De tijden zijn veranderd: boksen is een blijvertje

Verschenen in Bodylife nummer 3 2019


Er hebben nog nooit zoveel mensen aan boksen en thaiboksen gedaan, ook niet in de fitnessclub. Vroeger had boksen een slecht imago en rustte er een vloek op de sport. Men zag het als een gevaarlijke sport waar iemand leerde vechten. Maar dat is gelukkig veranderd!

Bokslessen op nummer 2 van belangrijkste trends binnen groepfitness

Ook de media hebben steeds meer aandacht voor de sport. Gevechten van wereldkampioen Rico Verhoeven worden door honderdduizenden mensen op televisie bekeken en ook het programma 'Filemon slaat door', waarin BNN-presentator Filemon Wesselink is gevolgd toen hij trainde om kickbokser te worden, was een hit. En voor het RTL 4-programma ‘Boxing Stars’ stapten 24 bekende Nederlanders de boksring in.

Maar er is meer wat de sport doet groeien. Mensen zijn steeds meer op zoek naar fysieke sporten waarin ze tot het gaatje kunnen gaan. Ook steeds meer vrouwen gaan boksen. Daar is zeker een verklaring voor. Je leert hoe je voor jezelf moet opkomen als iemand je lastigvalt. Vrouwen, hoewel dat ook voor mannen geldt, voelen zich in deze maatschappij steeds onveiliger. Boksen gaat niet alleen over sterker en fitter worden. Het gaat ook om het krijgen van meer zelfvertrouwen en zelfbeheersing. Volgens lesgevers staat HIIT-training op nummer 1 en bokslessen op nummer 2 in de top 10 van belangrijkste trends binnen groepsfitness.

Voor wie en door wie groeit de boxingtrend?

In 2019 is 63% van de wereldbevolking na 1980 geboren. Dit zijn de zogenaamde millennials en generatie Z. Ervan uitgaande dat je naar schatting 50% van je leden vervangt per jaar, is het van cruciaal belang dat je je met name op deze doelgroepen richt.

Enkele kenmerken van millennials en generatie Z zijn:

  • hoge eisen aan zichzelf stellen, op persoonlijk gebied en op het gebied van gezondheid
  • streven naar het halen van doelen
  • zijn perfectionistisch
  • zijn bereid om nieuwe dingen te proberen
  • willen alles op een snel tempo
Als je rekening houdt met bovenstaande kenmerken van millennials en generatie Z is het niet zo verwonderlijk dat ze van korte, intensieve work-outs houden, zoals High-intensity Interval Training en boxing.

Pink Boxing en Cross Boxing

"Pink Boxing en Cross Boxing maken boksen toegankelijk voor een breed publiek’’, vertelt Kirsten Vrij van de Boxing Company. Niet iedereen zit te wachten op een blauw oog, maar veel mensen vinden boksen wel heel leuk. Ook Pink Boxing en Cross Boxing groeit snel in populariteit en heeft inmiddels op een flink aantal clubs al vaste grond onder de voeten gekregen. Pink Boxing voor dames en Cross Boxing voor dames en heren. Bij Pink Boxing ligt de nadruk iets meer op buik, billen en benen, bij Cross Boxing is er ook duidelijk aandacht voor het trainen van de schoudergordel. Het blijft dicht bij het echte boksen, je maakt de combinaties van stoten op de handschoenen van je partner, geen sparvormen dus.

Door Pink Boxing in het leven te roepen is de sport ook voor vrouwen aantrekkelijk geworden. Bij Cross Boxing komen daarnaast veel koppels samen trainen, wat ook weer een aantrekkingskracht heeft en de gang naar de club bevordert. Boxing is op deze manier toegankelijk gemaakt voor iedereen. Jong, oud, man, vrouw, alles traint door elkaar.

Boxing communities

HDD GROUP is distributeur van Pink Boxing en Cross Boxing in de Benelux. Het is een all-in trainingsconcept. Voor instructeurs is een kant-en-klare opleiding beschikbaar, samen met trainingsschema's en masterclasses. Het leuke is dat in clubs ook hele community’s ontstaan rondom Pink Boxing en Cross Boxing, vooral door en voor de dames. Mensen vinden het niet erg om alleen naar de club te gaan, omdat ze er door de training genoeg mensen kennen. Kirsten van de Boxing Company: "Het leuke is dat mensen vaak aangeven niets met boksen te hebben, maar dat ze deze vormen, Pink Boxing en Cross Boxing, ontzettend leuk vinden om te doen.”

Workshop ‘Winning Members met de Boxing Trend’

Dit is hét moment voor jouw business om je trainingsaanbod uit te breiden met toegankelijke bokstrainingen, waardoor je meer leden naar je club trekt en met een nieuw verdienmodel meer omzet genereert. Laat je inspireren tijdens de gratis workshop ‘Winning members met de boxingtrend’. De workshop vindt plaats op vrijdag 10 mei in Oud-Beijerland.

Rudy van Laere en Bart Voet, founders van de Boxing Company, delen graag hun kennis en ervaring met jou over hoe je met het aanbieden van toegankelijke bokstrainingen meer leden naar je club trekt, meer omzet genereert en een snelle return on investment behaalt. Er zijn namelijk meerdere verdienmodellen die voor jouw club interessant kunnen zijn. Voor de ultieme ervaring vindt de workshop plaats in een échte boxing boutique club. Een Cross Boxing work-out is onderdeel van de workshop, waar jij en/of een van je instructeurs aan deel kunnen nemen.
                                         
Wil je meer informatie of inschrijven? Ga dan naar hddgroup.com/academy of neem contact op met de HDD GROUP via telefoonnummer +31 (0)416 33 43 15.

Pink Boxing Biezenmortel

Instructrice Gwendoline den Ouden: ‘’Via mijn schoonzus kwam ik voor de eerste keer in aanraking met Pink Boxing. Ik was gelijk verkocht en na drie jaar geef ik nog steeds les in Pink Boxing. Een van mijn meest positieve ervaringen is dat ik, sinds ik instructeur ben, uit mijn eigen schulp gekropen ben. Ik merk dat voor een groep staan en met energie een les geven goed helpt voor mijn eigen zelfvertrouwen. Ik ben nu minder verlegen en weet nu hoe ik mijn energie naar anderen over moet brengen. Wat ook leuk is om te zien, is dat er echt een Boxing community staat!”

Sport- en healthcenter The Chariot – Eibergen

Eigenaar en Cross Boxing instructeur Frank van Amersfoort: “Het unieke aan Cross Boxing is dat mensen kunnen leren vechten en zich als Rocky kunnen voelen, zonder zelf klappen te ontvangen of blessures op te lopen. Eind 2017 zijn we gestart met het Cross Boxing concept. We hebben
hierdoor nieuwe leden aangetrokken, maar het concept werd vooral zeer positief ervaren door de bestaande leden. Ze kregen iets nieuws waarvan ze eerst niet wisten dat ze het zo leuk zouden vinden. Door de diversiteit in oefeningen en de uitdaging blijven mensen steeds terugkomen!”

 
Edities