Trends in de Europese fitnessmarkt

Verschenen in Bodylife nummer 3 2019


De American College of Sports Medicine onderzoekt jaarlijks de fitnesstrends. In de top 10 staan al enkele jaren de volgende trends: HIIT, Body Weight Training, Educated and Experienced Professionals, Personal Training en Yoga.


Het gaat dus niet om korte hypes, maar om trends die bepaalde ontwikkelingen aangeven. Ontwikkelingen die voor jouw bedrijf kansen of bedreigingen kunnen vormen. In dit artikel brengen wij jou op de hoogte van enkele ontwikkelingen en trends in de Europese fitnesssector.

De Europese fitnesssector
In 2015 telde Europa 52,4 miljoen leden met een lidmaatschap voor een fitness- en healthclub. Drie jaar later, in 2018 bleek dit cijfer te zijn gestegen naar 62,2 miljoen Europese inwoners met een lidmaatschap van een fitnessclub. Een groei van bijna 10 miljoen leden in slechts drie jaar tijd, aldus het European Health & Fitness Market Report 2019 door Deloitte en EuropeActive.

Nederland scoort samen met Zweden hoog in de Europese fitnessmarkt met een penetratiegraad van 20,5%. Ofwel 20,5% van de Nederlandse inwoners van 15+ heeft een lidmaatschap van een fitnessclub. Deze aantallen zijn verdeeld over inmiddels 2050 fitnessclubs in Nederland.



Trends
Uit onderzoek door zowel BlackBoxPublishers, EuropeActive en Deloitte blijkt dat verschillende factoren invloed hebben op de groei van de fitnesssector. Factoren zijn onder andere de groei van verschillende segmenten, technologie en fitness-aggregators, waarover hieronder meer.

1. Groei van verschillende segmenten

De toename van het aantal fitnessclubs en -beoefenaars is onder andere te verklaren door de toename van twee type clubs: low budget en boutique studio’s. In Nederland bezitten de tien grote ketens (waaronder Basic Fit en Fit For Free) maar liefst 23% van het totaal aantal clubs. Ketens zoals Basic-Fit en Anytime Fitness laten in drie jaar tijd een groei zien van 47 clubs.

Wat is een boutique studio? Emma Barry, auteur van ‘Customer engagement in boutique studios’ geeft een goede beschrijving. Een boutique studio, ofwel een micro-club, biedt één of een beperkt aanbod aan, dit in een intieme, meeslepende omgeving, ondersteund door een expert instructeur. Voorbeelden van boutique studio’s zijn Personal Training studio’s en de welbekende SoulCycle, F45 en PLTS.

2. Technologie
Nieuwe technologieën zorgen ervoor dat men ook buiten de sportschool een work-out kan doen. Vanuit huis kunnen groepsfitness workouts gevolgd worden door aanbieders zoals Les Mills en Wexer, maar ook fitnessapps zoals Runtastic en Strava beïnvloeden een positief beweeggedrag. Wearables ofwel sporthorloges die beweeggedrag meten, zien een groei van maar liefst 8%. Dit is slechts het begin, genoeg beweegmogelijkheden buiten de muren van de sportschool dus. Hoe zet jij technologie in om een kans te creëren?

3. Fitness aggregators
Klanten hechten steeds meer waarde aan flexibiliteit en zijn zelfs bereid om hier iets meer voor te betalen. Fitness-aggregators spelen hier goed op in. In Nederland ben je wellicht bekend met partijen zoals One Fit en Gympass. Een consument kan via deze aanbieder een lidmaatschap afsluiten en kan op honderden locaties in Nederland sporten. De consument kan bij jouw club deelnemen aan een work-out zonder een lidmaatschap te hebben. Ofwel de Netflix onder sportcentra. Je kiest zelf waar en wanneer je gaat sporten.

De komst van boutique studio’s zal de vraag naar flexibiliteit verhogen. In Amerika, waar deze studio’s al vele jaren een trend zijn, zijn er meer aggregators ontstaan en is de consument gewend aan het kopen van pakketten in plaats van lidmaatschappen van maanden of jaren.

 
Edities