Clubplanner: meer grip op verkoop en ledenbehoud

Verschenen in Bodylife nummer 7 2019



Clubs worstelen vaak met de vraag hoe ze de groepslessen het beste kunnen managen. Omdat een juiste aanpak ontbreekt, is er al jaren niet veel veranderd in de deelnemersaantallen van de groepslessen. Terwijl een verhoging ervan wel mogelijk is en voor een verbetering van de retentie zorgt.

Waar lopen clubs vaak tegenaan?

• Wat moet de minimale bezetting zijn van een les?
• Hoe lang geef ik een slecht lopende les de kans voordat ik deze van het rooster haal?
• Waar start ik een nieuwe les op en wie kan die les het beste geven als ik alleen nog maar daluren over heb?
• Hoe kan ik lesgevers met elkaar vergelijken/beoordelen, terwijl de ene lesgever op een populair tijdstip lesgeeft en de andere lesgever op een minder populair tijdstip?
• Etc.

Bovenstaande vragen zijn voor velen herkenbaar. Vaak komt dit doordat de groepslessen alleen op onderbuikgevoel worden gemanaged. Of er worden wel deelnemers aantallen in de lessen bijgehouden, maar deze cijfers worden niet gebruikt voor de juiste actieplannen om deelnemersaantallen te verhogen.
Kortom: het ontbreekt vaak aan een werkwijze/plan om de groepslessen op een juiste manier te managen.

In 4 stappen naar meer deelnemers in de groepslessen:

• Deelnemersaantallen bijhouden
• Hoe stel ik realistische doelen op deelnemersaantal per lesgever?
• Managen op basis van de juiste cijfers
• Hoe verhoog ik de deelnemersaantallen?

Stap 1: Deelnemersaantallen bijhouden
Denk hierbij aan de volgende aandachtspunten:

• Wie telt het aantal deelnemers in de les? Is het de lesgever zelf of bijv. iemand van de frontdesk? Of gebeurt dit geautomatiseerd?

Let op: (online) lesreserveringen zijn wat anders dan de daadwerkelijke deelnemers. Je kan alleen managen op het werkelijke aantal deelnemers.

• Wat is op dit moment het aantal bezoeken per week aan de groepslessen en wat is het doel waar je naartoe wilt werken met aantal deelnemers per week? Als je geen doel hebt waar je naartoe wil/kan werken kan je ook geen plan maken.

Stap 2: Hoe stel ik realistische doelen op deelnemersaantal per lesgever
Houd hierbij rekening met de de volgende aandachtspunten:


Om alle lesgevers de juiste doelstelling mee te geven m.b.t. het aantal deelnemers moet je rekening houden in wat voor tijdzone iemand lesgeeft. Niet alle uren zijn met elkaar te vergelijken. Zo kun je een spinningles op een piekuur maandag 19.00 uur niet vergelijken met een daluur op vrijdag 18.00 uur. In de groepslesmodule van ClubPlanner kun je snel vanuit een rapport zien welke tijdzones veel mensen trekken en welke minder.



Op basis van deze cijfers zou je 3 a 4 tijdzones kunnen maken door tijden/dagen die qua deelnemers redelijk gelijk zijn samen te voegen in 1 tijdzone. Nu krijgen lesgevers niet allemaal hetzelfde doel, maar is het doel voor wat betreft deelnemersaantal afhankelijk van de tijdzone waarin iemand lesgeeft. Hierdoor kan je lesgevers veel beter met elkaar vergelijken.

Gemiddelde bezetting per dag



Stap 3: Managen op basis van de juiste cijfers
Als bij elke lesgever het JUISTE doel is bepaald op basis van de tijdzone waarin iemand lesgeeft, geven de groepsles rapportages in ClubPlanner enorm veel inzicht. Denk hierbij aan een REALISTISCHE ranking van programma’s en lesgevers.

Op basis van deze rapporten is het veel makkelijker om te besluiten wat de actiepunten moeten worden met als doel om de totale deelnemersaantallen per week te verhogen.

Lesgever ranking



Programma ranking




Stap 4: Hoe verhoog ik de deelnemersaantallen?

Doordat je nu een goed inzicht krijgt d.m.v. de lesgever en programma ranking kan je de volgende strategieën toepassen om je deelnemersaantallen in de lessen te verhogen:

• Plan zoveel mogelijk uren in met de beste
lesgevers
• Plan zoveel mogelijk uren in met de best lopende
programma’s
• Creeër top-uren met populaire programma’s
en lesgevers
• Vervang niet populaire door wel populaire
programma’s
• Start daluren met populaire programma’s en
lesgevers
• Coach/train de lesgevers die onder op de
ranking staan, zodat ze beter worden

Samengevat:
• Bepaal eerst wie de lessen mag registreren
• Bepaal realistische (faire) doelstellingen
per lesgever
• Verander niet vaker dan maximaal 1x per
kwartaal het rooster
• Bij elke roosterwijziging die je wilt doorvoeren
moet je jezelf afvragen: Verhoog ik hier
de totale groepsdeelname mee?

Ook benieuwd geworden naar de ondersteuning van NHN Support voor je fitnessonderneming. Kijk dan op nhnsupport.nl of neem contact op via info@nhnsupport.nl - 085-3034679.

Edities