Weet jij echt wat zij willen? Het afslankseizoen is geopend!

Verschenen in Bodylife nummer 2 2019


Het was vast een onderdeel van je januari-campagne: slank en fit het nieuwe jaar in. Ik hoop voor je dat je bij het samenstellen van deze campagne rekening hebt gehouden met de wensen van de afslankdoelgroep. Het is namelijk niet voor niets dat de consument nog steeds grijpt naar dieetshakes, boeken en pillen en niet letterlijk en figuurlijk in beweging komt!


Veel consumenten willen een snelle en gemakkelijke oplossing voor hun figuurprobleem, vooral niet al te veel zweten. Deze wensen staan waarschijnlijk mijlenver af van je filosofie, principes en way of life. Je weet immers als expert dat zij voor een slank en gezond lichaam geduld moet hebben en aanpassingen moeten doen in hun levensstijl. Helaas is een dergelijk scenario niet voor iedereen weggelegd. We zullen het gewoon moeten accepteren: de consument heeft geen geduld meer en wenst snel succes.

Het afslankseizoen
Heb je in januari de groep met de wens om af te vallen nog niet in je centrum gekregen? Niet getreurd, het afslankseizoen is pas net begonnen. Je krijgt nog meer kansen tot de zomer. Nu kun je de groep binnenhalen die nog niet aan haar goede voornemens is begonnen. Deze mensen hebben jouw zetje in de rug hard nodig! Eind maart wordt de consument bewust van de lenteperiode met de daarbij horende schaarser wordende kleding, waardoor de urgentie naar het behalen van een afslankdoel wordt verhoogd. Deze urgentie wordt zelfs alleen maar groter naarmate de zon meer gaat schijnen en de zomervakantie dichterbij komt. En hoe hoger de urgentie, des te meer zij bereid zijn om te betalen.

Verkoop je abonnementen of oplossingen?
Heb je je wel eens afgevraagd waarom kleine afslankstudio’s vol zitten en die klanten ook nog eens veel meer spenderen dan in jouw centrum? Deze studio’s zijn een ster in positioneren! Het is tenslotte overduidelijk waar een afslankstudio voor staat en wat je er kunt doen. En bovendien: afslankstudio’s geven een gevoel van vertrouwen naar resultaat. “Als ik naar een afslankstudio ga, ga ik afslanken.” Afslankstudio’s zijn dus in veel gevallen sterk in het doorvoeren van hun positionering in hun gehele bedrijfsvoering. Vooral de persoonlijke benadering door de -veelal- dames is intensief. Van het monitoren van progressie en het geven van reprimandes bij cheating tot de chitchat die er voor zorgt dat het gezellig is. Door het vertrouwen die de studio geeft en de persoonlijke benadering, is de klant bereid om meer te betalen. Relatief hoge prijzen voor oplossingsgerichte pakketten die zorgen voor resultaat!

Ook met de groei van personal training in de afgelopen jaren, is gebleken dat er behoefte is aan focus. En een concept als Slim Belly toont nog altijd aan dat als je resultaat kunt bieden, een oplossing voor probleemzones, de animo massaal is. Niet zo gek als je weet dat 93% van de gebruikers hun gewenste resultaat behalen! Het paradoxale is dan ook hier weer dat deze oplossingen een veel hogere prijs hebben dan er gemiddeld voor ‘fitness’ gevraagd wordt. Blijkbaar zijn consumenten bereid meer geld uit te geven als de oplossing geboden wordt.

De primaire vraag Is deze doelgroep wel echt iets voor uw centrum? Wat kun jij als fitnessondernemer hieruit leren? Dat jij, als je de doelgroep die diepgewortelde wens heeft om af te slanken in jouw centrum wilt krijgen, je wellicht op een andere manier dan je gewend bent, deze doelgroep dient te benaderen. Maar dan moet je dit op de eerste plaats wel écht willen.

Wil je weten of jouw centrum geschikt is om deze doelgroep aan te trekken? Geef dan eens voor jezelf antwoord op de volgende vragen:

• Ben ik bereid om mijn principe dat afslanken alleen ‘mijn’ manier kan, opzij te zetten totdat de consument in mijn centrum is en zij ondervindt dat ‘mijn’ manier een gezonde duurzame manier is?
• Heb ik daadwerkelijk een goede oplossing in huis? Heb ik minimaal een voedingsprogramma of ben ik bereid tools in te zetten die deze doelgroep aantrekken?
• Kan ik de klant voorzien van de begeleiding die hij nodig heeft? Heb ik geschikt personeel die met deze doelgroep om kan gaan?
• Zal deze doelgroep zich prettig voelen in mijn centrum?
• Ben ik bereid om kortlopende afslankpakketten samen te stellen?
• Durf ik daar een prijs aan te hechten die de waarde van het pakket vertegenwoordigd?
• Ben ik bereid te investeren in het vermarkten van de oplossing waar deze doelgroep om vraagt?

Beantwoord je de meeste vragen met ‘nee’? Staar je dan niet meer blind op de consument die wil afslanken, richt je op de doelgroep die bij jou wél een oplossing vindt voor zijn of haar probleem. Beantwoord je de meeste vragen met ‘ja’. Dan liggen er komend afslankseizoen veel mogelijkheden voor u om deze doelgroep dé oplossing in uw centrum te laten vinden. Start dan nu met het maken van een plan en leer te kijken door de bril van deze consument. Dan zul je er dit afslankseizoen nog optimaal van kunnen profiteren.
 
Edities