De missie van Nathalie Smeeman en EuropeActive

Verschenen in Bodylife nummer 6 2019



De gezondheids- en fitnesssector in Europa is booming. Het aantal fitnessclubs neemt toe, net als de ledenaantallen. De omzet stijgt in de sector en de behoefte aan een sterke lobby en coördinatie vanuit de fitnessindustrie voor het informeren van de beleidsmakers en het stimuleren van ondersteunende wetgeving groeit. EuropeActive maakt zich hier al jaren sterk voor. Ik spreek met directeur Nathalie Smeeman over de missie en de visie van de Europese brancheorganistie.


Door John van Heel

Innovatieve trends als wearable fitness, virtuele lessen, nieuwe gym formats, boutique concepten, een breder scala aan lidmaatschapsprijzen en nieuwe flexibele non-contract arrangementen dragen bij aan de groei van de gezondheids- en fitnesssector. De motivatiefactoren van consumenten zijn duidelijk: mensen begrijpen steeds meer dat regelmatig sporten en bewegen van belang is bij het veiligstellen en verbeteren van de mentale en fysieke gezondheid."

De groei wordt verder gedreven doordat chronische ziekten, zoals diabetes en hart- en vaatziekten, gekoppeld worden aan inactiviteit. De aanpak van overgewicht en obesitas staat hoog op agenda’s in de politiek. De kosten voor behandeling van deze ziektes zijn grotendeels te vermijden door voeding, beweging en levensstijl. Directeur Nathalie Smeeman van EuropeActive, de Europese brancheorganisatie voor gezondheids- en fitnessorganisaties, wil een actieve rol spelen in de bewustwording van nóg gezonder leven.

Nathalie, voor mensen die EuropeActive nog niet zo goed kennen, kun je meer over de organisatie vertellen?
“EuropeActive is de (leidende) non-profit organisatie die de Europese gezondheidsen fitnesssector in Brussel vertegenwoordigt. De Europese gezondheids- en fitnesssector bedient meer dan zestig miljoen consumenten, genereert 26,6 miljard euro in omzet, telt 650 duizend mensen en bestaat uit bijna 60 duizend faciliteiten. EuropeActive vertegenwoordigt zo’n 15 duizend faciliteiten en twintig nationale verenigingen verspreid over 25 Europese landen. EuropeActive steunt de strategische beginselen en doelstellingen van het EU-programma voor levenslang leren. EuropeActive runt ook het Europese registratiesysteem voor fitnessprofessionals. 39 landen participeren in EREPS (European Register of exercise Professionals) om de kwaliteit van de dienstverlening en de trainingservaring van de klant te verhogen. EuropeActive wil nog nauwer samenwerken met de Europese Unie en ook internationale organisaties.”

Welke rol speelt EuropeActive op dit moment in de gezondheids- en fitnesssector?
“De missie en visie van EuropeActive is om meer mensen actiever te laten worden en te motiveren om een gezonde levensstijl te omarmen. We zien nog veel kansen in de connectie en samenwerking met de gezondheidssector. Het hogere doel is om mensen een veel gezonder leven te laten leiden.”

Hoe willen jullie dat realiseren?
“Hiervoor hebben we een nieuwe strategie nodig, die gebaseerd moet zijn op een nieuwe missie en visie. Een duidelijke strategie moet worden gedefinieerd in samenspraak met onze achterban en het bestuur.”

Kan je kort toelichten hoe de huidige organisatie functioneert?
“EuropeActive is momenteel een kleine, maar gestructureerde en functionerende organisatie. We zien nog veel mogelijkheden tot verdere ontwikkeling, maar eerst moeten we een nieuwe strategie definiëren. Er zijn opties om te groeien, zoals publicaties, evenementen, lobbyen, EU-programma's, certificering, recruitmentdiensten, job portal. Het prioritiseren van kansen is een uitdaging. Er zijn enorm veel onbenutte financieringsbronnen: ziektekostenverzekering, levensmiddelenhandel, farmaceutische industrie en vele andere. Al deze industrieën zien het potentieel en hebben belang bij gezondere mensen en de toekomst van bewegen, sport en het welzijn in Europa. Als voorbeeld: DSM sloot zich vorig jaar aan bij EuropeActive als partner, omdat ze het potentieel van de Fitness & Health Industry voor hun nutrition concepten en producten zien.”

Kan je vertellen over de doelstellingen voor de komende jaren?
“Er overheerst echt het gevoel dat we misschien aan de basis staan van een tijdperk waarin de industrie die wij vertegenwoordigen een fundamentele rol kan gaan spelen in het beïnvloeden van de gezondheid en het welzijn van de Europese bevolking. EuropeActive, met het juiste plan, de juiste middelen en commitment van haar achterban, heeft de mogelijkheid om deze verandering te ondersteunen. Er is een jaarlijks Europees marktrapport dat inzicht biedt in ontwikkelingen in de fitness- en gezondheidsindustrie. Hieruit vloeien ambitieuze doelen voor EuropeActive waardoor we een groei en impact voor onze associatie zien. De eerste stap is echter het ontwikkelen van een strategisch plan welke good governance behelst. Persoonlijk zou ik graag meer vrouwen zien op leidinggevende posities in de fitnesssector en in dagelijks bestuur.”

Hoe gaan jullie dat stategische plan aanpakken?
“De strategische visie voor 2030 van EuropeActive wordt nu ontwikkeld in samenspraak met leden, partners, nationale associaties en key stakeholders. Deloitte, de research partner van EuropeActive begeleidt het proces. Het bestuur, voorgezeten door Sir Graham Watson, heeft een taskforce aangesteld om toezicht te houden op de ontwikkeling van het nieuwe strategische plan onder leiding van mij als CEO, Humphrey Cobbold (CEO van PUREGYM in de UK) en Gabriel Saez (CEO van Go Fit in Spanje) zijn Europactive Board members en verkozen in de taskforce. Het wordt een heel interessante tijd.”

Meer informatie over Europe Active: www.europeactive.EU

Edities