Club van de maand: Fitnesscentrum Corpus in Dieverbrug



Sommige ondernemers zitten boven op de bal uit concurrentieoverwegingen, andere doen dat uit zuivere passie voor hun zaak en vakgebied. Tot de laatste categorie behoren Erik Jansen en Bianca Russcher, die in Dieverbrug met veel bevlogenheid Fitnesscentrum Corpus runnen. Ze innoveren mede vanuit klantbelang, maar alleen in dingen waarin ze zelf geloven.


Waar in dichtbevolkte gebieden de sportscholen de afgelopen twee decennia als paddenstoelen uit de grond schoten, daar heeft Fitnesscentrum Corpus in de Drentse plaats Dieverbrug min of meer het rijk alleen. Wat niet wil zeggen dat de ondernemers erachter op hun lauweren rusten. Integendeel. “Wij bedienen de breedst mogelijke markt,” vertelt Bianca Russcher. 

“In de grote steden zorgt de concurrentiestrijd er eigenlijk automatisch voor dat fitnesscentra zich gaan positioneren en zich daarmee op een specifieke doelgroep richten. Wij zijn er letterlijk voor iedereen, dat wil zeggen voor jongeren vanaf de middelbare school tot en met senioren. Waarbij we ook rekening moeten houden met duidelijke verschillen in bestedingsruimte bij onze klanten. Naast een evenwichtig prijsbeleid ligt de focus op een breed en gevarieerd aanbod. Waarbij we interessante trends niet uit het oog mogen verliezen, mits deze aansluiten bij onze ondernemersvisie. Wij startten in 2005 met Fitnesscentrum Corpus uit passie voor beweging en gezondheid. Als wij dan weten dat supplementen, crashdiëten en trilapparaten niet waarmaken wat ze beloven in de strijd om het afvallen, beginnen we er niet aan.” 

Ondernemer op de werkvloer 
Dit laatste vloeit voort uit het gegeven dat het ondernemersechtpaar uit Dieverbrug streeft naar retentie, naar behoud van klanten. “In een relatief kleine, hechte gemeenschap moet je je actief inspannen voor het opbouwen van langetermijnrelaties,” stelt Russcher. “Dat zien we terug in een hoge klantentrouw; menigeen sport hier al veertien jaar, dus sinds het begin. Daarbij is het van belang dat je je als ondernemer veelvuldig mee op de werkvloer begeeft en bijdraagt aan een positieve sfeer. Wij besteden daar veel tijd aan, elk op onze eigen manier, want elkaar aanvullen vormt de basis voor een succesvolle ondernemersrelatie. Eric houdt zich veel bezig met netwerken, waar ik me meer toeleg op het coördineren van groepslessen, personeelsmanagement en - vanuit mijn bedrijfskundige achtergrond - financiën.

Daarnaast worden we volop ondersteund door twee vaste medewerkers, met wie we samen ongeveer 700 klanten bedienen. Naar mijn idee zet de meerderheid van deze mensen gezondheid en fitheid op nummer één als motivatie om te gaan sporten, veel meer dan afvallen of krachttrainen.” 



Virtual rooms 
Dat laatste past goed bij de filosofie van Fitnesscentrum Corpus, die zich vele jaren geleden al weerspiegelde in een uitgebreid programma groepslessen en veel aandacht voor functional training. Begin 2017 betrok de sportschool een drie keer zo groot pand, twee deuren verder dan de eerdere locatie en dus makkelijk vindbaar voor de klanten. 

Russcher: “Eindelijk hadden we de ruimte om onze verdere innovatie- en groeiplannen te verwezenlijken. In 2018 deden we een investering in nieuwe Star Trac-cardioapparatuur met een open-hubsysteem via bluetooth. Verder beschikken we nu over twee virtual rooms naar ClubJoy-concept, waarvan ééntje speciaal voor spinning. Fanatieke mensen willen dat vaak uren achtereen en op een door hen gewenst tijdstip doen. Dat viel niet goed in te roosteren, ook al vanwege het grote verschil in bezettingsgraad tussen de seizoenen. In de winter kwamen er gemiddeld dertig personen, in de zomer soms maar drie. De overgang van live naar virtueel trainen blijkt onze klanten eigenlijk allemaal goed te bevallen; verloop heeft het niet veroorzaakt. Het past in een tijd waarin mensen alles on-demand willen; vergelijk het maar met Netflix.” 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen 
Om dezelfde reden slaan de Fitsnacks van ClubJoy zo aan. “Korte lessen van tien tot twaalf minuten, die je overal via je telefoon, tablet of laptop kunt volgen, zonder gebruik van materialen.” Fitnesscentrum Corpus adopteerde dit concept direct na de introductie in januari jongstleden, zoals het ook actief werkt met diverse andere producten en diensten van ClubJoy. “Een fijne partner voor ons, met prettig gestandaardiseerde programma’s inclusief een goede combinatie van choreo en muziek, toepasbaar bij willekeurig welke trainer. Ook het persoonlijke contact spreekt ons erg aan.” 



Kijkend naar de toekomst komt wat Russcher betreft maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds meer in beeld. “Dat betekent nadenken over zaken als energiezuinigheid, zonnepanelen en het verzinnen van een alternatief voor plastic waterflesjes. Maar ik zit bijvoorbeeld ook in een gemeentelijke werkgroep om mensen die buiten het bewegingsaanbod staan in aanraking te brengen met sporten via laagdrempelige lessen. Een ander thema is een Supermarkt Safari om bewustzijn rondom voeding te creëren via het lezen van etiketten.” Het onderstreept hoe Fitnesscentrum Corpus zich vanuit een diepgewortelde passie bezighoudt met gezondheid en beweging. 

Meer informatie: www.fitnesscentrumcorpus.nl
 
nr3 2019
nr2 2019
nr1 2019
nr10 2018
nr9 2018
nr8 2018
nr7 2018
nr6 2018
nr5 2018
nr4 2018
nr3 2018
nr2 2018
nr1 2018
nr10 2017
nr9 2017
nr8 2017
nr7 2017
nr6 2017
nr5 2017
nr4 2017
nr3 2017
nr2 2017
nr1 2017
nr10 2016
nr9 2016
nr8 2016
nr7 2016
nr6 2016
nr5 2016
nr4 2016
nr3 2016
nr2 2016
nr1 2016
nr10 2015
nr9 2015
nr8 2015
nr7 2015
nr6 2015
nr5 2015
nr4 2015
nr3 2015
nr2 2015
nr1 2015
nr10 2014
nr9 2014
nr8 2014
nr7 2014
nr6 2014
nr5 2014
nr4 2014
nr3 2014
nr2 2014
nr1 2014
nr9 2013
nr8 2013
nr7 2013
nr6 2013
nr5 2013
nr4 2013
nr3 2013
nr2 2013
nr1 2013
nr10 2012
nr9 2012
nr8 2012
nr7 2012
nr6 2012
nr5 2012
nr4 2012
nr3 2012
nr2 2012
nr1 2012
nr10 2011
nr9 2011
nr8 2011
nr7 2011
nr6 2011
nr5 2011
nr4 2011
nr3 2011
nr2 2011
nr1 2011
nr10 2010
nr9 2010
nr8 2010
nr7 2010
nr6 2010
nr5 2010
nr4 2010
nr3 2010
nr2 2010
nr1 2010
nr10 2009
nr9 2009
nr8 2009
nr7 2009
nr6 2009
nr5 2009
nr4 2009