Volledige onderdompeling in FIBO 2019

Verschenen in Bodylife nummer 3 2019


Er was begin april weer genoeg te zien en ontdekken in de Kölnmesse. Het gigantische complex was wederom afgeladen vol met fitnesslovers. Het was weer tijd voor FIBO. Bijna 145.000 mensen uit 120 landen kwamen kijken, ervaren en uitproberen wat de fitness voor het komende jaar in petto heeft. En terecht: want fitness blijft groeien met nu al méér dan 62 miljoen gebruikers in Europa.


Het gaat dus goed met onze sector. Dit blijkt ook zeker uit de cijfers van het Deloitte trendrapport. De verwachting is dat in 2025 in Europa 80 miljoen mensen aan fitness doen. En dat was zeker ook op de beurs te merken

Drie opvallende trends
Persoonlijke aandacht voor de sporter wordt steeds belangrijker. En zijn veel innovaties en ontwikkelingen om een betere en directere band met de sporters en de leden op te bouwen. Dit gebeurt door digitalisering en het totaal connectable maken van work-outs, toestellen en trainingsvormen: alles in de club praat straks digitaal met elkaar. Zeker nu alle mogelijke apps, systemen en programma’s met elkaar te koppelen zijn.

Een andere ontwikkeling is de verdere opkomst van small group training en circuittraining. Een andere manier om leden meer aandacht te geven zonder dat je hiervoor direct naar een PT’er hoeft. Het aanbod aan trainingen en trainingsvormen wordt steeds uitgebreider en innovatiever. Welke groepslesvorm een succes wordt, is natuurlijk niet te zeggen. Maar er komt weer veel nieuws de markt op.

Nederlands podium
Ook voor de Nederlandse fitnesssector was er genoeg te vinden. Met 44 Nederlandse standhouders is ons kikkerlandje het vierde aanwezige land qua standhouders. Als je rondloopt hoor je dan ook met regelmaat Nederlands om je heen. Iedere speler op de Nederlandse fitnessmarkt heeft wel een deskundige staan om landgenoten te woord te staan en bij te praten. De (Nederlandse) fitnessbrands hebben een mooi aandeel op de beursvloer en dit groeit alleen maar. FIBO voelt aan als een thuiswedstrijd waarbij je interessante partijen van de andere kant van de wereld ontmoet.

De grote leveranciers
Traditioneel is er genoeg te doen bij de grote leveranciers. En terecht, ze brengen ieder jaar weer de nodige innovatie en vernieuwing de sector in. Bij TechnoGym waren alle spotlights gericht op Skillathelic en de bijbehorende Skillproductlijn. Verder hebben ze niet stilgezeten op digitaal vlak en is het trainingsprogramma en de toepassingen van de My Wellness Cloud vergroot. Zo is er een e-landingsplatform aan toegevoegd.

Een andere interessante speler is Precor. Zij hebben een nieuwe ‘budget cardiolijn’ van hun apparatuur gelanceerd, de 600-lijn. De look en feel is dezelfde als de 700- en 800-lijn. Hierdoor is het ideaal met elkaar te combineren. Je plaatst eenvoudig een 800-lijn roeier in dezelfde ruimte met een 600-lijn loopband. Verder kiezen ze bewust om hun digitale ecosysteem Preva te openen voor andere digitale oplossingen.

Keiser steekt zijn energie voornamelijk in de doorontwikkeling van de bestaande productlijn. Waarbij er dit jaar extra aandacht is voor de cardiolijn. Verder introduceerde ze hun innovatie manier van op vijf verschillende manieren trainen op dezelfde apparatuur. Bij Life Fitness koppelen ze steeds meer digitale oplossingen aan elkaar, connectivity wordt productfamilie breed omarmt. Een andere interessante ontwikkeling is dat de befaamde ‘coach by color’ trainingsmethode nu ook naar de roeier en de runner gaat. eGym lanceerde zijn vernieuwde lijn, VISION. Dezelfde state-of-the-art technologie, moderne trainingsconcepten maar in een compleet nieuwe look en feel. Verder kon je op de stand eflexx ervaren. Deze nieuwe generatie fle-xx toestellen worden, net als bij eGym, met een RFIDchip automatisch in de juiste, persoonlijke startpositie gezet. fle-xx en efle-xx zijn dé apparatuur als het gaat om het trainen van flexibiliteit en het verlengen van de belangrijkste spiergroepen.

Matrix toonde verschillende noviteiten. Eén daarvan is de gloednieuwe Plate Loaded Glute Trainer. Uitermate geschikt voor (leg day)fanaten die maar geen genoeg kunnen krijgen van burning glutes. Verder werd de splinternieuwe S-Drive Power inclusief Target Training Console getoond, waarmee je aan de hand van kleuren op persoonlijke doelen traint, zoals hartslag, wattage, calorieën en afstand.



Een Nederlands onderonsje
De ontwikkelingen bij VirtuaGym gaan snel, zeker internationaal gezien. Toch blijft de Nederlandse markt merkbepalend voor ze. De nieuwste features worden hierop gelanceerd. Ze zijn volop bezig met verder ontwikkelen van hun softwaretoepassingen. Er komen steeds meer koppelingen met andere digitale platforms en oplossingen en er wordt steeds meer content geplaatst. Waardoor er nog betere analyses en voorspellingen gemaakt worden over het gedrag van leden en nieuwe kansen in de markt.

Een andere partij die zich volop richt op de Benelux is het Taiwanese Dyaco. Zij introduceerde onder meer de nieuwste Johnny G Spirit Bike. Verder kondigen ze een lijn medische fitnessapparatuur aan in samenwerking met Philips. Interessant voor revalidatie en fysiotherapie, maar ook voor ondernemers die zich richten op de GLI en intensievere samenwerking met de eerstelijnszorg. Bij HDD group was er volop aandacht voor de succesvolle lancering van de Bodybike OceanIX. Een ‘fitnessprimeur’ in de strijd tegen plasticvervuiling.

New kids on the block
Naast de bestaande partijen is FIBO ook een groot feest van nieuwe spelers op de markt. Een interessante partij die in de Benelux ‘de grote jongens’ wil aanvallen is het Spaanse fitnessmerk Bodytone Fitness. Onder aanvoering van Michel de Vink acteren ze op een unieke manier op de Benelux. Het bedrijf bestaat al 25 jaar, maar is hier nog onbekend. Ze willen vooral het verschil maken in de service en persoonlijke benadering.

Een interessant uitstapje voor de fitness is de oplossing van het Belgische bedrijf Neuron Academy en hun toepassing Reflex-ON. Ze zetten volop in op braintraining. De eerste clubs in België werken er al mee. Hun filosofie: train niet alleen je lichaam, maar zeker ook je brein om gezien te blijven. Zie je hersenen ook als een spier. Ook hiervoor geldt: 'use it or lose it'. Met een VR-oplossing train je je geheugen steeds verder. Ideaal voor de oudere doelgroep!

Meer informatie en achtergronden op fibo.com/en



 
Edities