‘Als je de mogelijkheden ziet, kun je je nu onderscheiden’

Verschenen in Bodylife nummer 6 2020


De introductie van de nieuwe Resolute Strength-lijn had Precor, een van de grootste leveranciers van commerciële apparatuur voor fitnesscentra ter wereld, zich iets anders voorgesteld aan het begin van 2020. Het moest een fee­stelijk event worden op FIBO, maar Covid-19 veranderde alles. Echter, in een wereld vol onzekerheden merkt Sander Kamphuis, business manager Precor Nederland, op dat er juist nu, ook veel kansen en uitdagingen liggen. “De fitness­sector wordt veel meer op waarde geschat.”


Ondanks dat de nieuwe Resolute Strength-lijn niet feestelijk onthuld kon worden is Kamphuis trots op de 25 vernieuwde krachttoestellen in het assortiment. “De nieuwe Resolute Strength-lijn heeft een aantal overeenkomsten met de oude Discovery-lijn maar is, naar aanleiding van de feedback van onze klanten, verbeterd. Niet alleen ergonomisch maar ook de look en feel is modern en elegant. Het is een tijdloos design welke robuuster en duurzamer is dan zijn voorganger. De nieuwe krachtlijn is inmiddels beschikbaar.”

Zoals iedereen had Precor zich 2020 heel anders voorgesteld. Maar de “disruptie” van de markt, zoals Kamphuis de invloed van Covid-19 omschrijft, biedt ook mogelijkheden voor nieuwe ontwikkelingen. “Digitale toepassingen gaan een steeds grotere rol spelen. Het is interessant om te zien hoe wij daar als sector mee om gaan. Als je de mogelijkheden ziet, kun je je nu onderscheiden”, aldus Kamphuis.

SAMEN STERKER
De invloed van Covid-19 op de fitnesssector zal nog jaren lang voelbaar blijven, verwacht de business manager van Precor Nederland. “Wij hadden als Precor bepaalde ambities, maar het is reëel om die bij te stellen. Tot zeker 2022. Dat betekent niet dat we stil zitten. Sterker nog, Precor is altijd op zoek naar innovatie en hoe we daarmee klanten en ondernemers kunnen bereiken en een helpende hand kunnen bieden. Hoe meer feedback wij ontvangen van hen, hoe beter wij hen kunnen helpen met de voor hun prangende vraagstukken. Zij weten immers het beste welke vragen spelen bij de consumenten en welke behoeften zij hebben. “Met de kennis die wij en onze partners hebben kunnen wij daarop inspelen.”

Precor is preferred partner van Sony Advagym. “Alle data die verzameld wordt gedurende een workout, op zowel onze cardiotoestellen als krachttoestellen, kan worden gebundeld in Advagym. Daarin is Precor de enige partij. Met Advagym kun je ten alle tijden communiceren met leden: één op één, in groepsverband en binnen en buiten de sportschool. Je kunt gepersonaliseerde trainingen klaarzetten. Het doel is om fitness en beweging naar de sporters te brengen. Waar die ook zijn. Als Precor blijven wij in de core een fabrikant van fitness equipment, maar met onze kennispartners willen we voorop lopen in de digitale revolutie die al gaande was, maar door Covid-19 enorm is versneld”, aldus Kamphuis.

“Sinds het begin van de coronaperiode heeft iedere club en iedere trainer meer aandacht besteed aan het digitale aanbod. Is het niet door livestreaming dan wel door andere online content. Online is nu niet meer weg te denken in het fitnessaanbod. Wij zijn geen aanbieder van digitale content, maar door onze samenwerking met Sony Advagym en met ons PREVA platform spelen we daar wel op in.”



