De 4 redenen waarom de fitnessindustrie verandert

Verschenen in Bodylife nummer 8 2019



Als ondernemer wil je je business altijd groeien. En samen willen we dat de fitnessindustrie groeit, zodat we daar als individuele ondernemers weer van kunnen profiteren. Meer mensen naar de sportschool, zodat er meer te verdelen is voor iedereen in de branche. De grootste uitdaging voor groei is niet zozeer de directe concurrentie en evenmin een fitness app of andere digitale thuis-train-oplossing.


De grootste uitdaging voor onze branche ligt in het ons aanpassen aan een wereld die met de dag verandert. Daarbij kan het helpen om niet voortdurend naar je concurrenten te kijken als je wilt innoveren, maar ook scherp te blijven op de ontwikkelingen buiten de fitnessmarkt.

Inspiratie van buiten de branche Verandering komt veelal van buitenaf. Maar wat zijn dan typisch de aanjagers? Industrie-expert Bryan O'Rourke gaf een geweldige presentatie op het FitNation congres in Amsterdam, waarin hij een aantal belangrijke factoren aangaf, die de wereld om ons heen in een groeiend tempo veranderen:

  •  Het toenemende globalisering
  • Een veranderende demografie
  • Veranderingen in het gedrag van consumenten
  • Voortschrijdende technologie


In dit artikel wil ik graag stilstaan bij deze 4 factoren en hoe ze van buitenaf de fitnessbranche beïnvloeden.

1. Toenemende globalisering Gezondheid is een industrie van wereldformaat. In 2017 werd er al ruim 4 triljoen(!) dollar omgezet, o.a. verdeeld over zorg, wellness-toerisme, fitness, en meer. Fitness an sich is goed voor een omzet van ruim 500 miljard dollar wereldwijd. Het is op zich weinig verrassend dat globalisering een effect heeft op onze branche. Bedrijven steken makkelijk de grens over om uit te breiden. Met name Europa, met haar open grenzen, maakt het makkelijker voor fitnessketens om in meerdere landen te opereren.

Een kenmerk van veel internationale ondernemingen is een mate van “McDonaldisering”. Het betekent dat de onderneming gericht is efficiëntie, voorspelbaarheid, berekenbaarheid en beheersbaarheid. Het grote voorbeeld in de fitnessbranche is hier natuurlijk Basic-Fit. Een uitgekiende formule, geoptimaliseerd en efficiënt, met complete controle over de klantervaring: welke van de 750+ clubs je ook binnenloopt, de ervaring zal veelal hetzelfde zijn. Betekent dit dan het einde van de individuele clubs? Natuurlijk niet: voor elke McDonald's is er een ambachtelijke lokale burgerzaak. Zo is er ook voor elke budgetsportschool een boutique studio met een sterk persoonlijke insteek.

Kortom: nieuwe spelers en concurrenten kunnen vanuit elke hoek komen, maar er is altijd een manier is om jezelf te blijven onderscheiden door duidelijke keuzes te maken ten aanzien van je doelgroep en businessmodel.

2. Veranderende demografie Millennials. Een term die je veel hoort als het over nieuwe doelgroepen gaat. Ze zijn de toekomst, ze zijn goud geld waard, we moeten onze pijlen op hen richten. Dit is zeker waar - millennials waarderen een gezonde lifestyle, waar fitness een essentieel onderdeel van is. Zij zijn het primaire publiek waar boutique studio's zich op richten. Zij bieden de ervaring die Millenials verwachten van de merken waarmee ze interacteren: hoogwaardig en persoonlijk. En dan mag het best wat kosten.

Het is echter een grote fout om te denken dat millennials de enigen zijn die ertoe doen en we ons allemaal maar op deze doelgroep moeten storten. We leven in een sterk vergrijzende samenleving. Babyboomers gaan allemaal met pensioen en streven een lang en gezond leven na. Laat krachttraining nu een uitermate geschikte manier zijn om spiermassa op oudere leeftijd te behouden en langer vitaal te blijven! Het zal in de komende jaren lonen om je dienstverlening hierop aan te passen. En vergeet niet: babyboomers zijn kapitaalrijk, dus bereid om goed te betalen voor persoonlijke aandacht en goede service. Dit biedt kansen voor de branche!

3. Veranderingen in consumentengedrag We leven in een on-demand economie. Consumenten willen niet wachten op diensten of producten. Vandaag besteld, morgen in huis. Taxi telefonisch reserveren? Geen denken aan. Een Uber is er binnen vijf minuten, met één druk op de knop. Dit is volledig ingebakken in jongere generaties, maar ook voor veel babyboomers is "onmiddellijkheid" inmiddels een normale verwachting.

Wat betekent dit in de praktijk? Leden willen op ieder moment je openingstijden of nieuws kunnen checken. Ze willen vanaf de bank direct een groepsles kunnen boeken (en nee, hiervoor moeten bellen is geen “persoonlijke service”!). Hun trainings- en voedingsplan moet op elk moment inzichtelijk zijn. Voordat ze bij je lid werden gebruikten ze al een voedings- en fitnessapp. Ze verwachten dat jij deze technologie ook inzet. Bekijk dus kritisch je bedrijfsprocessen. Waar treedt er frictie op voor jouw leden? Op welke punten kun je de klantervaring verbeteren? Dit zijn de aandachtspunten waar je je op moet richten.

4. Voortschrijdende technologie Als je denkt dat nieuwe technologie de branche nu al aan het transformeren is, dan staat je nog wat te wachten. Er staan ingrijpende veranderingen om de hoek. In de vorm van bedreigingen, maar zie het vooral als een kans voor onze branche om een betere dienstverlening te kunnen leveren!

Een eerste verandering is de manier waarop we communiceren met technologie. Nu gaat het nog via een telefoon of computer. In de nabije toekomst wordt dit steeds meer aangepast op de zintuigen (zicht, stem, tast, enz). Schermen worden direct via brillen of lenzen op je netvlies getoond, zonder dat je nog je telefoon uit je zak hoeft te halen; dit maakt uiteindelijk "augmented reality" (de combinatie van de wereld om je heen met een extra laag digitale informatie) de normaalste zaak van de wereld. Interfaces worden met gebaren in plaats van toetsenborden bestuurd, of met je stem. "Siri, waar kan ik de dichtstbijzijnde Spinning-les volgen?" Is jouw marketing daar klaar voor?

Ten tweede zullen ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie ervoor zorgen dat je als ondernemer beter dan ooit je dienstverlening kunt verbeteren op basis van data-inzichten. Giswerk behoort tot het verleden. Je kunt vooraf vrijwel exact voorspellen wat je omzet over 6 maanden zal zijn, omdat kunstmatige intelligentie jouw leden zó goed kent, dat het voorspelbaar is hoe lang ze bij je club blijven trainen Software zal een belangrijk deel van de inhoudelijke trainingskennis van jouw coaches vervangen: in plaats daarvan selecteer jij je mensen op hun gastvrijheid en motivationele kennis: de software levert het trainingsplan, de coach zorgt dat jouw klanten zich welkom voelen en motiveert hen terug te komen.

Conclusies voor fitness-ondernemers
De wereld om ons heen verandert, maar laat dit je niet afschrikken. Elke nieuwe ontwikkeling, of het nu om consumentengedrag gaat, nieuwe technologieën of buitenlandse concurrenten, brengt altijd ook meer kansen met zich mee. Kansen om te groeien als branche. Kansen om nog meer mensen gezond en fit te maken binnen onze clubs. En daar wordt iedereen beter van!

Edities