DuraTrain XT-tegels door gesloten structuur snel te reinigen

Verschenen in Bodylife nummer 4 2020


De hoogwaardige rubberen tegels van SofSurfaces verwerven steeds meer bekendheid. Ondertussen zit de Canadese fabrikant, een solide speler die al ruim dertig jaar bestaat, niet stil. De jongste ontwikkeling betreft DuraTrain XT, een product dat de bewezen eigenschappen koppelt aan een gesloten structuur, die het reinigen een fluitje van een cent maakt. Flexibiliteit blijft troef, ook qua integratie in het design van de omgeving.

Tekst: Aart van der Haagen
 
Vloeroppervlakken met een uitgekiende rubberstructuur vormen geen bijproduct voor SofSurfaces, maar core business, al zo’n dertig jaar lang. “Dit Canadese familiebedrijf, gevestigd nabij de grens met de Verenigde Staten, heeft trouwens Nederlandse roots”, aldus Bert Kösters, directeur voor de afzetgebieden Europa, Midden-Oosten en Azië (EMEA). “De oorsprong van de business ligt in ondervloeren voor kinderspeelplaatsen. Na verloop van tijd vond een switch plaats van gietvloeren naar rubber tegels, die de fabriek intern en volgens een volledig gecontroleerd proces kan produceren. Kortom, onder de meest ideale omstandigheden. Inmiddels zijn we wereldwijd marktleider op dit gebied en bedienen we sinds een jaar of tien tevens de fitnessbranche.” Met deze tegels kreeg SofSurfaces binnen Europa eerst voet aan wal in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk, maar inmiddels profileert het bedrijf zich steeds sterker in Nederland, waar zich het hoofdkantoor voor ons continent bevindt (Heiloo).

Gepatendeerde samenstelling
De organisatie onderscheidt twee hoofdlijnen in zijn assortiment voor de fitnessmarkt. Kösters: “Acht jaar geleden introduceerden we DuraSound, een antwoord op de vraag naar een hoge demping van geluid en trillingen, toen free weights steeds meer in omloop kwamen en sportscholen in binnensteden hun intrek begonnen te nemen in mooie oude panden met een andere huurder op de begane grond. De revolutionaire, gepatenteerde samenstelling van deze vijftig tot tachtig millimeter dikke tegels bevat een holle kern van noppen aan de onderzijde. DuraSound scheelt de ondernemers enorme investeringen in een noodzakelijk stille vloer. Worden bepaalde tegels continu aan hoge belasting blootgesteld, bijvoorbeeld doordat halters binnen een ingericht platform steeds op dezelfde plek vallen, dan wip je ze er heel makkelijk uit en vervang je ze gewoon. Ze liggen namelijk niet verlijmd; de verbinding komt onderling tot stand via een mes- en groefsysteem, vergelijkbaar met kliklaminaat. Voor minder kritische toepassingen bieden we DuraTrain, een extreem slijtvast en kostentechnisch gunstiger alternatief met een dikte van 31 millimeter en naast de geluiddempende eigenschappen een optimale bescherming van de ondervloer en de equipment, zoals free weights. Omdat de fabriek in Canada - als enige ter wereld in deze business - alles geheel geautomatiseerd produceert, is de kwaliteit zeer consistent en kunnen we onze complete lijn met tien jaar garantie leveren.”



Twee jaar ontwikkeling 
DuraTrain - en vanaf begin 2021 ook DuraSound - begroet volgens Kösters een tweetal nieuwe varianten. “Het type Premium kenmerkt zich door een toplaag van EPDM, met als voordeel dat er circa dertig verschillende kleuren mogelijk zijn. Met het type XT introduceren we een unieke, zeer gesloten, dus niet poreus en daardoor zowel handmatig als machinaal zeer makkelijk te reinigen. Daar lag een uitdaging, omdat we wel de flexibiliteit wilden behouden om halters tot 300 kilogram op te vangen. Er zit twee jaar ontwikkeling in de XT, in samenwerking met een leverancier van polyurethaan en een Amerikaanse autofabrikant, die deze structuur als zachte toplaag aanbrengt in dashboarden. Bij ons maakt hij integraal deel van het geheel uit en kan dus niet loslaten. We verkopen deze tegels in zwart, grijs en blauw, met bovendien de mogelijkheid om een logo of belijning in fullcolour aan te brengen. Voor zowel de DuraTrain Premium als de DuraTrain XT geldt dat ze in de hoge brandveiligheidsklasse CFL vallen, getest door het Nederlandse instituut Effectis.”

Geen giftige dampen
De mate van geluiddemping laat SofSurfaces voor al haar producten onderzoeken door het gerenommeerde Riverbank Acoustical Laboratories. “Dat gebeurt door middel van een speciaal voor ons ontwikkelde methode, want er gebeurt wel iets als er een dumble of kettlebell vanaf heuphoogte op de vloer valt”, licht Kösters toe. “Verder hebben onze tegels na analyse door SGS Global een Floorscore-certificaat gekregen, wat betekent dat ze geen giftige dampen afscheiden en ook niet die typische rubberlucht verspreiden. We mogen ze zelfs vrij in een klaslokaal leggen waar kinderen de hele dag door les krijgen. Verder bestaan onze producten gemiddeld voor negentig procent uit herwonnen materialen en ligt de recyclebaarheid aan het eind van de levensduur rond de tachtig procent.” SofSurfaces werkt, zo geeft de directeur EMEA aan, steeds meer samen met designers en architecten om haar tegels optimaal te integreren in een ontwerp voor een ruimte. “De vloer is, dat onderschatten startende ondernemers in de fitnessbranche weleens, de basis van alles. Als je in het begin verkeerde keuzes ten aanzien van de indeling maakt, kan dat je later opbreken bij het gebruiken van de ruimte.”

Buitenvloeren
Omdat de DuraTrain- en DuraSound-tegels niet verlijmd hoeven te worden, laten ze zich vrij eenvoudig leggen. Kösters: “We hebben een team van mensen die dat kunnen komen doen, maar we verzorgen ook korte trainingen, mocht de sportschoolhouder zelf handig zijn of met een vaste partner op dit gebied werken. Er bestaan verschillende manieren om de tegels ‘op te sluiten’, bijvoorbeeld tussen vier muren of tussen verlijmde schuine kanten, die wij ter plaatse monteren. In bijna alle gevallen beschikken we trouwens over voldoende voorraad in Nederland om een snelle levering te garanderen, desgewenst met financieringsmogelijkheden. O ja, relevant in deze coronatijd: we bieden ook speciale buitenvloeren met de vereiste ondervloeren, dit in het kader van veiligheid voor ‘toevallig’ spelende kinderen.” Kijkend naar de historie van SofSurfaces is de cirkel daarmee rond.

Meer informatie: www.sofsurfaces.eu
Edities