Het European Health & Fitness Forum: Marketing en sales in de fitnesssector

Verschenen in Bodylife nummer 3 2019


Making a difference in people's life’. De dag voor FIBO is het traditionele congres van de Europese belangenvereniging EuropeActive. Op woensdag 3 april werd al weer de zesde editie van dit gezichtsbepalende forum gehouden. Het thema van deze editie: Marketing en sales in de fitnesssector. Voor BodyLIFE was John van Heel aanwezig. Hij deelt graag zijn ervaringen.


Het congres werd geopend met een mooi pleidooi voor meer vrouwen in de fitnesssector van EuropeActive-president Nathalie Smeeman. Ze benadrukte dat er internationaal geen enkele vrouwelijke CEO in onze branche actief is. Om het belang van meer vrouwen in de fitness te onderstrepen introduceerde ze de Saudische Fatima Batuk. Ze hield een gepassioneerd verhaal over haar aanpak om vrouwensportcentra in Saudi-Arabië te realiseren. Dit is onlangs gerealiseerd waardoor voor het eerst in de geschiedenis Saudische vrouwen in een sportcentra mogen sporten. Je leest er meer over op www.womeninfitness.org.

De cijfertjes in
Onder de beat van Rocky Balboa sprint Herman Rutgers van EuropeActive het podium op en introduceert het congresthema: Marketing en sales in de fitnesssector. Met een inspirerende video van Steve Jobs maakt hij een punt: ‘innovatie start bij de beleving en de behoefte van de klant, niet bij het product of de techniek’. Aansluitend hierop krijgt Karsten Hollasch van accountantsbureau Deloitte het podium om de meest recente cijfers over de Europese fitnessmarkt te presenteren.

Het gaat best goed met de sector. De omzet was in 2018 27,2 miljard met 62.000 fitnesscentra. Een Europese club heeft gemiddeld 1000 leden met een gemiddeld lidmaatschap van 36.50 euro per maand (excl. btw). De fitnesssector groeide van 50 miljoen leden in 2014 naar 62.2 miljoen leden in 2018. En de voorspelling is dat de sector in 2025 86 miljoen leden heeft. Hollasch presenteerde ook de huidige trends in de Europese fitnesssector:

1. Budgetfitness
2. Functionele training
3. Groepslessen
4. Personal training
5. Small group en PT
6. Fitness apps

Verschil maken in de fitness
De volgende spreker is David Long. Hij is CEO van één van de snelst groeiende ketens: Orangetheory Fitness. Op een inspirerende manier deelt hij zijn verhaal over écht het verschil maken voor de klant en hoe dat de basis vormt voor snel groeien. Zijn succesformule: zorg ervoor dat klanten ‘winnen’ en dat ze daarvan bewust zijn. Ze winnen bijvoorbeeld per training door een compliment van de trainer te krijgen, door hun trainingsdoel te halen of een beloning te ontvangen. Dit met het doel dat mensen er positief over gaan praten. Bijvoorbeeld over wat ze doen en wat ze bereikt hebben bij een club van Orangetheory Fitness.



De volgende spreker is Jonathan Fisher van Holmes Place. Hij benadrukt in zijn lezing het belang van ‘de klant centraal zetten’. Want: 'marketing begint bij iets wat de moeite waard is om te kopen'. Daarbij is mond-tot-mondreclame het belangrijkst. Dit uitgangspunt hebben ze bij Holmes tot een ware kunst verheven. De uitdaging is klanten zo te behandelen dat ze reviews schrijven en foto's posten over hun ervaring.

Traktatie voor de deelnemers
‘Making a difference in people's life’, dat is het motto van de volgende spreker. De zeer aansprekende founder en CEO David ‘Patch’ Patchell-Evans, van GoodLife uit Canada. Zijn persoonlijke mantra: ‘Het geen waar je het meest aan denkt, dat word je en ben je’. Zijn marketingcampagnes gaan met name over een lekker leven leiden en helemaal niet over het product zelf. En dat werkt! Juist omdat hij een goed en positief gevoel weet te koppelen aan zijn eigen brand en filosofie.

EuropeActive had drie succesvolle bedrijven in de Fitnesssector gevraagd een korte presentatie te verzorgen over hun succesvolle marketing. Sats uit Zweden, Nuffield Health uit het VK en Fit for Free uit Nederland kregen het podium. Bij Sats draait de marketing om de ‘Healthy and happy-uitstraling’. De meest recente campagne: Happy New You. De focus ligt sterk op doelgericht begeleiden en korte termijn focus met de klant door vaste challenges.

Nuffield Health staat voor ‘een gezonder leven!’ Zij benadrukken dat gezond en fit zijn, hand in hand gaan. Hun motto is: doe, leer, leef en geniet. Ook bij Fit for Free is men met de omslag bezig van ‘zo goedkoop mogelijk’ naar toegankelijk, vertrouwenswaardig en sociaal. Hun vraag aan de klant is: ‘waar doe jij het voor?’ Ze vinden doel- en behoeftegericht begeleiden steeds belangrijker

Het slotwoord
Ter afsluiting vertelde Jan Middelkamp een aantal belangrijke bevindingen uit het boek: Marketing en Sales in de Fitness sector. Iedere deelnemer kreeg er een meer naar huis. Herman Rutgers sloot het congres met de volgende mooie woorden af: ‘We zitten niet in een fitnessbranche, maar in een gedragsveranderingsbranche’. Hij riep op tot meer diversiteit in managementteams, betere marketingresearch, meer strategie in marketing en meer innovatie. In zijn afsluiter citeerde hij Willem van Oranje: “Hoe het schip vaart is niet afhankelijk van de wind, maar van hoe je de zijlen afstelt”.

Mijn indruk van het congres en de inspiratie die ik heb opgedaan: marketing en sales gaat primair over het optimaliseren van de klantbeleving. De klant heeft een doelstelling en wil iets moois beleven. Onze uitdaging daarbij: hoe zorgen wij als sector ervoor dat de klant verbaasd wordt van de toepassing van onze doelgerichte expertise? En hoe maken we elk bezoek tot een excellente beleving? Twee mooie uitdagingen om het komende jaar volop aandacht aan te geven!

Volgend jaar zijn we er zeker weer bij in Keulen



 
Edities