Technologie in onze branche: over- of onderschat? Ligt overkill op de loer?

Verschenen in Bodylife nummer 2 2019


AI, Oculus Rift, IMB Watson, the Internet of Things, Big Data. Stuk voor stuk technologieën die een exponentiële groeicurve doormaken. We worden graag gestoord door appjes, een tweet, of een facebookbericht. Facebook, Google en Instagram zijn de drugdealers van vandaag de dag!


We kunnen niet meer zonder onze mobiel of tablet! Techniek levert een positieve bijdrage aan de wijze waarop wij werken en ons leven organiseren. Ook binnen de fitnessbranche wint technologie rap aan terrein. In dit artikel een beschouwing op de plussen en minnen van deze impact. Denkt u met me mee?

Gebruikte schermtijd
De telefoon informeert gebruikers wekelijks over de hoeveelheid aan gebruikte schermtijd. Ik verbaas me er elke keer opnieuw over hoeveel tijd ik per dag met m’n mobiel bezig ben. Dat is voor mij gemiddeld drie uur per dag, waarvan driekwart van de tijd verdeeld is over mail, WhatsApp en LinkedIn. Mijn telefoon informeert mij ook over mijn activiteitenpatroon, middels de app van Fitbit, in combinatie met de ‘wearable’, lees: mijn horloge.

Week na week een keurig rapport over mijn fysieke activiteitenpatroon, mijn hartslag in rust en de correlatie met andere weken. Persoonlijk duik ik er altijd even in. Deze ‘wetenschap’ motiveert mij werkelijk om hier en daar een stapje extra te doen. Als ik een stuk ga fietsen of hardlopen, gebruik ik de Strava-app. Geen kilometerteller meer op de racefiets, maar gewoon fietsen op gevoel en nadien, middels de gps-registratie, terugkijken wat de prestatie heeft opgeleverd. Strava is zo vriendelijke om op vaste routes de prestatiecurves van verschillende ritten over elkaar heen te leggen. Enorm informatief! Belangrijk voor dit artikel: ik kan het zelf doen. Verder ben ik geïnteresseerd in de materie en intrinsiek gemotiveerd om drie tot vier keer per week m’n sportmoment te pakken.

De kernvraag
De kernvraag van dit artikel is: blijf ik fietsen als deze data niet beschikbaar zijn? Of motiveren deze data mij werkelijk om vaker te gaan, of om harder te trainen? Levert de technologie mij meer trainingsplezier op? En nog belangrijker: stel ik ben een klant van een fitnessclub met matige interesse voor de sport. Levert techniek dan hét onderscheidend vermogen om vaker te komen, de training meer te waarderen of training meer prioritiet te geven?


In de top tien trends van de ACSM staat wearable technology de laatste jaren steevast bovenaan in de lijst en neemt de impact van fitnessapps verder toe. Daarnaast wint apparatuur die de klant ‘herkent’ met gekoppelde cloud based coaching modulen aan terrein. Wij doen als bedrijf met de introductie van FitSnacks.TV ook een duit in het zakje. Met deze oplossing kan de fitnessclub haar klant 24/7 voorzien van online work-outs. Geen tijd om de club te bezoeken? Geen probleem, dan faciliteert de club haar klant met online work-outs!

Human touch = key
Eén ding wil ik echter benadrukken. Techniek is geen vervanger van de human touch in een service georiënteerde club. Het versterk de dienstverlening vooral. Het is een aanvulling op een bestaand product en een bestaande dienst. Als het bestaande stuk dienstverlening niet optimaal is ingericht, dan adviseer ik u om eerst te zorgen dat u investeert in Human Capital, oftewel uw team, alvorens u verder investeert in een stuk soft- of hardware die uw club meer relevant of interessant zou moeten maken voor uw leden.


De introductie van meer technologie komt het best tot haar recht op het moment dat uw mensen een al geweldige connectie hebben met de leden. Op het moment dat uw team de technologie omarmt en de connectie met uw leden is goed, zal de adoptie van technologie onder de leden veel groter zijn. Met andere woorden: de coach moet z’n vak verstaan, de klant centraal stellen en een echte binder zijn. Pas dan is een aanvullende service in de vorm van technologie écht een meerwaarde.

Ik heb het niet over de klant die met z’n koptelefoon binnenwandelt, het contact mijdt en z’n trainings- en voedingsschema’s zelf van het internet haalt, terwijl hij drie tot vier keer per week komt trainen. Ik heb het over de mainstream doelgroep die fitness saai vindt, de club 0,8 keer per week bezoekt voor een fitnesstraining en kennelijk niet geboeid genoeg is om vaker te komen. Ik heb het over de groepslesvolger die wat vaker komt (in Nederland circa 1,3 keer per week) en dan vaak samen met een vriend of vriendin om een work-out te volgen. Aan deze doelgroep verdienen we met z’n allen ons geld.




Ons echte ‘kapitaal’
Ons wérkelijke kapitaal zijn onze mensen en teamleden. Laten we met z’n allen blijven investeren in persoonlijke ontwikkeling, trainersvaardigheden, bijscholing, servicegericht werken en het ontwikkelen van visie op bewegen en beleven. Als we dit met z’n allen doen zal door de introductie van technologie de belevenis flink toenemen. Doen we dit niet, dan heeft meer technologie nauwelijks impact.

De trainer die magische beelden inzet om zijn cycleles te versterken, biedt pas een goede experience als hij zijn vak verstaat. Een slechte work-out met geweldige beelden blijft een slechte work-out. De fitnesstrainer of PT-er zal pas impact maken met zijn cloud based volgsysteem als hij wérkelijk interesse heeft voor zijn klanten. Een slechte PT-er met hippe snufjes, blijft veel verloop houden.


Een gestandaardiseerde push notificatie op een mobiele telefoon motiveert slechts een klein gedeelte van onze klanten. Het is vaak de doelgroep die al bijzonder gemotiveerd is om te komen. Een virtual fitness work-out doet het vaak heel goed in aanvulling op een bestaand live aanbod. Wel moet een klant van de service afweten. En wie maakt de impact op de klant om deze awareness te creëren? Juist ja, de mens! Niet een e-mail met een lage doorklikrate, niet het narrowcastingsysteem waarop de informatie getoond wordt en niet de pushnotificatie.

De invoering van technologie moet geen doel op zich zijn. Wat werkelijk impact maakt is de coach, de groepslesinstructeur en de barmedewerker. Kortom iedereen die ownership voelt in zijn discipline en er vol voor gaat! Mede gestimuleerd door het management en de clubvisie, maar vooral door zijn of haar interesse in de klant. Staat dat als een huis? Dan neemt door de toevoeging van technologie het trainingsplezier toe!

Vragen of opmerkingen over dit artikel? Kom op FIBO (Hal 8 / E46) gerust langs voor en kop koffie en een goed gesprek. Of mail mij op: marc.neijland@clubJoy.nl

 
Edities