ICG ClubRide: ‘Een feestje op de fiets’

Verschenen in Bodylife nummer 8 2019



Fietsen in een voormalige kapel? Het klinkt misschien vreemd, maar dit is precies wat zestig instructeurs 5 oktober deden tijdens de ICG ClubRide in viersterrenhotel Arena in Amsterdam. "We willen hiermee een statement maken. Durf out-of-the-box te denken. Het is een feestje op de fiets", zegt Harry Damen, marketingmanager van Life Fitness. Het merk Indoor Cycling Group van wereldmarktleider Life Fitness richt zich voornamelijk op de beleving rondom indoor fietsen. "Die beleving zorgt voor meer klanten."


Tijdens het event is die vibe dan ook goed te voelen. Internationale en nationale mastertrainers van Life Fitness maken er een happening van terwijl de instructeurs zichzelf in het zweet werken. Met motiverende kreten weten zij de fietsers optimaal te betrekken in de rides. Door de beats van de muziek en de verschillende lichteffecten wordt de spanning langzaam opgebouwd.

De ClubRide wist een internationaal publiek te trekken met deelnemers uit zowel Nederland en België als uit Rusland, Duitsland en Frankrijk. De instructeurs die deelnamen, zagen het event vooral als een sessie om zichzelf te laten inspireren. "Het geeft een goed beeld van hoe je mensen kan entertainen en een experience kunt neerzetten." De deelnemers namen in totaal deel aan vier rides van één uur met tussendoor korte pauzes. De akoestiek van de kapel op de beats van de muziek van de DJ, plus daarbij lichteffecten, gaven een extra dimensie aan de ClubRide. Laat dat nou net het doel van ICG zijn.

Inspirerende omgeving
Volgens ICG is de beleving van indoor cycling mede afhankelijk van de omgeving. Om die reden hebben zij voor de ClubRide een unieke locatie gekozen. Het hotel was voorheen een weeshuis en later een herberg. "Door het hier te organiseren, willen we clubeigenaren triggeren en laten zien wat een andere omgeving kan doen", legt Harry uit. Dat wil overigens niet zeggen dat een indoor zaal niet geschikt is. "Met een aantal simpele aanpassingen, kan je een inspirerende en aantrekkelijke studio maken", legt Fenne van den Hoeven, van de afdeling business development uit. Het event bestond overigens niet alleen uit de ClubRide, maar was ook toegankelijk voor clubeigenaren. Een aantal ondernemers stapten zelf ook op de fiets om de beleving van dichtbij mee te maken. Daarnaast was er een interactieve workshop en lezing over de huidige indoor cycling markt en hoe je dit concept succesvol kan toepassen in een club. De beleving is daarbij de sleutel. "Dit zorgt voor meer klanten en voor klanten die terug blijven komen. Volgens het Boutique Trend Rapport komt 47% van de leden voor de sfeer of de vibe", aldus Fenne.

De succesfactor
Die beleving kan je creëren door een inspirerende omgeving te bieden. Dat hoeft overigens niet moeilijk te zijn. Een aantal simpele aanpassingen kunnen een zaal of een gedeelte van de club al snel een andere uitstraling geven. Fenne noemt als voorbeeld het toevoegen van led-strips of televisieschermen. "Maar niet alleen de omgeving is belangrijk. Vaak ontbreken er een aantal belangrijke onderdelen. Denk aan een goede instructeur, interactie en gamificationelementen." Dat laatste is belangrijk bij de huidige, jongere doelgroep. "Want door deze elementen toe te voegen, worden dingen die je minder leuk vindt ineens een stuk leuker." Dat kan bijvoorbeeld door battles of leaderboards toe te voegen aan de les.

Met de oplossingen van ICG is dat mogelijk dankzij het ICG Connect systeem. "Je kan de individuele performance van fietsers op het scherm tonen. Dat is misschien wat persoonlijk, maar je kan bijvoorbeeld ook een competitiebord maken met teams." Je maakt dan twee groepen die het tegen elkaar opnemen. "Op die manier kan je een unieke ervaring creëren voor je leden", legt Harry uit. De fietsen zijn overigens ook te koppelen met de vernieuwde ICG Training App. Op die manier heb je als sporter altijd jouw work-outs en gegevens bij de hand.

Trainen op hetzelfde niveau
De bikes van ICG zijn uniek in hun soort omdat alle deelnemers op hetzelfde persoonlijke niveau kunnen trainen. "We werken volgens het Coach by Color systeem." Dat houdt in dat iedere bike is voorzien van een console met een lamp die vijf kleuren – fases- kan tonen. Op die manier kan iedereen op zijn of haar eigen niveau mee fietsen. Dat wordt gebaseerd op de persoonlijke FTP-waarde. Die FTP-waarde kun je vergelijken met een 1RM bij krachttraining. Met deze techniek maakt Life Fitness het bieden van goede groepslessen nog makkelijker. "Maar het gaat ons niet om productverkoop. Het gaat om het totale concept. We willen oplossingen bieden voor de klant." Om die reden vindt Life Fitness het belangrijk om het contact op te zoeken met ondernemers. De interactie is belangrijk. "Maar ondernemers kunnen onderling ook veel van elkaar leren." Tijdens het event organiseerde Life Fitness daarom een paneldiscussie.

Leren van elkaar
Alle ondernemers konden reageren tijdens deze discussie. Er werden verschillende stellingen getoond en professionals wisselden ervaringen met elkaar uit. Vragen die aan bod kwamen waren bijvoorbeeld: hoe spreek je de juiste doelgroep aan en hoe haal je goede instructeurs binnen? En hoe moet je die instructeurs vervolgens opleiden? "Door deze discussie op gang te brengen, kunnen ondernemers van elkaar leren. We merken dat die kennis ontzettend waardevol is en willen die uitwisseling stimuleren."

Life Fitness organiseert door het jaar heen verschillende events voor ondernemers om de sfeer te proeven en van elkaar te leren. Wil je meer weten over de fitnessapparatuur of het concept? Neem dan contact op met marketing.benelux@lifefitness.com 0180 64 66 66

Edities