Knappe lachende koppen, houden we onszelf voor de gek?

Verschenen in Bodylife nummer 4 2019
Waar je ook kijkt in de fitnesswereld op al het marketingmateriaal zie ik lachende super fitte en übergezonde twintigers sporten. Maar als ik een sportschool binnenloop, zie ik deze groep mensen een stuk minder. De gemiddelde sporter in een sportschool is toch vaak wat ouder, minder fit en draagt niet de sexykleding als op de foto’s die je overal in de werving ziet. Een discrepantie die bij mij een vraag oproept: waarom doen we dit in de sector?

Ik ben wat verder gaan kijken en je komt het in veel meer branches tegen. Of je nu een pak melk koopt, een pretpark bezoekt of zelfs naar de tandarts gaat; overal zie je dezelfde geframede doelgroep. Het zal dus wel werken. Maar toch vind ik het vreemd. Ik als sportconsument voel me er namelijk niet tot aangetrokken. Ik word toch nooit zo als de mensen op de foto’s of in de reclames en raak uiteindelijk gedemotiveerd! Ligt dit aan mij, of ervaren steeds meer mensen dit?

Uit marketingoogpunt kan ik de ‘happy family’ foto’s goed snappen. Je wilt immers dat je product met vrolijke en lachende mensen wordt geassocieerd. Alleen denk ik dat deze strategie zijn langste tijd heeft gehad. Want het vertelt vaak niet de hele waarheid. En natuurlijk mag je de waarheid wel een beetje mooier inkleuren, maar het voelt vaak bijna als liegen. Zeker als je dezelfde stockfoto’s met dezelfde mensen erop gebruikt die je ook op veel andere plekken tegenkomt. Je weet wel: van die mensen met dé perfecte ‘Prodent smiley’!

Oké, het is makkelijk om dit punt aan te stippen en af te kraken. Maar hoe kan het dan wel? Persoonlijk denk ik dat het transparanter en eerlijker moet. Als je als club foto’s of video’s voor de werving maakt, gebruik dan ‘echte mensen’ die lid zijn van je club. Zoek de leukste, grappigste en fotogeniekste leden uit en vraag of ze mee willen doen. En huur dan even een goede fotograaf in en maak genoeg foto’s! 

Vertel hierom ook het eerlijke verhaal en zorg voor een goede afspiegeling van het ledenbestand van je club. Dit is ook belangrijk omdat mond tot mond reclame nog steeds belangrijk is in de werving en misschien zelfs weer belangrijker wordt. Dit gekoppeld aan de nieuwste technologieën waarin je steeds meer dataprofielen kunt opbouwen en echt in contact kan komen met je klanten. Alles heeft immers met elkaar te maken. Ga ervoor, wees eerlijk en naturel!

Niek Arts, Hoofdredacteur bodyLIFE
niek@bodylifebenelux.nl
 
Edities