KENNISPARTNERS
Kamphuis merkt dat nauw samenwerken met kennispartners, met andere expertises, cruciaal wordt om in de toekomst de belangen van de consumenten te dienen. “Wat je al enige tijd in de retail industrie ziet is nu ook voor de fitnesssector van belang: de Omni-channel strategie. Dat betekent dat je je klant continu centraal stelt in hun behoeftes en hun op elk willekeurig moment, op welke plek dan ook, kunt bieden wat zij nodig hebben. In fitness komt dat er op neer dat je de klant niet meer per se naar de club moet leiden, maar ook thuis in de behoefte kunt voorzien. Hoe doe je dat? Hoe krijg je jouw fitnessaanbod en expertise bij hen thuis? Mensen sporten ook buiten. Hoe pak je dat aan? Precor realiseert dit dus door o.a. de samenwerking met Sony. Deze vraagstukken zijn in de coronaperiode relevanter geworden. Wat je daarbij tevens ziet is dat je concurrenten van vandaag de strategische partners van morgen kunnen worden. Uiteindelijk gaat het erom dat je je klanten overal, en op het moment zij dat willen, kunt bereiken met een volledig aanbod van fitnessmogelijkheden”, vertelt Kamphuis.

De functie van de fysieke sportclub verandert volgens de business manager van Precor. “De sportclub wordt je derde ‘huis’ naast je thuis en werk. De clubs zullen echt niet verdwijnen, maar het aanbod zal wijzigen. De sportschool draait niet meer alleen om twintig of dertig cardio- en krachttoestellen op de vloer. De consument wil tegenwoordig meer. Die wil binnen, buiten en thuis actief zijn. Soms in een groep, met een personal trainer, maar ook zelfstandig. En dat alles wil hij/ zij in één app terugzien. Het on demand aanbod zal sterk toenemen. Het aanbod vormt zich rond de consument. Daar proberen wij op in te spelen. Er is nu zoveel online content vanuit de sportscholen en trainers naar buiten gebracht. Hoe nu verder? Je moet je zien te onderscheiden. In de horeca kon je na de eerste lockdown met een QR-code aan je tafeltje een bestelling doen. Minder persoonlijk voor wat betreft de bediening, maar wel erg makkelijk. Zo denk je echt in oplossingen. Wanneer weer meer mogelijk is kun je kijken hoe je aspecten als gemak, sociale contacten en vereiste maatregelen kunt finetunen.”

ROL IN CORONATIJD
Voor de ongeveer vierhonderd klanten in Nederland was Kamphuis vanaf het begin van de Covid-19 periode een betrokken contactpersoon. “In Nederland is Precor nog een relatief kleine speler en daardoor zijn de lijnen kort en kunnen we snel schakelen met onze klanten. Zeker in het begin, bij de eerste lockdown, kregen we veel vragen over het opschorten van leasecontracten. Doordat clubs dicht gingen konden klanten niet meer aan de verplichtingen voldoen. Dan kun je hard zeggen dat is niet ons probleem, maar we laten niemand in de kou staan. Nee, wij zijn geen bedrijf met oneindige financiële middelen, maar we kunnen als leverancier wel bemiddelen tussen klanten en banken. Dat waren geen makkelijke en leuke gesprekken, maar we willen onze klanten extra ademruimte bieden in moeilijke tijden. Stand alone clubs hebben het moeilijk. Zij hebben niet altijd ruime reserves. We moeten elkaar toch helpen om overeind te houden”, benadrukt Kamphuis.

De business manager van Precor merkt dat de fitnessbranche steeds eensgezinder opereert. “Zeker nu de nood aan de man is. Daarin speelt NL Actief ook een prominente rol. Corona maakte heel duidelijk dat we hebben verzaakt om de fitnesssector als essentieel te bestempelen voor onze gezondheidszorg. Onze industrie draagt bij aan de preventie van ziektes en kwalen. Nu zie je dat fitness niet meer op één hoop wordt gegooid met bijvoorbeeld horeca, ook al zijn we wel een verzamelplaats van mensen. We worden veel meer op waarde geschat. Dat is een overwinning die we samen hebben geboekt.”

Wil je meer weten over Precor?
Ga naar www.precor.com/nl/contact-us/nl
 
Edities