fitness daarin. En ook de mogelijkheden om dit thuis te doen, al dan niet ondersteund door technologie. Maar ook het sociale aspect van sporten is onverminderd belangrijk: volgens het NOC*NSF mist 62% vooral de gezelligheid en het samen sporten. De snelle digitalisering heeft de wensen en verwachtingen van potentiële klanten veranderd: alles gaat nu snel, direct en mobiel. Millennials hebben hun leven nog verder gedigitaliseerd, maar ouderen hebben nu (noodgedwongen) ook de overstap gemaakt. Het hele consumentenlandschap is veranderd: alles van boodschappen tot sociale contacten doen we online, dus we willen dit nu ook voor onze fitness. Wearables, online video-workouts en fitnessapparatuur voor thuis zijn een snel groeiend segment in de fitnessmarkt. Dus hoe kun je er als fitnessondernemer op inspringen? Hiervoor is niet alleen de juiste technologie cruciaal, maar je hebt zeker ook de juiste mindset nodig.

Hybride (r)evolutie
Technologie maakt jouw concurrentiepositie sterker door meer mogelijkheden te bieden aan je leden om hun doelen te behalen. Dus bedenk hoe jij technologie inzet om jouw aanbod uit te breiden: online als offline. Je moet (nog meer) klantgericht gaan denken en durven te proberen. Bied bijvoorbeeld coaching op afstand nu sportscholen gesloten zijn en straks voor leden die nog niet terug naar de sportschool durven. Onderzoek hoe je begeleiding kan bieden in combinatie met wearables of thuisfitnessapparatuur. Of zet in op trainingsschema’s of video’s voor leden waarin ze een PT-sessie buiten kunnen afwisselen met een goede workout thuis - voor als ze een keer niet op tijd zijn met het bemachtigen van een felbegeerd tijdslot of onverhoopt toch verkoudheidsklachten hebben. Zo kun je je leden een keus bieden hoe ze het meeste uit hun lidmaatschap kunnen halen op een manier die ze het beste uitkomt. Je kunt je leden ook uitdagen in challenges of met een Workout of the Week. Zo maken ze kennis met nieuwe oefeningen en blijven ze beter gemotiveerd om steeds mee te blijven doen - er is immers steeds wat nieuws te proberen! Dit stelt je in staat om je leden beter en langer aan jouw business te binden en kun je je omzet voor het komende jaar zoveel mogelijk veilig te stellen.

Vind de balans
Technologie kun je voor heel veel dingen inzetten, waaronder voor automatisering voor tijdsbesparing. Maar ook wearables die jouw klanten helpen hun doelen sneller te behalen. Probeer jouw tijd (en die van je personeel) te focussen op wat technologie niet voor je kan doen: persoonlijke interactie. Onderschat de kracht van een telefoontje niet. Hoe sneller jij ze belt om ze uit te nodigen voor je digitale lessen, samen met verzoek om jou te blijven steunen in deze nieuwe lockdown, hoe meer leden succesvol van jouw diensten gebruik blijven maken en hoe meer klanten je zal behouden.

De dienstverlening in vele sectoren is door digitalisering ontzettend versneld, en fitness blijft hier niet in achter. Bij Virtuagym hebben we gezien dat klanten die de transitie goed wisten te maken, hun omzet hebben kunnen laten doorlopen, soms zelfs volledig! Het is aan jou hoe, en in hoeverre, je hier effectief op inzet. Maar ook in een persoonlijk gesprek kun jij je klanten extra aan je binden. Welke online lessen of begeleiding kun jij hen bieden gedurende tijd dat ze niet in je club kunnen komen? Veel leden zijn loyaal aan jouw club en bereid jou te blijven steunen in deze uitdagende tijden, mits je een beroep daarop doet en je ze iets kan bieden om ook op afstand actief te blijven. De combinatie van een persoonlijke benadering en een sterke online strategie is hierbij in mijn ervaring het effectiefst. Bedrijven als Virtuagym kunnen je hier goed bij ondersteunen. Heel veel sterkte en succes in de aankomende tijd, laten we van deze nieuwe crisis een kans proberen te maken!

HUGO BRAAM is technologie-evangelist in de fitnessbranche en medeoprichter van virtuagym.com, leverancier van innovatieve software voor fitnesscentra en personal trainers. hugo@virtuagym.com
Edities